Közel négy hét üresjárat után egyből egy sprinthétvégébe ugrott fejest a Forma–1-es mezőny Austinban. A csapatok jelentős része komoly fejlesztésekkel rukkolt elő, az élcsapatok közül a Red Bull kevesebb, a Mercedes és a McLaren több ponton is módosított az autóján, de az Aston Martin, a Sauber és a Haas is sok újdonságot pakolt a versenygépére. A Ferrari eközben egyet sem.
Mivel a mostani volt az egyetlen szabadedzésük a megoldások tesztelésére, a 60 perc programja a megszokottnál sűrűbb volt. Az időjárás nem gördített akadályt a csapatok elé: száraz pálya, napsütés és 25 fok csalogatta őket ki a garázsból.
A mezőny nem is teketóriázott, egyből birtokba vették a számos helyen újraaszfaltozott és ezzel kisimított COTA-t. A sorban ott volt a Daniel Ricciardót váltó Liam Lawson is, akinek a mostani az első szereplése a 2024-es szezonban az RB-vel.
Az első 20 percben szinte megállás nélkül körözött a mezőny. Ehhez a Saubereket leszámítva mindenki a kemény gumikat választotta. Simább aszfalt ide vagy oda, a versenyzők sokat csúszkáltak. Eleinte Franco Colapinto és Oscar Piastri látogatta meg a bukótereket, ami a szeles Texasban eleve megszokott. De nem csak a széllökések okoztak gondot. Az első megpördülést Pierre Gasly mutatta be az első kanyar döccenőjénél, aztán Lewis Hamilton nagy tempónál piruettezett 360 fokban a 4-es kanyarnál. Az autója a kanyar belső részén lévő bukkanón indult meg. „Ellenőriznetek kel az átkozott gumit. És a padlólemezt” – mondta csapatának Hamilton.
George Russell jelentette, majdnem ő is ugyanígy járt azon a szakaszon – aztán egy körrel később már ő is menetiránnyal szemben állt az első kanyar kijáratánál…
Az első 20 perc Ferrari-vezetéssel zárult, Charles Leclerc 1:34,966 másodperces körrel diktálta a tempót, negyed másodperccel volt gyorsabb Carlos Sainznál., George Russellnél és az előtte jó ideig élen álló Max Verstappennel szemben pedig már fél másodperccel.
Az edzés felénél a Red Bull bontotta meg a rendet: lágy gumin küldte ki két autóját, miközben a többiek mind az első gumijukon maradtak a második etapra is. Max Verstappen bő 1 másodpercet javított az addigi legjobb időn: 1:33,855 másodpercnél állt meg a stopper a neve mellett.
Sergio Pérez nem tudta tartani a lépést. Elsőre a keményen 0,9 másodpercre felzárkózó Sainznál is lassabb volt, de a második körén is 0,8-re volt a csapattársától. „A fő gondot az útfekvés jelenti lassú tempónál. Elkezd sokat pattogni” – panaszkodott a mexikói.
A rivális McLarenek eközben megbújtak a mezőnyben, Lando Norris csak a 6., Oscar Piastri csak a 12. helyen tanyázott az edzés utolsó húsz percébe lépve. A wokingi autókon nem csak a krómszínű festés jelentett újdonságot, összesen 7 fejlesztést szereltek fel rá, melyek közül Piastrinak egyedül az első szárnyból nem jutott. A konstruktőri éllovasnál a hosszabb beállítási munkálatok jelezték, még keresik az összhangot a csomaggal.
A riválisok lágy gumis válaszára az utolsó 10 percig kellett várni. Jelentősen át is rendeződött a tabella.
A vezetést Carlos Sainz vette át, aki 0,253 másodpercet adott a körét közel 20 perccel korábban teljesítő címvédőnek. Charles Leclerc a hajrában javított, ám csapattársától 0,021 másodperccel elmaradt.
A McLarenek ekkortájt már a mezőny második felében tanyáztak, ám végül nekik is összejött a javítás. Lando Norris a 4. helyre zárkózott fel Verstappen mögé, hátránya 0,266 másodperc volt. Oscar Piastri eközben előbb elvétette a boxutca bejáratát, majd megfutotta az 5. időt.
A 6-7. hely a Mercedesé lett, akiknek egyelőre nehézkesen alakult a napjuk, sokat csúszkáltak és panaszkodtak is az autójukra. Elégedetlenebbnek a hajrában Russell tűnt, aki bő egy tizeddel maradt el az Austin-specialistának számító Hamiltontól.
A legjobb tízben Kevin Magnussennek, Fernando Alonsónak és Cunoda Jukinak jutott még hely. Liam Lawson a 13. helyen zárt az első idei szabadedzésén, csapattársától másfél tizedet kapott – az FIA-tól meg időközben egy utolsó helyre sorolást, az RB ugyanis már a teljes erőforrását kicserélte…
A mezőny végében találjuk csak Pérez nevét, aki a 16. helyig csúszott vissza. Fontos kiemelni, hogy a Red Bull az első gyorskörei után már csak használt lágy keveréken futott ki újra, és a hajrában hosszú etapot teljesített, miközben a riválisok gyorsköröket.
A tervezettnél korábban ért véget Csou Kuan-jü edzése. Motorhiba miatt kellett a garázsba fordulnia az utolsó menetek előtt.
Az erőviszonyokat nehéz volt olvasni a szabadedzésen, sokat azonban már nem kell várnunk rá, hogy mindenki kimutassa a foga fehérjét. 23:30-tól következik a sprintidőmérő!