Nehéz napja volt a Forma–1 vezetőségének és az FIA-nak szombaton Brazíliában. Az időjárás keresztülhúzta a számításokat, és ellehetetlenítette a Sao Pauló-i Nagydíj időmérő edzésének megtartását. A rossz látási viszonyok mellett az egyes pályaszakaszokon megállt víz is indokolta, hogy a nem biztonságos körülményekre hivatkozva vasárnapra halasszák a kvalifikációt.
Miután megszületett a döntés, az F1 elnöke, Stefano Domenicali az F1 hivatalos csatornájának mikrofonja elé állt, hogy sajnálatát fejezze ki a csalódott szurkolók felé, amikor belépett a képbe Lewis Hamilton, hogy élő adásban dobhasson be pár kellemetlen szempontot…
„Ki kellett volna küldenetek minket! Ez nevetséges! Ki kellett volna mennünk” – mondta mosolyogva a hétszeres világbajnok, miközben Domenicalival pacsiztak.
„Én ki akarok menni. Ha jobb esőgumikat adnátok és kerékmelegítőket, képesek lennénk menni ebben. Most kínos helyzetbe hozlak”
– mondta Hamilton még mindig mosolyogva.
Az elmúlt évek hasonló helyzetei, és az azok kapcsán lefolytatott viták alapján hiába a mosolygás és a baráti ölelkezés, Hamilton alighanem komolynak szánta a megjegyzéseit.
A versenyzők évek óta panaszkodnak, hogy a Pirelli extrém esős körülményekre való gumija gyakorlatilag használhatatlan, mert hiába vezeti el a sok vizet, a teljesítménye annyival rosszabb a köztes esőgumiénál, hogy a csapatok még sok víz esetén is inkább erőltetik a köztes abroncsok használatát – ami viszont nem veszélytelen.
A Pirelli dolgozik a probléma megoldásán, ám kevés a tesztlehetősége.
Hamilton emellett arra is utalt, hogy az olasz beszállító egy ideje már nem használ kerékmelegítő paplanokat az esőgumijához. Ennek oka, hogy eredetileg mostanra teljes egészében el akarta hagyni a kerékmelegítőket, melynek ez volt az első lépése. A csapatok viszont menet közben megvétózták a teljes tilalmat, amit a versenyzők is hevesen elleneztek.
A Mercedes versenyzője tehát – mosolyok ide vagy oda – régóta meglévő, valós problémákat dörgölt Domenicali orra alá, élő adásban.
Nem csak a gumikon múlik
Az F1-es esős problémái mögött azért más okok is állnak. Carlos Sainz a Sky Sportsnak nyilatkozva például rámutatott, maga az újraaszfaltozott pálya sem segített a helyzeten.
„Túl sok víz áll a pályán, és ezeket az autókat mindig nehéz ekkora esőben vezetni a látási viszonyok miatt, főleg a Q1-ben, húsz autóval a pályán. És az új aszfalt sem bizonyult valami hatékonynak a vízelvezetés szempontjából. Látható, hogy sok időbe telik a száradása”
– mondta a ferraris.
A modern F1-es autókkal kapcsolatos esős gondok jó ideje ismertek: a versenygépek túl szélesek, túl nagyok, a gumik mérete is túl nagy ezért rengeteg vizet felvernek, ami erősen rontja a látási viszonyokat. Az FIA foglalkozik a problémával, tavaly különböző „sárvédős” megoldásokat is tesztelt, ám kevés sikerrel. Megállapították, hogy még ha csökkentenék is a gumik vízfelverő képességét, a szívóhatású gépek padlólemeze is rengeteg vizet szív fel, majd „köp ki” a diffúzoron keresztül.
További nehézség, hogy ezeket az autókat alacsony hasmagassággal kell használni, mert így biztosítják a leszorítóerőt.
És ha mindez nem lenne elég, a mostani esetnél olyan külső tényezők is szerepet kaptak, mint a mentőhelikopter repülési engedélye. A vihar leghevesebb időszakában villámlások miatt eleve nem lett volna mód a légi közlekedés biztosítására.
A Hamiltonnal folytatott furcsa diskurzus előtt Domenicali dicsérte a szurkolókat, és hangsúlyozta:
„Az időjárást nem tudjuk befolyásolni. Sajnálatos, de a körülmények nem biztonságosak a vezetéshez, ez ilyen egyszerű. Emellett a fény is elfogy hamarosan. Sajnos ez a helyzet, ezt kell kezelnünk.”
Az F1-vezér kiemelte, az FIA feladata eldönteni, mi lesz a megfelelő időpont a vasárnapi időmérő lebonyolításához. Ez várhatóan nagyban függ majd az időjárás-előrejelzésektől, illetve az időjárás tényleges alakulásától. A szakemberek szerint vasárnap is esni fog az eső, így figyelni kell az esetleges „nyugodtabb” idősávokat. A végtelenségig azonban nem várhatnak, a csapatoknak kellő időt kell biztosítani az autók versenyre való felkészítésére az időmérő leintése után, így van az a pont, amin túl már elkezdeni sem érdemes a kvalifikációt.
Az időjárás bizonytalansága mellett ugyanakkor már a verseny időpontjának módosítása is egy olyan lehetőség, amit számításba kell venni.