A megszokottnál többet vizsgálódott az FIA az austini hétvégén a Red Bull autóinál. Az ok: Szingapúrban valamely rivális (a McLaren) „feljelentette” őket, mondván, van egy olyan rendszerük a pilótafülkén belül, aminek segítségével akár a parc fermé-korlátozások alatt is lehetőségük nyílhat állítani a padlólemezük elülső élének magasságán. Az FIA pénteken alaposan utánajárt, hogyan is működik ez a mechanizmus, majd leplombálta az eszközt, hogy még a kétségét is kizárja a csapat szabálysértésének.
A McLaren eközben alaposabb vizsgálatokat követelt. Zak Brown ügyvezető igazgató odáig ment, hogy kijelentette: az FIA-nak a teljes azon időszakot felül kéne vizsgálnia, amióta a Red Bull ezt a megoldást alkalmazza. Christian Horner szerint ez nagyjából 3 évet jelentene…
A két bajnoki rivális személyeskedéstől sem mentes hadakozásában az FIA próbál észszerűséget és higgadtságot vinni. Az együléses sorozatokért felelős Nikolasz Tombazisz szerint az utólagos vizsgálódás irreális elvárás, a plomba elhelyezése pedig kielégítő megoldás.
„Mondhatom-e azt teljes bizonyossággal, hogy valaha is bármi szabálytalan volt-e? Nem. Mondhatom azt, hogy az ügy le van zárva? Igen, teljes mértékben!”
„A visszamenőleges vizsgálódással bizonyítani, hogy mi történt korábban, nehéz, és nem is hiszem, hogy képesek lennénk felülvizsgálni két évet. Amikor a bírók vagy a bíróság elé tárunk egy ügyet, előtte szeretnénk észszerű jelet kapni, ami nem csak találgatásokon alapszik” – magyarázta Tombazisz.
„A dizájn nem illegális. Úgy véljük, a helyes eljárás azt mondani: nos, bizonyos dolgoknak történniük kell, hogy garantáljuk, a továbbiakban nem lesznek kétségek. Viszont egy ponton meg kell húzni egy vonalat, és ki kell mondani, hogy bizonyos dolgoknál nem lehet ennél jobban belemenni a részletekbe.”
Nincs bizonyosság, nem is lehet
Habár a parc fermé ideje alatt ipari kamerák figyelnek a garázsokban, a szerelési munkálatok pedig az FIA felügyelete mellett zajlanak, Tombazisz rámutatott, a nyomozásnak is megvannak a korlátai. „Lehet ellenőrizni dolgokat az autón, a kérdés az, mennyire könnyű. Ha szétszeded az egész kocsitestet, és ötven dolgot csinálsz, az nyilván látszik a kamerán. De ha valami ilyen egyszerűen és gyorsan megy, nem hiszem, hogy reális ellenőrizni a kamerákat és a képeket.”
„A parc fermében mindig figyeljük, hogy a csapattagok hogyan hajtanak végre engedélyezett változtatásokat. Ha valaki a pilótafülkébe nyúl, akkor viszont képtelenség kétséget kizáróan megállapítani, hogy valami tiltott dolgot csinál-e.”
Mindez persze nem oszlat el minden gyanút. Sőt. És éppen ez az, ami a McLarent nyugtalanítja. Andrea Stella csapatfőnök azonban beletörődik abba, hogy az FIA ezen itt megáll a vizsgálódással. „Ezen a ponton különbözőképpen viszonyulhatsz a dolgokhoz. Vagy lezárod az ügyet, vagy továbbviszed. Véleményem szerint az efféle témákért az FIA technikai részlege a felelős, és megfelelő embereik vannak, akik több információval rendelkeznek, mint mi, csapatok. Több eszköz áll a rendelkezésükre, több információ, értenek hozzá.”
„Én csak bízom abban, amit csinálnak. És ha az FIA azt mondja, az ügy lezárva, akkor elfogadom ezt. Az ügy lezárva, továbblépünk”
– mondta Stella.
Hozzátette, az FIA nincs könnyű helyzetben az efféle vizsgálódásokkal és minden felügyeletével. Ha a Red Bull állított a hasmagasságán, az szerinte egyértelmű szabálysértés (Frédéric Vasseur egyszerűen csalásnak nevezte), ám elfogadja, hogy már nem derül ki, történte-e ilyesmi vagy sem.
Tombazisz a további szigorítások lehetősége kapcsán eközben rámutatott: „Mindig gondolnunk kell arra, hogy itt emberekkel van dolgunk. Nem akarunk detektorokat helyezni az emberekre és erős fényben kihallgatni őket… Sokat dolgoztam a múltban csapatoknál, és alkalmaztam embereket más csapatoktól. Jellemző, hogy ilyenkor azt mondják: ott ezt és ezt csináltuk. Néha valaki nagyon komolyan veszi ezeket a megjegyzéseket. Nem alapozhatsz csak ilyen megjegyzésekre.”
A szárnyügy még zajlik
A Red Bull ügye a jelek szerint tehát nyugvópontra jutott. A két csapat háborúja viszont még aligha. Létezik például egy másik frontvonal is, a rugalmas szárnyaké, ahol a McLaren van a célkeresztben. A csapat tagadja, hogy Baku után további módosításokat kellett végrehajtaniuk a hátsó szárnyukon, ám közben elismeri, hogy mindegyik szárnyverzióján végrehajtott kisebb-nagyobb változtatásokat, hogy a továbbiakban ne lehessen beléjük kötni…
Tombazisz szerint a rugalmas szárnyak problémája „két-három csapatot” is érint, nem csak a McLarent. Szerinte elsősorban a kis leszorítóerős szárnyakkal van probléma. Jelezte, akinél a megengedett 2 milliméternél nagyobb elhajlást tapasztalnak, azt figyelmeztetik, és ha továbbra is fennáll a probléma, büntetik. Az első szárnyaknál eközben a jövőben sem terveznek szigorítani. Ehhez Tombazisz szerint túl érzékeny területről van szó, ahol nehéz a szabályozás. „Rendkívül nehéz egyszerű szabályt írni az első szárnyakra, mert mindenkinél más a terhelési mintázat” – fogalmazott.