Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Russell: 20-ból 19 versenyző változtatni akar az irányelveken

Russell: 20-ból 19 versenyző változtatni akar az irányelveken

Motorsport-Total, ORF
Örömmel látja George Russell, hogy az FIA fellép a sportszerűtlen manőverek ellen. Szerinte Max Verstappenen kívül mindenki változásokat sürget.

Végre nem kell többet Austinról beszélni, itt van helyette Mexikó… Egy héttel Lando Norris sokat vitatott büntetése után most már Max Verstappen kevésbé vitatott büntetései jelentik a témát a Forma–1-ben. Míg az Amerikai Nagydíjon az ítélkezés és a szabályok/irányelvek megszövegezése került górcső alá, a Mexikói Nagydíj után maguk a manőverek.

Többek szerint e két oldalt már eddig sem lehetett elkülöníteni. A McLaren, Lewis Hamilton vagy éppen Valtteri Bottas is célozgattak arra, hogy bizonyos résztvevők (értsd: Max Verstappen) folyamatosan feszegetik a határokat, kihasználják a szürke területeket. A mexikói 20 másodperces büntetés az ő nézőpontjukból egyfajta igazolása lehet annak, hogy ez a fő problémaforrás.

Az F1-es versenyzők Austin kapcsán a Mexikói Nagydíj péntekjén elbeszélgettek az FIA-val, és a vita során kifogásokat emeltek a vonatkozó szabályozás bizonyos részletei ellen. A szövetség jelezte, Katarra előáll a versenyzési irányelvek módosított verziójával.

George Russell (Fotó: XPB)

George Russell, a GPDA, vagyis a versenyzők érdekvédelmi szervezetének igazgatója szerint a mostani mexikói büntetések jelzik, hogy az FIA kész fellépni azon megmozdulásokkal szemben, amiket a versenyzők többsége problémásnak tart. A brit elárulta, hogy a mezőny többsége egyetért abban, hogy még idén módosításokra van szükség.

„A legfőbb vita akörül forgott, hogy várjunk-e 2025-ig, és idén így maradjanak az irányelvek. Én azt mondanám, hogy a húszból tizenkilenc versenyző azt mondta: ha hibás, akkor változtassunk rajta még ma! És most örülök, hogy ezeket az eseteket itt büntették. Gyanítom, jövő héten Brazíliában ugyanezt fogjuk látni. Ami a múlt héten történt, afelett nem lehet csak úgy elsiklani”

– mondta a Mercedes versenyzője.

„Azt hihetné az ember, hogy egyszerű lehet támogatni módosításokat, ha mindenki megszavazza őket, de olykor ez bonyolultabb, mint kéne, amikor jóvá kell hagyni dolgokat és szükség van a szavazatokra. De ahogy mondtam, a húszból tizenkilenc versenyző egyetért abban, milyennek kéne lennie.”

Lewis Hamilton és George Russell (Fotó: XPB)

Russell felhozta példaként az ő és Lewis Hamilton között zajló vasárnapi csatát. A két brit nagyjából 10 körig vívott egymással a 4. pozícióért, mire Hamilton meg tudta előzni Russellt. Utóbbi versenyző szerint ez az ő „kemény, de sportszerű” csatájuk a szöges ellentéte volt annak, amit Verstappen Norris ellen mutatott be.

„Jó volt csatázni, mindig jó Lewisszal küzdeni, mert kemény, de sportszerű. Látunk bizonyos manővereket, amik… túlmennek a szórakoztatáson vagy a sportszerűségen, és szinte már sportszerűtlenné váltak”

– utalt Verstappen 7-es kanyarban bemutatott bevetődésére, amivel mindkét résztvevő letért a bukótérbe.

„Az első eset talán hatvan-negyven volt. A második viszont… Nem láttam ilyesmit talán Brazília óta” – utalt 2021-re, amikor Verstappen Hamiltont hasonlóképpen tessékelte ki a bukótérbe, mint most Norrist.

Max Verstappen és Lando Norris küzdelme (Fotó: XPB)

Wurz: Katarra lesz megoldás

Max Verstappen másképp lát bizonyos dolgokat. Az irányelvek kapcsán például elmondta: „Mindig megvolt a magam véleménye erről, és ehhez nincs szükségem más versenyzőkre, sem más emberekre. A szabályokon mindig lehet javítani, és erre törekedni is kell. Tökéletes sosem lesz, ezt magam is megértem.”

A problémák forrását ő viszont a pályákban látja, amik az efféle kiterelésekre és bukóterezésekre csábítja a versenyzőket.

A GPDA elnöke, Alexander Wurz az osztrák ORF adásában cáfolta egyes brit médiumok azon állítását, hogy pénteken heves viták zajlottak a versenyzők között, és azt mondta, rendkívül tényszerű, érzelmektől mentes párbeszéd zajlott a felek között. A probléma kapcsán elmondta: „Felmerül a kérdés, hogy egyáltalán kell-e még különbséget tenni a támadó és a védekező között. A védekezőnek rendkívül sok joga van, egy kicsit talán túl sok is. Természetesen egyik-másik versenyző – mint Max Verstappen esetében láttuk – a szabályt szó szerint, az utolsó pontig kihasználja. Ezt láttuk Austinban. A McLaren meghallgatását visszautasították, de minden résztvevő tudja, hogy ez egy mozgó célpont. Javítanunk kell ezen, és Katarig meg is tesszük” – bocsátotta előre Wurz.

Borítókép: George Russell és Max Verstappen (Fotó: Batchelor / XPB Images)

További tartalmak