Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Wolff és a 2021-es deja vu-érzés: Most végre meghúzták a határt Verstappennek!

Wolff és a 2021-es deja vu-érzés: Most végre meghúzták a határt Verstappennek!

Oe24, Autosport
Ezt egyszer már látta valahol Toto Wolff… A Mercedes csapatfőnökét 2021-re emlékezteti a Max Verstappen versenyzési stílusa körüli vita, ám úgy érzi, az FIA most megfelelően példát statuált a büntetésekkel.

Már az austini verseny kapcsán is heves viták zajlottak a versenyzési irányelvekről és Max Verstappen védekezési módszeréről – ezek után a címvédő mexikói dupla büntetése csak olaj volt a tűzre. Miközben egy héttel korábban a Red Bull versenyzője védett helyzetben volt, hiszen nem tett mást, mint maximálisan kihasználta a szabályozás által kínált mozgásteret, ezúttal a bűnös szerepébe került, a téma pedig a szabályozásról áttolódott az ő versenyzési stílusára.

Verstappen kemény kritikákat kapott a vasárnapi futam óta. Ellenfele, Lando Norris már egyből a leintés után kijelentette, hogy szerinte nem versenyzett tisztán és sportszerűen, a McLaren még keményebben fogalmazott, és számos szakértő, korábbi versenyző is támadta a hollandot, veszélyesnek, sportszerűtlennek nevezve a manővereit.

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff számára ismerős az egész helyzet.

„Nekem ez deja vu-érzés. Csak most nem rólunk van szó, hanem Lando Norrisról. Bár a Norris és Verstappen közötti ellenségesség nem olyan nagy, mint 2021-ben Lewis és Verstappen, illetve a Red Bull között volt”

– állította párhuzamba az Oe24 osztrák lapnak nyilatkozó Wolff a mostani helyzetet a 2021-es bajnoki csatával.

Max Verstappen és Lewis Hamilton a 2021-es brazíliai versenyen (Fotó: XPB)

A Red Bull vezetői szerint a mostani mexikói büntetés és az austini viták között egyértelmű összefüggés van. „Maxszal akartak példát statuálni” – mondta Helmut Marko, aki szerint ha nem lett volna előzetesen akkora felhajtás Norris austini büntetése körül, talán Verstappen is megúszta volna egy enyhébb ítélettel.

Wolff tulajdonképpen hasonlóan értelmezi a most történteket. Azzal a különbséggel, hogy ő szükségesnek és helyesnek tartja az FIA lépését.

„Szerintem ez egy igazán jó bírói döntés volt, amivel egyértelművé tették, hogy a jövőben már nem lesz megengedett a piszkos versenyzés. Ezzel az elrettentő húsz másodperccel precedenst teremtettek, hogy a jövőben ez ne történjen meg”

– jelentette ki Wolff.

A Mercedes főnöke a futam után kifejtette: az eddigi gyakorlat volt a rossz, ami lehetővé tette, hogy Verstappen rendszeresen efféle eszközökhöz nyúljon. „Egy versenyző mindig feszegetni fogja a határokat. Amikor a szabályozás – és a szabályok értelmezése – lehetővé tesz bizonyos versenyzési módokat, egy olyan versenyző, mint Max, mindig ki fogja ezt használni. Most viszont új módon interpretálták és alkalmazták ezeket a szabályokat, és úgy érzem, ennek eredményeként mindenki változtatni fog a versenyzésén. Ilyet többé nem fogunk látni.”

A vita tárgyát Austin óta az képezte, hogy Verstappen belső autóként nem hagyott helyet Norrisnak, illetve hogy csak úgy tudott előrébb lenni a csúcsponton, hogy a kanyart nem tudta bevenni. Austinban előrébb lévőként volt joga nem helyet hagyni, Mexikóban viszont azért büntették, mert Norris tolta előrébb az autója orrát.

Több résztvevő kifogásolta, hogy a kanyarcsúcsponton elfoglalt pozíció ennyire meghatározza, hogy egy pályáról való leterelés elnézhető-e vagy büntetendő. Szerintük az ilyesminek mindig szabálytalannak kéne lennie.

Max Verstappen és Lando Norris küzdelme (Fotó: Formula1/X)

Bár Austin és Mexikó között különbséget jelentett Verstappen autójának pozíciója, Wolff úgy érzi, az FIA a mostani ítélettel tisztázta a helyzetet. „Mindig azt mondtam, hogy a versenyzők pontosan tudják, mi történik. Amikor valaki túl későn engedi fel a féket, azzal csak beránt a kanyarba és kitol. Már a korai gokartos időkben megtanulod, hogy ha külső ívre mész, nem fogod túlélni, ha nem te vagy elöl.”

„A szabályok szerintem egészen egyértelműek, és a versenyzők tudják ezt. Mindenki próbálja feszegetni ezt, és ha megúszhatsz dolgokat, akkor az jelenti az új határt. Fog-e most változni ez? Teljes mértékben! Most precedenst teremtettek, és mások is kaptak büntetést a versenyen. Mostantól muszáj lesz helyet hagynod a kanyar külső ívén, ha egy autó van melletted. Már nem ránthatod le a pályáról a másik autót a késői fékezéssel, miközben te is letérsz a pályáról. Ez már nem megengedett többé, és szerintem ez jót tesz a versenyzésnek”

– fejtegette Wolff.

A Red Bull csapatfőnöke eközben teljesen másképp értelmezi ugyanezt a helyzetet. Christian Horner a futam után arról beszélt, hogy a mostani ítélettel csak súlyosbították az alapproblémát. Ő abból indul ki, hogy ezúttal nem (csak) Verstappen játszott a csúcspontos pozíció fontosságával, hanem Norris, aki csak arra ügyelt, hogy most ő legyen előrébb. A brit szerint az adatok alapján a mclarenes akkor sem tudta volna bevenni a kanyart, ha erre hagytak volna neki elég helyet. „A világ minden gokartpályáján tudhatod, hogy ha tiéd a belső ív, te irányítod a kanyart. Ez a versenyzés fizikai alapelve. Vissza kéne térni az alapokhoz. Ahhoz, hogy ha kívül vagy, nem élvezel elsőbbséget. Máskülönben zűrzavar lesz az utolsó öt versenyen. Fontos lenne, ha a bírók leülnének a versenyzőkkel, és megállapodnának valami értelmesről, ahelyett, ami most van” – érvelt a Red Bull főnöke.

Borítókép: Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: EPA/Isaac Esquivel)

További tartalmak