Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Vizezett gumik? A Red Bull újabb váddal ugrasztotta a McLarenre az FIA-t

Vizezett gumik? A Red Bull újabb váddal ugrasztotta a McLarenre az FIA-t

Auto Motor und Sport, Autosport
Volt már rugalmas szárny és mini DRS, titokban állítható hasmagasság, és most itt vannak vizetett gumik! Egy újabb McLarent illető váddal folytatódik a bajnokesélyesek pályán kívüli háborúja.

Kőkemény küzdelem zajlik a bajnoki címért a pályán, és hasonlóan kemény küzdelem zajlik érte a pályán kívül is. A Red Bull és a McLaren már eddig sem fogta vissza magát, ha egymást kellett gyanúba keverni az FIA-nál, és a jelek szerint máris itt van a vitájuk újabb fejezete.

A nyáron a Red Bull kezdett kopogtatni a szövetség ajtaján, hogy vizsgálják meg a McLaren (és a Mercedes) rugalmas első szárnyát, aztán Baku után az úgynevezett mini DRS került a figyelem középpontjába. Szingapúrban a bikások elérték, hogy az FIA változtatást kért ellenfelüktől. A következő versenyen a wokingiak vágtak vissza azzal, hogy jelezték a szövetségnek: a Red Bull az autóján belülről képes állítani a padlólemez elejének hasmagasságát – akár tiltott időszakban, parc fermé-korlátozás idején is. Az FIA kivizsgálta a megoldást, majd plombát helyezett rá, hogy kizárja a kétségeket.

A német Auto Motor und Sport és a brit Autosport szerint a következő támadást a Red Bull indította.

Azt állítják, hogy egyes ellenfelek vizet (vagy legalábbis folyadékot) juttatnak a gumikba, hogy ezzel hosszú távon hűteni tudják azokat. A gyanú szerint a vizet a szelepeken keresztül juttatják be, és már kis mennyiségben is elérik vele a kívánt hatást. A Red Bull szerint több csapat is alkalmazhatja a trükköt, egyikük a McLaren.

Az FIA már elkezdte vizsgálni, van-e alapja a vádnak. Az Auto Motor und Sport szerint az előző két versenyhétvégén semmi gyanúsat nem találtak, és a Pirelli szerint sem történt még semmi gyanús a gumijukkal a szezon során. Ha így lenne, azt jelenteniük kéne.

Az Autosport viszont azt írta, hogy Szingapúrban egyes csapatoknál szemet szúrt, hogy valamilyen folyadék volt a felniken a verseny után, amikor levették a gumikat.

Az FIA és a Pirelli nem nyilatkozik a témáról, ám többek szerint ez inkább tűnik „viharnak egy pohár vízben”.

 

Nem lenne új az ötlet

A gumik ilyen módon történő manipulálása egyértelmű szabálytalanság lenne. Érdekes kérdés, melyik csapat merne vállalni egy ilyen kirívó szabálysértést, amit ráadásul elég nehéz is lenne titokban tartani, tekintve, hogy minden guminak száma van, és a vizet a Pirelli, illetve az FIA háta mögött kéne bejuttatni, majd eltávolítani az abroncsból.

Az Auto Motor und Sport kiemeli, a gumik felnire helyezését Pirelli-emberek végzik, és miután ez megtörténik, a csapatok már nem nyúlhatnak hozzájuk, nincsenek is eszközeik ehhez.

A német lap ugyanakkor megjegyzi, évekkel ezelőtt, amikor az FIA még nem tiltotta egyértelműen az efféle módszert (később technikai direktívát adtak ki), a Red Bull már kísérletezett a vizes gumik trükkjével. Most azt gyanítják, hogy volt dolgozóik vitték tovább új csapatukhoz az ötletet, amit aztán tovább is gondoltak.

A McLaren több Red Bull-embert is alkalmazott az elmúlt időszakban, a legnevesebb szerzeményük a főtervező Rob Marshall, akinek minden valószínűség szerint kulcsszerepe van abban, hogy új csapata sikeresen alkalmazza a hajlékony szárnyak trükkjét, amit korábban a Red Bull vitt sikerre, még Marshall-lal a soraiban, a 2010-es években…

Fotó: XPB

 

Verstappen szerint furcsa a többiek javulása

Akárhogy is, a Red Bull számára az utóbbi hétvégéken a versenytempó és a gumikezelés okozott fejtörést. Lando Norris Brazíliában fel is hívta rá a figyelmet: „Korábban ez volt az egyik erősségük, most viszont a gyenge pontjuk.”

Max Verstappen eközben a riválisok vasárnapi javulását nevezte különösnek.

„Egyes csapatok nagyot léptek előre a versenytempó terén, ami elég furcsa, mert ha az autónkat a tavalyihoz hasonlítjuk, mi az időmérőn és a versenyen is előreléptünk. Mások is nagyot javultak az időmérős tempó szempontjából, de sokkal-sokkal nagyobbat a versenytempóval. És ezt nehéz megértenünk”

– mondta a címvédő.

Miközben a Red Bull 2023-ban és az idei év elején még a gumikezelés mesterének számított, a McLaren a miami fejlesztési csomagjának bevetése óta átugrotta őket e téren. Tavasz óta megfigyelhető, hogy remekül bánnak a gumikkal, Christian Horner, a Red Bull főnöke pedig Mexikóban külön felhívta rá a figyelmet, hogy jelenleg a legnagyobb hátrányukat az jelenti a papajásokkal szemben, hogy nem tudnak olyan jó tempót diktálni az etapok második felében, illetve a versenyek hajrájában, mint ők.

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses részlegének főnöke beszámolók szerint Brazíliában külön figyelte a gumikat a sprintfutam után, a szövetség ellenőrei pedig valamennyi gárda abroncsait megvizsgálták.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak