Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A konstruktőri cím oda, a Red Bull mentené a menthetőt: „Nem engedhetünk meg még egy ilyen versenyt”

A konstruktőri cím oda, a Red Bull mentené a menthetőt: „Nem engedhetünk meg még egy ilyen versenyt”

Sky Sport, ORF, Speedweek, Oe24, Autosport
Nem engedhet meg magának még egy mexikóihoz hasonló hétvégét a Red Bull. Helmut Marko szerint a konstruktőri cím már elúszott, jön Max Verstappen motorbüntetése, egy kevésbé kedvező pálya, és ha nem találnak megoldást a múlt hétvégi problémájukra…

Fordulatot remélt a Red Bull az őszi szünet után Austinban bevetett új fejlesztési csomagjától, ám egyelőre kérdéses, mennyit változott a helyzetük a korábbiakhoz képest. Max Verstappen ugyan egy sprintgyőzelemmel avatta fel a megújult autóját az Egyesült Államokban, ám a vasárnapi verseny máris újra előhozta az RB20-as korábbi gyengeségeit: túlzott érzékenység a külső körülmények változására, a gumiváltásra, alulkormányzás, tapadáshiány.

A mexikói folytatásban is ezt az irányt követték: Verstappen az időmérő edzésen ugyan az első sorba tudta kvalifikálni magát, ám a versenyen esélye sem volt a Ferrari és a McLaren ellen, sőt, a büntetése után még a Mercedesekre sem tudott felzárkózni.

Helmut Marko tanácsadó szerint hiába nevezhető még mindig nagynak Verstappen 47 pontra csökkent bajnoki előnye Lando Norrisszal szemben, a címvédésük nem lesz sétagalopp.

„Nem engedhetünk meg magunknak még egy ilyen versenyt. Mindenképpen nagyon nehéz lesz, mert a brazil pályának vannak nagyon lassú kanyarjai, és az igazi problémát fog jelenteni számunkra. A következő versenyek közül Katarban szerintem lehet győzelmi esélyünk”

– tekintett előre a német Sky Sportnak nyilatkozva a mexikói verseny után Marko.

Az ORF-nek hozzátette: „Muszáj gyorsulnunk valamennyit. Még mindig időt veszítünk a lassú kanyarokban a Ferrarival és a McLarennel szemben, és ez nem jó jel. Jön még két pálya, Katar és Las Vegas, ahol jobbak lehetünk. Ha nem ütközünk problémákba a szabadedzésen, akkor megtalálhatjuk a megfelelő beállításokat, és kicsit fel tudunk zárkózni az ellenfeleinkre.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Motorgondok Mexikóban, büntetés Brazíliában

A négyből két erősebb pálya – ez akár elég is lehet Verstappennek, ám pusztán a pályákra hagyatkozni nem lehet, a csapatnak össze kell szednie magát, és nem fér bele több hiba sem. Mexikóban számos nehézséggel szembesültek. Például egy motorproblémával, ami Marko szerint nagyban meghatározta a hétvégéjüket Verstappennel. „Mexikóban minden rosszul alakult, ami rosszul alakulhatott” – állapította meg a tanácsadó.

A Speedweek oldalán vezetett rovatában a motorgondjukat is részletezte. „Pénteken szivárgást észleltünk a motor szívórendszere területén. Max emiatt sem az első, sem a második edzésen nem mehetett. A hiányzó körök is részben hozzájárultak ahhoz, hogy a versenyen, főleg a kemény gumin, nem voltunk versenyképesek. A Ferrari és a McLaren mögött az ötödik leggyorsabb autó volt a miénk. A közepes gumin még nagyjából ment, de mindkét keveréken nagyobb volt a gumikopás, mint az ellenfeleinknél.”

Verstappen egy régebbi erőforrást volt kénytelen használni a pénteki meghibásodás után, aminek most a brazíliai hétvégéjére is hatása lesz. Marko megerősítette, hogy a Sao Pauló-i Nagydíjon motorcserés büntetés vár bajnokukra. Várhatóan 5 rajthelyes. „Azért sem volt rendben a tempónk, mert a motorproblémánk miatt be kellett építenünk az autóba egy olyan erőforrást, ami már az életciklusa végén járt, és valójában már nem is terveztük bevetni versenyen. Ez volt az oka annak, hogy az egyik leglassabb volt az autónk az egyenesekben. Ha egy Forma–1-es motor elér egy bizonyos kilométerszámot, a teljesítményromlása egyértelműen érzékelhető lesz.”

„Hogy a szivárgó motort még be tudjuk-e vetni, azt jelenleg is vizsgáljuk. De a kilométerszám miatt nem várható már a további bevetése. Mindez annyit jelent, hogy Brazíliában nem úszhatjuk meg a motorcserét és a vele járó hátrasorolásos büntetést”

– bocsátotta előre a szakember.

Verstappen Belgiumban kapta meg az idei 5. belső égésű motorját. Amennyiben a többi egységet nem szükséges cserélniük, nem veszít tok pozíciót a rajtrácson. „A jó hír, hogy utána legalább több lóerő áll a rendelkezésünkre, és remélhetőleg gyorsabbak is leszünk. Ezenkívül Brazíliában lehet előzni” – mondta Marko.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

 

Marko már leírta a konstruktőri címvédést

A Red Bullon érezhető: mivel igazán nagy fordulat nem állt be a szezonjukban, most már csak próbálják menteni a menthetőt. Verstappen címvédésében sem biztosak, a konstruktőri bajnoki címet pedig már gyakorlatilag reménytelen küldetésnek tűnik. A Red Bull már csak 3. a tabellán a Ferrari mexikói előzése után. Az olaszokkal szemben 25, a McLarennel szemben 54 pontos hátrányt kéne ledolgozniuk úgy, hogy csak Verstappen pontszerzéseire számíthatnak, akinek esélyeit a motorbüntetés és az autó hullámzó formája is rontja.

„Az már oda. A Ferrari formáját látva már nem fogjuk megcsinálni. Ők akár még a McLarent is utolérhetik”

– mondott le a csapatbajnoki címről Marko az Oe24 portálnak adott interjúban.

Ez szerinte már csak az alkalmazottaik miatt is kellemetlen helyzet. „Ez fájó. Mindenekelőtt a dolgozóink számára bosszantó, akik a konstruktőri tabella alapján kapják a bónuszaikat. Ez sokak számára például egy új konyhafelszerelést jelent.”

Beszédes, hogy már az általában optimistább Christian Horner csapatfőnök sem fűz nagy reményeket a fordításhoz. „Ez nagyon nehéz lesz. De sosem adjuk fel. Nagyon keményen fogunk harcolni. Nyilván mindkét autónkra szükség van a pontszerzéshez. A Ferrari megint sok pontot szerzett most, és a nyilvánvalóan hátrányban vagyunk a konstruktőröknél” – állapította meg.

Borítókép: MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB20 leads Lando Norris of Great Britain driving the (4) McLaren MCL38 Mercedes on track during the F1 Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2024 in Mexico City, Mexico. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202410270582 // Usage for editorial use only //

További tartalmak