Ezen a hétvégén Austinban kezdetét veszi az F1-es bajnoki hajrá. Max Verstappen 52 pontos előnyből várja a hátralévő hat nagydíjhétvégét – Lando Norrisnak ekkora különbséget kellene ledolgoznia a trónfosztásért. Verstappen a júniusi Spanyol Nagydíj óta nem tudott versenyt nyerni, miközben Norris a nyári szünet óta két győzelmet is aratott, ráadásul Zandvoortban és Szingapúrban is domináns módon.
Miközben a differencia még mindig nagynak mondható, az érintettek jól tudják, hogy egy hiba vagy egy kiesés máris nagyban változtathat a helyzeten. Ebből a szempontból érdekessé válhat, vár-e még motorcsere miatti büntetés a bajnokesélyesekre.
Verstappen egy ilyen büntetésen már túl van. A Belga Nagydíjon kapta meg az idei 5. belső égésű motorját, ami miatt a fölényes időmérős győzelme ellenére csak a 11. rajtkockából vághatott neki a spái versenynek, amit végül Norris előtt zárt a 4. helyen.
Pár hete találgatás szintjén felmerült, hogy Verstappen aligha fogja kihúzni a meglévő erőforrásaival az év végéig, vagyis újabb csere és büntetés várhat rá. A Motorsport-Magazin meg is kérdezte a Red Bull tanácsadóját, Helmut Markót, készülnek-e egy efféle csapásra. Beszédes, hogy az osztrák nem zárta ki ennek lehetőségét.
„Ezt a Hondával még alaposabban meg kell vizsgálnunk. De ez csak öt rajthely lenne, tehát nem lenne annyira tragikus”
– mondta Marko.
Hozzátette, biztonságban senki sincs. „De ez az egész mezőnyt érinti: ahhoz, hogy ne ess ki, vagy csak kevésszer, vissza kell tekerni a motor teljesítményét. A lóerővesztés a Mercedest is ugyanígy érinti.”
Verstappen eddig az idény során 5 V6-os motort, 4 turbófeltöltőt, MGU-H-t, MGU-K-t, valamint 2-2 vezérlőelektronikát és energiatárolót használt. Ez azt jelenti, hogy valamennyi motoregységénél a büntetés határán áll: egy csere bármelyik rész esetében hátrasorolást von maga után. Emellett a kipufogók számában is közel van a plafonhoz, hiszen a megengedett 8-ból már 7-et bevetettek nála.
A címvédő egyébként öt hétvégét teljesített a legutóbbi motorcseréje óta. Hogy pontosan hogyan áll az egyes egységekkel, az viszont homályos.
Eközben Norris még minden téren a határon belül van. V6-osból, turbóból, MGU-K-ból és MGU-H-ból 4 példányt használt eddig, energiatárolóból és vezérlőelektronikából 2-t, míg kipufogókból csupán 3-at. Utóbbit leszámítva nála is büntetést eredményezne minden további csere.
Mercedes-motoros versenyzők közül büntetése eddig csak Lewis Hamiltonnak volt, aki az év korai szakaszában veszített el egy erőforrást, ezért már 5 példánynál jár a négy fő motoregységnél. A Honda-táborban eközben már Max Verstappen, Sergio Pérez és Cunoda Juki is a büntettek táborában van, és Austinban Liam Lawson is csatlakozik hozzájuk, aki várhatóan egy 10 rajthelyes büntetéssel kezdi az egyelőre csak 6 futamosra tervezett második F1-es fejezetét.