Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Norris: Világos volt Verstappen szándéka – a szabályoknak nem kéne támogatniuk ezt

Norris: Világos volt Verstappen szándéka – a szabályoknak nem kéne támogatniuk ezt

F1, Autosport
Továbbra sem ért egyet az FIA austini döntésével a dobogós helyét büntetés miatt elbukó Lando Norris. Max Verstappen szándékai szerinte egyértelműek voltak, a szabályozás irányelveit pedig ideje pontosítani a brit szerint.

Egy pályán kívüli előzés miatt kapott 5 másodperces időbüntetést Lando Norris a múlt vasárnapi Amerikai Nagydíjon. Ez döntött arról, hogy 3 ponttal nőtt a bajnoki hátránya Max Verstappennel szemben, ahelyett, hogy csökkent volna. Az azóta eltelt napokba már sok minden elhangzott az ügy kapcsán, ám a vita még aligha jutott nyugvópontra.

Norrist és a McLarent leginkább az bosszantotta, hogy miközben az FIA arra alapozta döntését, hogy a 12-es kanyar csúcspontján Verstappen autója volt előrébb, ezért neki volt joga a kanyarra, azt már nem vették figyelembe, hogy a holland ezt csak egy lehetetlenül rövid féktáv révén érte el, aminek két fontos következménye volt: nem tudott a pályán maradva elfordulni, és leszorította a pályáról a külső íven lévő Norrist is.

„Fel fogunk tenni kérdéseket. Már fel is tettünk. Nem beszélünk erről nyilvánosan, de beszélgethetünk arról, miért kaptam büntetést.”

„Nem értek egyet azzal, hogy ez helyes volt, és szerintem az emberek többsége nem gondolja, hogy helyes volt. De ilyen az élet: néha nem úgy alakul, ahogy szeretnéd” – mondta Norris.

Lando Norris és Max Verstappen (Fotó: AP/Eric Gay)

Szerinte egyértelmű, hogy Verstappen kijátszotta a szabályozást és a csatáknál a bíráskodás alapjául vett vezetési irányelveket. „A jövőt illetően világossá kell tenni, mi megengedett és mi nem.”

„Az, hogy felengeded a féket, csak a szabályozás miatt, hogy előrébb legyél a kanyarcsúcsponton, függetlenül attól, mennyire mész szélesre a kijáratnál, szerintem helytelen. Nem hinném, hogy ilyennek kéne lennie a versenyzésnek. Természetesen jelenleg ilyenek a szabályok, és ezzel kell boldogulni.”

„Szükséges tehát pár módosítás, de közben Max keményen versenyez, ez elkerülhetetlen, ezt várom tőle. Csak nem hiszem, hogy én voltam a rossz oldalon a múlt hétvégén. Mindketten a határon voltunk, és néha nehéz centire vagy méterre pontosan meghatározni a fékezési pontot. Nem feltétlenül hiszem azt, hogy én csináltam jól, csak nem hinném, hogy bármelyikünk is rosszul csinálta volna. Nem arról van szó, hogy nekem nem kellett volna büntetést kapnom, neki pedig igen, hanem arról, hogy szerintem egyikünknek sem kellett volna büntetést kapnia.”

„Próbáltam előzni. Talán nem a legjobb módon. De közben ő sem úgy védekezett – vagy támadott, attól függ, ki hogy látja –, ahogy a szabályok mondják. Mindketten rosszul csináltunk valamit, és ilyen a versenyzés.”

Lando Norris és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Számít, hogy Verstappen vesztenivaló nélkül ment

Norris azt is megjegyezte, hogy a bíráskodás során talán számításba kéne venni azt is, melyik versenyző milyen helyzetben van, mik a szándékai. Ezzel arra utalt, hogy Verstappen a nagy bajnoki pontelőnye tudatában bátrabban kockáztat meg akár egy ütközést is.

„Világos, hogy mi volt a szándéka. Nehéz út volt számomra a kerülés és ütközésbe is keveredhettem volna, az egyes kanyarban, de a tizenkettesben is. Ő sokkal jobb helyzetben van, mint én, és nekem és a csapatnak kell felülkerekednünk ezen.”

„Nem végeztem tökéletes munkát, de nem is végeztem rossz munkát. Elkerültem az ütközéseket, miközben sokkal rosszabbul is alakulhatott volna, nagyobb ütközések lehettek volna belőle. Elkerültem ezeket, versenyben maradtam, miközben korábban is véget érhetett volna” – utalt arra, hogy Verstappen már a rajt után kiterelte egyszer a pályáról.

„A versenyzők gondolkodását is számításba kell venni. Maxnak nincs mit vesztenie, nekem sok vesztenivalóm van, ennélfogva sokat kockáztathat, míg én nem. Ez balszerencsés helyzet.”

„Bíróként nehéz helyzetben vagy, akár versenyző voltál, akár nem. De meg kell érteniük a különböző versenyzők mentalitását és megközelítését. Ha igazságosak akarnak lenni, ezt is számításba kell venniük. De ez nem könnyű munka. Nem lehet mindenki kedvében járni. Nem csinálhatják mindig jól, ahogy mi sem, versenyzőként. Nehéz munka, de talán bizonyos dolgok lehetnének valamivel egyértelműbbek, és – talán azt mondanám – igazságosabbak, mert nem feltétlenül érzem igazságosnak. De ez a feladatuk.”

Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: F1)

Kavicsággyal Verstappen sem merte volna…

Norris egy másik vitakérdést is érintett: többen felhívták rá a figyelmet, hogy a 12-es kanyar előtt a McLaren egyszer már előrébb volt a Red Bullnál, ezért nem is biztos, hogy Verstappent védekező versenyzőnek kellett tekinteni abban a helyzetben. Innen nézve valójában visszatámadott, vagyis ő próbált előzni a 12-es kanyarban.

„George és Bottas esete nagyon hasonlított a miénkhez. Én teljesen Max előtt voltam előtte, több mint egy autóhosszal, szóval többé már nem én voltam a támadó autó, hanem ő. Max előtt voltam, nem kellett védekeznem, ő támadott engem, és lényegében túl kemény volt, a pályán kívül előzött meg, míg én csak tartottam a pozícióm. Biztosan fogunk beszélni erről, mert nagy téma ez, a múlt hétvége óta a fő téma. Nemcsak nálunk, mindenkinél. Sok további versenyző nem ért egyet ezzel, a csapatok sem értenek egyet vele. Közben viszont most Mexikóban vagyunk, és ezzel a hétvégével kell foglalkoznunk” – mondta Norris.

Felmerült, a kavicságyak elhelyezése talán megoldást jelenthetne a pályaelhagyás szempontjából problémás kanyaroknál.

„Ez nem rajtam múlik. Én mindenhova kavicsot tennék, de nem rajtam múlik. Max nem fékezhetett volna olyan későn, ha tudja, hogy ott kavicságy van. Hiszem, hogy még be tudtam volna venni a kanyart, ha Max nem lett volna ott, úgy, hogy ott fékezek, ahol fékeztem, mert a normál helyen fékeztem.”

„Túl sok itt a ’ha’ és a ’de’. Szerintem végig jó versenyzés volt, de van, hogy így alakul. Tudod, melyik kanyarban jöhetnek a pályahatárok, melyikben nem, hol kockáztathatsz és hol nem. Ezt nekünk kell megtanulni, tökéletesíteni, kihasználni.”

Norris nem ért egyet azzal, hogy egy gyorsabb döntéshozás és Verstappen elengedése még újabb előzési esélyt kínálhatott volna számára. „Honnan tudhatod? Ez csak utólagos dolog. Fontolgattuk. Ugyanakkor felteheted az ellenkező kérdést is: nem hozhattak volna döntést húsz perccel a futam után, miután meghallgattak engem és Maxot és megnéztek még több adatot? A döntést szerintem elhamarkodták, de azt nem lehet mondani, hogy csak el kellett volna engednem és újra megelőznöm, mert talán az volt az egyetlen esélyem.”

Norris végül hangsúlyozta: „Van pár dolog, amivel nem értek egyet. De csak versenyezni akarok, nem akarom, hogy mindenre legyenek szabályok. Azzal nem értek egyet, ahogyan a büntetést kaptam, és ami a következménye lett a történteknek. Ez az egyetlen, amin változtatni kéne.”

Borítókép: Lando Norris és Max Verstappen (Fotó: Xpb.cc)

További tartalmak