A legutóbbi F1-es versenyhétvége előtt a bajnokesélyes McLarenre vetült a gyanú árnyéka, a mostani austini előtt a bajnokesélyes Red Bullra. Véletlen lenne? Egy biztos, a bikásokra nem vetett jó fényt, hogy az őszi szünetről úgy tértek vissza, hogy a szabálytalanság elkövetésének lehetőségével vádolták meg őket.
Csütörtökön az Autosport számolt be arról elsőként, hogy kiderült, az egyik csapat olyan rendszerrel rendelkezik az autóján, ami elméletben akár arra is lehetőséget kínálhat, hogy illegális módon, az időmérő edzés és a verseny között, parc fermé-korlátozások alatt módosítson a padlólemez elejének hasmagasságán, ezzel optimalizálva autója egykörös és versenyteljesítményét is. A csapatok csütörtöki találkozója és a gyorsan terjedő pletykák felröppenése után a Red Bull megerősítette, róla szól a diskurzus, elismerte, létezik a kérdéses megoldás, ám jelezte, hogy azt összeszerelt állapotban nem is tudják a beállítás módosítására használni, és közben megegyeztek az FIA-val bizonyos kétségeket kizáró intézkedésekről.
A csütörtöki sajtónapon a bajnokesélyes Lando Norrist is megkérdezték, mit gondol a Red Bullt ért vádakról.
„Egy dolog, hogy van ilyen az autódon, és egy másik, hogy mennyire használtad ki. Erről fogalmunk sincs”
– hívta fel a figyelmet a brit, amire az FIA is: nem bizonyított, hogy bármiféle szabálytalanság történt.
A Max Verstappennel szemben 52 pontos hátrányban lévő mclarenes szerint amennyiben a Red Bull bármikor is trükközött, most előnyt kovácsolhatnak az intézkedésekből. Ám nem hiszi, hogy ez döntő hatású lenne. „Ha segítette őket, és úgy hasznosították, ahogyan az emberek gondolják, akkor talán ez most egy másik irányba mutathat. De nem egy efféle eszközzel szereztek olyan sok pole pozíciót vagy győzelmet. Nem gondolom, hogy bármin is változtatni fog.”
„Persze ha megnézünk egyes idei időmérőket, és azt, hogy sokszor csak századok döntöttek vagy ezredek, akkor akár mondhatod azt is, hogy igen, ez az egyik vagy a másik irányban segíthetett.”
Norris tett továbbá egy megjegyzést, ami akár az egész ügy eredőjére is utalhat.
„Szerintem jó, hogy az FIA így cselekedett. Van különbség az ehhez hasonló fekete-fehér dolgok és aközött, hogy ez a Forma–1, ahol feszegeted a határokat, új dolgokat csinálsz, feltalálsz dolgokat, a megengedett kereteken belül. Úgy vélem, mi a McLarennél ebben végeztünk jó munkát. Viszont semmiképpen sem megyünk ennél messzebbre”
– fogalmazott Norris.
Hogy mire célzott ezzel, azt nem nehéz kitalálni. Szingapúrban a Red Bull (és a Ferrari) volt az a csapat, amelynek panaszára az FIA jelezte a McLaren felé, hogy módosítania kell a kis leszorítóerős hátsó szárnyán, és nem használhatja többé a Bakuban nagy figyelmet kapott úgynevezett mini DRS-ét, mely lényegében a hátsó szárny hajlékonyságával való trükközés volt.
Norris szavai jelzik, a két bajnokesélyes csapat között a színfalak mögött is kőkemény küzdelem zajlik. A Red Bull már a rugalmas első szárnyuk kapcsán is fogalmazott meg kifogásokat, ám ott nem tudott módosítást kisajtolni az FIA-ból. A McLaren Szingapúrban eközben azt állította, önként döntött úgy, hogy változtat a vitát generáló megoldásán, ami szerintük teljesen legális volt. Ezt egyébként az FIA sem vitatta.
Hogy a Red Bull ügyében ez most a törlesztés volt a McLaren részéről? A panaszt tevők kilétéről egyelőre nem esett szó, mindenesetre beszédes, hogy Norris mellett Oscar Piastri is továbbvitte ezt a narratívát, és igyekezett élesen elhatárolni egymástól az okos és a csak szimplán szabálytalannak ható megoldásokat…
„Nem igazán akarok ebbe belefolyni. Nem igazán tudok erről sokat” – mondta az ausztrál.
„A határok feszegetése a technikai szabályoknál az F1 velejárója, mindenki csinálja. De abból, amit én hallottam, és amit nekem mondtak, egy ilyen nem a határok feszegetése, ez az egyértelmű átlépésük. Nem hallottam arról, melyik autón van ilyen, vagy hogy egyáltalán bármelyik autón van-e. Vannak híradások róla, de ha használtak ilyesmit, az nem a szürke terület, hanem a fekete.”
„Amennyiben van jelentős különbség a teljesítmény szempontjából, akkor egyértelműen megfogalmazódnak bizonyos kérdések. Ha nem, akkor… A mi mini DRS-ünk legális volt, de mégis változtatnunk kellett bizonyos dolgokon. Ez nem forradalmi az autó szempontjából, szóval meglátjuk, hogy lesz-e bármiféle hatása is” – fogalmazott Piastri.
A Red Bull és a McLaren egyre keményebb csatát vív a két bajnokságban. Az egyénit Max Verstappen 52 ponttal vezeti, a konstruktőriben a McLaren van 41 pontos előnyben.
A nagy szezonhajrá már javában tart. Úgy is, hogy autó még nem hajtott pályára Austinban…