Végre nem kell többet Austinról beszélni, itt van helyette Mexikó… Egy héttel Lando Norris sokat vitatott büntetése után most már Max Verstappen kevésbé vitatott büntetései jelentik a témát a Forma–1-ben. Míg az Amerikai Nagydíjon az ítélkezés és a szabályok/irányelvek megszövegezése került górcső alá, a Mexikói Nagydíj után maguk a manőverek.
Többek szerint e két oldalt már eddig sem lehetett elkülöníteni. A McLaren, Lewis Hamilton vagy éppen Valtteri Bottas is célozgattak arra, hogy bizonyos résztvevők (értsd: Max Verstappen) folyamatosan feszegetik a határokat, kihasználják a szürke területeket. A mexikói 20 másodperces büntetés az ő nézőpontjukból egyfajta igazolása lehet annak, hogy ez a fő problémaforrás.
Az F1-es versenyzők Austin kapcsán a Mexikói Nagydíj péntekjén elbeszélgettek az FIA-val, és a vita során kifogásokat emeltek a vonatkozó szabályozás bizonyos részletei ellen. A szövetség jelezte, Katarra előáll a versenyzési irányelvek módosított verziójával.

George Russell, a GPDA, vagyis a versenyzők érdekvédelmi szervezetének igazgatója szerint a mostani mexikói büntetések jelzik, hogy az FIA kész fellépni azon megmozdulásokkal szemben, amiket a versenyzők többsége problémásnak tart. A brit elárulta, hogy a mezőny többsége egyetért abban, hogy még idén módosításokra van szükség.
„A legfőbb vita akörül forgott, hogy várjunk-e 2025-ig, és idén így maradjanak az irányelvek. Én azt mondanám, hogy a húszból tizenkilenc versenyző azt mondta: ha hibás, akkor változtassunk rajta még ma! És most örülök, hogy ezeket az eseteket itt büntették. Gyanítom, jövő héten Brazíliában ugyanezt fogjuk látni. Ami a múlt héten történt, afelett nem lehet csak úgy elsiklani”
– mondta a Mercedes versenyzője.
„Azt hihetné az ember, hogy egyszerű lehet támogatni módosításokat, ha mindenki megszavazza őket, de olykor ez bonyolultabb, mint kéne, amikor jóvá kell hagyni dolgokat és szükség van a szavazatokra. De ahogy mondtam, a húszból tizenkilenc versenyző egyetért abban, milyennek kéne lennie.”

Russell felhozta példaként az ő és Lewis Hamilton között zajló vasárnapi csatát. A két brit nagyjából 10 körig vívott egymással a 4. pozícióért, mire Hamilton meg tudta előzni Russellt. Utóbbi versenyző szerint ez az ő „kemény, de sportszerű” csatájuk a szöges ellentéte volt annak, amit Verstappen Norris ellen mutatott be.
„Jó volt csatázni, mindig jó Lewisszal küzdeni, mert kemény, de sportszerű. Látunk bizonyos manővereket, amik… túlmennek a szórakoztatáson vagy a sportszerűségen, és szinte már sportszerűtlenné váltak”
– utalt Verstappen 7-es kanyarban bemutatott bevetődésére, amivel mindkét résztvevő letért a bukótérbe.
„Az első eset talán hatvan-negyven volt. A második viszont… Nem láttam ilyesmit talán Brazília óta” – utalt 2021-re, amikor Verstappen Hamiltont hasonlóképpen tessékelte ki a bukótérbe, mint most Norrist.

Wurz: Katarra lesz megoldás
Max Verstappen másképp lát bizonyos dolgokat. Az irányelvek kapcsán például elmondta: „Mindig megvolt a magam véleménye erről, és ehhez nincs szükségem más versenyzőkre, sem más emberekre. A szabályokon mindig lehet javítani, és erre törekedni is kell. Tökéletes sosem lesz, ezt magam is megértem.”
A problémák forrását ő viszont a pályákban látja, amik az efféle kiterelésekre és bukóterezésekre csábítja a versenyzőket.
A GPDA elnöke, Alexander Wurz az osztrák ORF adásában cáfolta egyes brit médiumok azon állítását, hogy pénteken heves viták zajlottak a versenyzők között, és azt mondta, rendkívül tényszerű, érzelmektől mentes párbeszéd zajlott a felek között. A probléma kapcsán elmondta: „Felmerül a kérdés, hogy egyáltalán kell-e még különbséget tenni a támadó és a védekező között. A védekezőnek rendkívül sok joga van, egy kicsit talán túl sok is. Természetesen egyik-másik versenyző – mint Max Verstappen esetében láttuk – a szabályt szó szerint, az utolsó pontig kihasználja. Ezt láttuk Austinban. A McLaren meghallgatását visszautasították, de minden résztvevő tudja, hogy ez egy mozgó célpont. Javítanunk kell ezen, és Katarig meg is tesszük” – bocsátotta előre Wurz.