Nem jutott még nyugvópontra a Red Bull „teás tálcája” körüli vita. Mint ismert, a csapatról kiderült, hogy egy, a pilótafülkén belüli mechanizmussal tudja állítani a padlólemez elülső, előre nyúló belépő élének magasságát. A rájuk panaszt tevő ellenfelek szerint ez lehetőséget nyit a szabálysértésre: elméletben a parc fermé-korlátozások alatt is módosíthatnának a kérdéses lemezrész állásán, amit a szabályok nem tesznek lehetővé.
A Red Bull azzal védekezik, hogy a megoldásuk egyszerűen a könnyebb beállíthatóság miatt került a fülkén belülre, de a titkos módosításokhoz még ez is kevés, mivel csak szétszerelve férnek hozzá a kérdéses elem huzalját állító csavarhoz.
A vádakat a hírek szerint a McLaren fogalmazhatta meg a bajnoki riválisa ellen. Főnöküknek, Zak Brownnak továbbra is erős kétségei vannak annak kapcsán, történhetett-e szabálytalanság. Az ügyvezető igazgató a Sky Sportsnak adott interjúban kifejtette, miért állt látszólag önként a nyilvánosság elé és vallotta be a Red Bull, hogy van ilyen megoldása.
„Talán nem is volt választásuk, hiszen nyilvánossá tették a terveket. Minden csapat láthatja, hogy ki mit csinál, mert be kell küldeni a terveket az FIA-hoz, és ehhez minden csapatnak hozzáférése van. Ha bárki megnézi, láthatja ezt, szóval nem is tagadhatják, hogy hozzáférésük van az előkéhez az autón belülről. Ezek után nem volt választásuk, ki kellett mondaniuk, hogy igen, képesek rá” – magyarázta Brown.
Kiemelte: „Mi tudjuk, hogy nekünk nincs hozzáférésünk az autón belülről, nem így terveztük meg. És amit a többi nyolc csapatnál láttunk, az alapján ők sem. Nem volt tehát választásuk.”
Az amerikai szerint lényeges, hogy a 10 istálló közül egyedül a Red Bull állítási mechanizmusa került a pilótafülkén belülre. Ez teszi gyanússá a módszerüket…
„Nos, miért tervezed úgy, hogy az autón belül legyen, miközben a többi kilenc csapat úgy tervezte meg, hogy az autón kívül legyen? A leleményesség az F1 része, de vannak fekete-fehér szabályok. Nem érhetsz hozzá az autódhoz, hacsak nem a versenyző kényelméről van szó. Nagyon körültekintően válogatták meg a szavaikat: azt mondják, nem képesek rá, ha az autó teljesen össze van rakva. A parc fermében viszont nincs teljesen összeszerelve az autó, amikor a versenyző kényelme miatt dolgozol rajta.”
„Emellett az sem áll teljesen össze, hogy azt mondják, nem igazán lehet módosítani. De akkor miért érzi úgy az FIA, hogy le kell plombálnia? Ha nem hozzáférhető a parc fermében, akkor miért teszel rá plombát?” – tette fel a kérdést Brown.
Erre az egyik lehetséges választ jelentheti a panaszuk: az FIA szeretné eloszlatni a kétségeket. Hogy így van, azt már pénteken láthattuk. A szövetség két felügyelője az austini első szabadedzés után látogatást tett a Red Bullnál, ahol a szerelők megmutatták nekik, hogyan is működik a kérdéses lemez állítása, majd a plombát is felhelyezték. A hírek szerint most valamennyi csapatnál megvizsgálják, ki hogyan állítja a kérdéses elemet.
A brit Sky Sports a Red Bull-os ellenőrzést tulajdonképpen élőben közvetítette a levezetőműsorában, és kívülről úgy tűnt, valóban nem egyszerű az eljárás.
Red Bull have been showing the FIA exactly how their front bib device works 👀
📸 x Sky Sports F1 pic.twitter.com/32NV1u3EgG
— Crash.net – Formula 1 (@CRASH_NET_F1) October 18, 2024
A szerelők az orr tetején, a versenyző lábtere felett elhelyezett panel levételével, egy lyukon keresztül férnek hozzá a kérdéses területhez, és belülről állítják a tálcát rögzítő huzalt.
Brown szerint koránt sincs még minden tisztázva a Red Bull megoldása körül, és elvárja, hogy az FIA mindennek a végére járjon.
„Örülök, hogy az FIA rajta van. Szerintem nagyon alapos vizsgálatra van szükség, mert amennyiben a teljesítményre hatással lévő módosítást hajtasz végre az autódon a parc fermé alatt vagy a parc fermében, az feketén-fehéren egy kézzelfogható, komoly szabálysértés, aminek súlyos következményei vannak. A parc fermé alatt hozzányúlni az autódhoz hatalmas szabálytalanság. Az FIA-nak a mélyére kell ásnia ennek, hogy csinálták vagy sem, miért tervezik úgy, hogy az autón belül legyen, miközben a többi kilenc csapat nem tette.”
„Természetesen megvan a véleményem arról, hogy hozzányúltak-e vagy sem. Az FIA-nak nagyon körültekintőnek kell lennie annak kivizsgálása során, megtették-e vagy sem. Láttuk az okosan megfogalmazott közleményt, hogy nem lehet ezt tenni, amikor teljesen össze van szerelve az autó, de tudom, hogy az autó nincs mindig teljesen összeszerelve, és az FIA úgy érzi, le kell plombálnia. Miért lenne szükség az FIA plombájára, ha nem is hozzáférhető?”
„Az átláthatóság rendkívül fontos manapság. Vannak még kérdéseim, és tudom más csapatfőnököktől, hogy nekik is vannak még kérdéseik. Amíg ezekre nem kapunk választ, addig szerintem tartani fog a vizsgálat, hogy a végére járjanak, mit tudhatunk. Szeretnék pár további választ, mielőtt kijelenteném, hogy megtették vagy nem tették. De az FIA szerintem a végére fog járni ennek” – bizakodott Brown.