Nem Lando Norris büntetése volt az egyetlen, amit megkérdőjeleztek a vasárnapi Amerikai Nagydíjon. George Russellnek az FIA szintén egy 5 másodperces időbüntetést osztott ki a futam alatt, miután a 12-es kanyarban úgy előzte meg Valtteri Bottast, hogy a bukótérbe szorította őt. Ez ugyanaz a kanyar volt, amelyben a futam hajrájában Lando Norris és Max Verstappen is elhagyta a pályát a csata során.
„Mi?!” – kérdezett vissza értetlenül Russell, amikor mérnöke a verseny alatt közölte vele, hogy megbüntették. Főnöke, Toto Wolff már akkor jelezte: „Tiszta vicc ez a büntetés, George! Tiszta vicc!”
A leintés után Russell arról érdeklődött a rádión, Verstappent megbüntették-e azért, mert a rajt után az első kanyarban Norrist kitolva, a pályáról ugyancsak letérve előzött. Wolff adott választ neki a kérdésre – és egyúttal meg is vádolta az FIA-t.
„Nem kapott büntetést. És a végén Lando kapott büntetést, amiért letolták a pályáról és kívülről előzött. Gyanítom, részrehajló az ítélkezés, de tudod, nem lepődök meg…”
– mondta Wolff.
Amikor a Sky Sports személyesen is kérdezte, mit szól a büntetésekhez, Wolff már próbálta visszafogni magát. „Következetlen az ítélkezés. Valtterivel az még csak küzdelem se volt. Szombaton is láttunk pár pontosan ugyanilyen incidenst, és nem büntettek érte. Pozícióért, igazi pozícióért való csatáknál. Teljesen furcsa és bizarr, hogy mi büntetést kaptunk.”
„Szerintem tudjuk, miért. De ezt nem mondhatjuk ki a tévében…”
A titokzatos utalása nem tűnt egyértelműnek, így rákérdeztek: arra céloz-e, hogy a bíráskodás időnként túlszabályozott és túlbuzgó, és néha elnézőbbnek kéne lenni? „Néha van összefüggés” – jött a következő sejtelmes utalás, ami kapcsán aztán már ő is elbizonytalanodott, hogyan is magyarázhatná ezt tovább. „Amikor a döntéshozás egy kicsit… érdekes” – tette hozzá.
A kérdésre, ezzel arra utal-e, hogy bizonyos döntések és az azokat meghozók személye közötti összefüggésről van-e szó, megerősítette: „Igen, ezt te mondtad.”
Russell büntetésénél az FIA egyébként azzal indokolta döntését, hogy a brit nem hagyott elég helyet Bottasnak. Az esetet ugyanazon vezetési irányelvek alapján bírálták el, mint Verstappen és Norris pályaelhagyását. A különbséget az autók egymáshoz viszonyított pozíciója jelentette. „Az irányelvek szerint amikor belülről előz a versenyző, nem kényszerítheti le a pályáról a másik autót, és jogos, elfogadható, egy autószélességnyi helyet kell hagynia a megelőzendő autónak” – írta a szövetség.
Ahogy Norris esetében, úgy Russellnél is csak egy enyhített büntetést szabtak ki. Norrisnál az enyhítő körülmény az volt, hogy kimondták: a pályát szintén elhagyó Verstappen mellett muszáj volt letérnie a bukótérbe. Russellnél meg az, hogy a kitolás nem volt szándékos, és a brit végig irányítása alatt tartotta az autót.