Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Hivatalos: megbüntették Verstappent, elvesztette a 3. helyét!

Hivatalos: megbüntették Verstappent, elvesztette a 3. helyét!

FIA
Változott a brazíliai sprintfutam eredménye: Max Verstappent szabálysértés miatt megbüntették, így elvesztette a harmadik helyét.

Nem a leintéssel ért véget a Sao Pauló-i Nagydíj sprintversenye. Az FIA már az eredményhirdetés előtt jelezte, hogy vizsgálatot indított a harmadik helyen célba érő Max Verstappen ellen, mivel felmerült a gyanú, hogy szabályt sértett a virtuális biztonsági autós fázis alatt.

A veszélyjelzést két körrel a futam vége előtt léptette életbe a versenyirányítás, és az utolsó körben szüntette meg. Közvetlenül az újraindítás előtt Verstappen a második helyen haladó Oscar Piastri mellé ért a második egyenes végén.

Az FIA a sportszabályzat 56.5-ös pontjának megsértése kapcsán idézte be a címvédőt, mely szabály kimondja: „Minden autónak csökkentenie kell a tempóját és az FIA ECU rendszere által megszabott minimumidő felett kell lenniük minden bírói szektorban legalább egyszer, és az első és a második biztonsági autós vonalnál.”

Verstappent a vizsgálat során bűnösnek találta az FIA, így egy utólagos 5 másodperces időbüntetést szabott ki rá. Mivel a célban csak 4,159 másodperc volt az előnye Charles Leclerc-rel szemben, a holland egy pozíciót és egy pontot vesztett, és hivatalosan 4.-ként rangsorolták.

Helmut Marko tanácsadó a leintés után azt mondta, vélhetően „csak ezredmásodpercekről” lehet szó a korai rajt kapcsán. Az FIA dokumentumából kiderül, hogy Verstappen 0,63 másodperccel ment az időlimit alá. Az 5 másodperce mellé 1 büntetőpontot is kapott, ami az elmúlt 12 hónapot tekintve a 7. pontja a szuperlicencén.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Indoklásában az FIA idézte az 56.5-ös szabálypontot, majd megállapította:

„A versenyző 0,63 másodperccel a minimumidő alatt volt a VSC-fázis végén, amikor az FIA jelzőpaneljei zöldre váltottak. Ez azt igazolja, hogy előnyre tett szert VSC alatt. A versenyző elmagyarázta, hogy várta a VSC végét, és azt a figyelmeztetést kapta, hogy a minimumidő alatt van. Megpróbálta javítani a hibát, de nem sikerült neki addig a pontig, amíg a jelzőpanel átváltott zöldre.”

„Ez szabálysértés, és a standard büntetést szabtuk ki az előnyszerzésért. A nettó hatása az volt, hogy a versenyző előrébb volt, mint a VSC-fázis kezdetekor, és ez nem annak következménye, hogy az előtte haladó autó visszaesett..”

A verseny után a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a német Sky Sportnak jelezte, ha lesz is büntetés, nem fogja őket nagyon zavarni. „A különbség a versenyirányítás szerint valamennyit csökkent. Meglátjuk. Egy ponttal több vagy kevesebb, mindegy, a tempó volt a döntő, a gumikopás nagyon jó volt, és ebből merítkezünk” – utalt arra, hogy az autójuk javult péntekhez képest.

„A tempó alapján abszolút a McLaren szintjén voltunk, ha nem gyorsabbak. A rajt nem alakult optimálisan. Aztán elfékezte az első kanyart, és talán még Leclerc-t is elkapta. Leclerc a nagyon ügyes védekezésével elvette tőlünk a McLaren támadásának lehetőségét. Aztán a végén Piastrit szerintem elkaphattuk volna, ha nincs a virtuális biztonsági autó. A lényeg, hogy az edzéshez képest egyértelmű javulást értünk el” – állapította meg Marko, aki úgy érzi, ezek után a versenyen is lehet keresnivalójuk.

Könnyű dolguk mindazonáltal nem lesz. Verstappen motorcsere miatt egy 5 rajthelyes büntetést is kapott már a hétvégén, így legjobb esetben is csak a 6. rajtkockából vághat neki a vasárnapi versenynek.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak