Szingapúrban kapta a jelzést az FIA: a Red Bull autóján van valami gyanús. Ügy az őszi szünetben lett belőle, annak részletei pedig a mostani austini hétvége előtt láttak napvilágot. A panaszt tevő résztvevő a bajnokcsapat padlólemezének belépő élére irányította rá az FIA figyelmét, amiről kiderült, hogy annak hasmagasságát egy pilótafülkébe vezetett mechanizmuson keresztül lehet állítani.
Egyből megfogalmazódott a gyanú: a Red Bull akár az időmérő edzés és a verseny között is módosíthat azon lemezrész állásán, mégpedig észrevétlenül. Ez a parc fermé-szabályok megszegését jelentené, és komoly előnyhöz juttathatná a csapatot, hiszen az tökéletesíthetné az autója beállításait kevés, illetve sok üzemanyaggal.
A Red Bull csütörtökön elismerte, létezik a kérdéses mechanizmusa, ám jelezte, hogy azt használni csakis úgy tudja, ha szétszereli az autóját, tehát titkos állítgatások nem lehetségesek vele. Az FIA-val egyeztetve arra jutottak, hogy bizonyos lépésekkel minden kétséget kizárnak.
Időközben kiderült pár részlet a mechanizmusról, amik a csapat érvelését látszanak megerősíteni. Az ausztrál Speedcafe és a német Auto Motor und Sport is arról számolt be, hogy a tálcaszerű lemezrész meghúzásához a Red Bull valóban egy olyan mechanizmust alakított ki, amit a pilótafülkébe vezettek, ám ahhoz a versenyzőnek esélye sincs hozzáférni, és a csapatnak sem, amíg a versenyző az autóban ül. A verseny előtti vagy akár alatti titkos módosítás lehetősége ezzel szinte kizárható.
„A lemez módosításához szükséges eszköz létezik, és technikailag a pilótafülkében van. Ugyanakkor a lábtérben található, ezért nem lehet hozzáférni, ha a versenyző benne ül az autóban. Emellett a csavarozási mechanizmust a saroktámasz alatt helyezték el – lényegében ez az elem tartja a versenyző lábát –, és egy szerszám is szükséges az állításához”
– írja a Speedcafe.
Az Auto Motor und Sport is erről számolt be, és hozzátette, ahhoz, hogy a tálcát felülről tartó rugót meg tudják húzni, még bizonyos paneleket is el kell távolítani, továbbá az autó orrkúpját is le kell szerelni hozzá, miközben a gépnek az emelőre kell kerülnie. E folyamat eleve több szerelőt igényel.
„Ezzel értelmét veszti a vád, hogy a parc fermében vagy a rajtrácson észrevétlenül módosítani lehet a beállításon. A Red Bull bizonygatja, hogy képtelenség a tálca magasságát gyorsan álltani a garázsban vagy menet közben, ezért a bajnokcsapat teljesen nyugodtan áll a vizsgálatok elébe”
– írta az Auto Motor und Sport.
A német szaklap megjegyzi, már az furcsa az ügyben, hogy egy olyan rendszer vált gyanússá, aminek tervrajzait az szabályok értelmében eleve nyilvánossá kell tenniük a csapatoknak. Az ellenfelek így szúrhatták ezt ki és találhattak benne egy szabálytalanságra elméletben lehetőséget kínáló kiskaput. Szokatlan lenne, ha egy csapat egy ilyen területen próbálná feszegetni a szabályok határait.
A lap szerint a bajnoki rivális McLaren lehetett a Red Bull feljelentője, és ez a lépés egyfajta bosszú lehetett azok után, hogy Szingapúrban a Red Bull panaszkodott az FIA-nál a wokingiak mini DRS-e kapcsán, amit aztán a szövetség be is tiltott végül.
Mindez kicsit más fénytörésbe helyezné az egész ügyet: a bajnoki csata hevében mindkét fél igyekszik zavart kelteni a másiknál, illetve fogást találni rajta vagy gyengíteni.
A Red Bull közleményében azt írta, életbe léptetett bizonyos terveket az FIA-val a kérdés megoldására. Úgy tudni, Austinra semmit sem változtattak az autójukon, a kérdéses mechanizmust az FIA egyszerűen csak leplombálja a parc fermé-időszakra. Jelentős átalakításra az Autosport szerint csak a brazíliai versenyhétvégéig kerül sor. Onnantól úgy alakítják a mechanizmust, hogy ne lehessen belekötni.