Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Már tavaly szavát adta a Red Bull Lawsonnak, hogy 2024-ben fog versenyezni az F1-ben

Már tavaly szavát adta a Red Bull Lawsonnak, hogy 2024-ben fog versenyezni az F1-ben

F1 Nation
Már a múlt évben ígéretet tett Liam Lawsonnak a Red Bull csapatfőnöke, hogy 2024-ben fog versenyezni, ám az nem volt előre eldöntött tény, hogy kinek a helyén.

Az előző évben egy peches baleset miatt, kényszermegoldásként ugrott be Liam Lawson Daniel Ricciardo helyett az akkor még Alpha Tauri néven futó második Red Bull-csapatnál. Zandvoortban az ausztrál pénteki kéztörése után debütált, és összesen öt versenyt teljesített, melyek közül Szingapúrban a 9. helyével megszerezte pályafutása első F1-es pontjait.

Akkor Austinban kellett visszaadnia az autót Ricciardónak – azon a helyszínen, ahol ezen a hétvégén most „visszakapja” a volánt a partvonalon túlra tett nyolcszoros futamgyőztestől. Lawson egyelőre csak az idei hat hátralévő hétvégére kapott ülést, az még nyitott kérdés, 2025-ben is alkalmazzák-e. Annak a tudatában várja a második F1-es debütálását, hogy ez most egy óriási lehetőség számára.

„Igen. Szó szerint az életben egyszer adódó lehetőség, amit két kézzel meg kell ragadnom. Tavaly volt egy esélyem, amiről tudtam, hogy csak átmeneti. Ez egy esélyt jelentett arra, hogy teljes állást kapjak, és most megkaptam. Nagyon fontos ez a lehetőség”

– mondta Lawson az F1 Nation podcastnak.

Az új-zélandi tehetség egy éve nem viselte jól, amikor a Red Bull úgy döntött, hogy az ígéretes beugrása ellenére Ricciardo kapja az RB-csapat 2024-es ülését, és őt visszasorolják tartalékversenyzővé. Most elárulta, hogy Christian Horner csapatfőnök már akkor jelezte neki, a következő szezonban valamikor így is rajthoz fog állni legalább egy versenyen.

„Az elképzelésről Christian egy évvel ezelőtt beszélt nekem. Miután át kellett adnom az autót, azt mondta nekem: »Szavamat adom, hogy jövőre valamikor teljesíteni fogsz egy versenyt.« Szóval mindig is tudtam, hogy a szándék megvan, és beszéltünk is erről.”

Liam Lawson (Fotó: XPB)

Mindez jelzi, hogy a Red Bull vezetőiben volt bizonytalanság a versenyzőik teljesítménye kapcsán. Sergio Pérez formaingadozása már 2023-ban aggasztotta őket, és egy éve Austin után még nyitott kérdés volt az is, hogy Daniel Ricciardo lesz-e elég jó ahhoz, hogy a mexikóit váltsa. Idén aztán kicsit változott a kép, és inkább már az volt a kérdés, Pérez vagy Ricciardo elbocsátására van-e nagyobb esély…

Lawson elismerte, kellemetlen volt számára, hogy mások gyengélkedése jelentette az ő bevetésének feltételét. „Mint tudható, a Forma–1 igazi hullámvasút: minden hétvégén változik a helyzet. Egyiken nagyon jónak tűnik, a másikon már nem.”

„Minden azon múlik, hogy a srácoknak hogy megy éppen. És ez borzalmas, mert azon tűnődsz, milyenek az esélyeid a versenyzésre, és ez teljesen azon múlik, hogyan teljesítenek az éppen versenyző srácok. Nem kívánod, hogy valaki zuhanása hozza el a te esélyedet, de nekem csak akkor volt esélyem a versenyzésre, ha valaki zuhan.”

„Nem volt egyértelmű, hol kerül erre sor. Nem arról volt szó, hogy »tizenkét hónap múlva ezt a személyt fogod leváltani«, hanem arról, hogy »tizenkét hónap múlva kapsz egy ülést, de még nem tudjuk, hogy hol«. Tavaly tehát erről esett szó, és valójában Bakuban szólt nekem Christian arról, hogy be fogok ugrani” – mesélte Lawson.

 

Elvárások a 2025-ös ülésért

Ricciardo már azzal a tudattal vágott neki a Szingapúri Nagydíjnak, hogy az az utolsó F1-es versenye lesz – bár a cserét azon a ponton még nem erősíthette meg a Red Bull bizonyos szerződéses kötelezettségek miatt. Lawson szerint kollégája példásan kezelte az egész helyzetet.

„Az elmúlt tizenkét hónapban egészen sokat segített nekem. És Szingapúrban nagyon jól kezelte az egész helyzetet. Szerintem már mindketten tudtuk, mi lesz a folytatás azok után, ahogy alakult, és amiket a média írt. Ezért sem nézegettem túl sokat a telefonomat. Ez nem túlságosan idegesít engem. Elég sok dologgal kell foglalkoznom, és csak erre az utolsó hat versenyre fókuszálok, nincs kapacitásom más dolgokra” – utalt a velük kapcsolatos sok találgatásra.

Daniel Ricciardo és Liam Lawson (Fotó: XPB)

Ami az elvárásokat illeti, elmondta:

„Azt várják, hogy legalább olyan jól teljesítsek, mint Juki. A csapat elvárja tőlem, hogy egy szinten legyek vele. Emellett pontszerzést várnak, hiszen a csapat hatodik a bajnokságban, és ez nagyon fontos számukra. Alapvetően a pontszerzés a cél, és ha ez sikerül, akkor szerintem az azt jelenti, hogy jó munkát végeztünk.”

„Ez tehát a célkitűzés. De mindig értékelnek, már amióta tizenhat évesen csatlakoztam a Red Bullhoz. Azóta mindig hoznom kell az eredményeket és kiértékelnek, szóval ebben semmi új.”

Lawson a múlt héten egy mugellói gumiteszten vett részt a Red Bull idei autójával, ami elmondása szerint remek felkészülés volt számára. „Igen. Őszintén szólva a nap alakulása talán nem volt a legszórakoztatóbb egy versenyző számára, hiszen mi rövid etapokat akarunk menni, időmérős meneteket kevés üzemanyaggal, de most csak hosszú etapokat mentünk egész nap, sok üzemanyaggal és DRS nélkül, köröket egymás után. Viszont most mégis ez volt számomra a legjobb, mert a végén a száztizenhat kört lényegében csak hosszú etapok formájában teljesítettem, és újra megszoktam az autó vezetését.”

Lawsonra büntetés vár az első hétvégéjén. Austinban kénytelenek új erőforrást szerelni az autójába, ami legalább 10 rajthelyes hátrasorolást jelent. Ez Christian Horner szerint némi terhet vesz le a válláról, ám a versenyző közben elismeri, bosszantja is a helyzet. „Azon múlik, milyen elvárásaid vannak magadtól. Én szeretném a lehető legjobb esélyt a bizonyításra. Igen, lehet ezt úgy nézni, hogy kevesebb rajtam a nyomás, mert a mezőny végéről indulok, de közben versenyzőként a lehető legjobb esélyt akarod, és tudom, hogy ez hátráltatni fog a verseny során” – tekintett előre az RB versenyzője.

Borítókép: Daniel Ricciardo és Liam Lawson (Fotó: Red Bull/Getty Images)

További tartalmak