Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Vizsgálat alatt Verstappen a VSC-s indulása miatt – ezt mondják a szabályok

Vizsgálat alatt Verstappen a VSC-s indulása miatt – ezt mondják a szabályok

FIA, Sky Sports, Autosport
Harmadik lett a sprintfutamon Max Verstappen a két McLaren mögött, de az FIA beidézte egy virtuális biztonsági autós szabálysértés gyanújával. Mit ronthatott el?

Jobb tempóra volt képes a Red Bull a Sao Pauló-i Nagydíj szombati sprintfutamán, mint a pénteki nyitónapon. Ezt kihasználva Max Verstappen próbált tapadni az élen lévő két McLarenre, amennyire csak tudott. Miután Charles Leclerc-t megelőzte és feljött a harmadik helyre, zárkózott Lando Norrisra, aztán a hajrában jött a virtuális biztonsági autós fázis, ami előtt a mclarenesek helyet cseréltek.

Verstappen próbált Norris után menni, ezért a VSC-jelzés végéhez közeledve a második egyenesben Oscar Piastri mellé húzott, remélve, hogy jobb lendületben lesz, amikor ténylegesen zöldre váltanak a lámpák.

A Red Bull nem előzte meg a McLarent a tiltójelzés alatt, az FIA azonban így is beidézte a címvédőt. A sportszabályzat 56.5-ös pontjának megsértésével vádolják, vagyis azzal, hogy nem maradt az FIA által előírt minimumidő felett a VSC idején.

A sportszabályzat az efféle eseteknél több dolgot is előír. Az egyik, hogy VSC-alatt senki sem vezethet potenciálisan veszélyesen vagy kiszámíthatatlanul, a másik, hogy minden autónak lassítania kell és egy megadott időminimum felett kell maradniuk. Ez utóbbit az FIA központosított elektronikus rendszere jelzi, a versenyző a kormánykijelzőjén is láthatja.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

A szabály szövege így szól:

„Minden autónak csökkentenie kell a tempóját, és az FIA ECU rendszere által megszabott minimumidő felett kell lenniük minden bírói szektorban legalább egyszer, valamint az első és a második biztonsági autós vonalnál.”

A bírói szektorok a két jelzőpanel között találhatók, ezek a három normál szektornál kisebb pályaszakaszokat jelentenek. A fenti szabály nem írja elő, hogy a miniszektorokon belül végig adott tempó felett kell lenni, ezzel a versenyzők játszhatnak: például mehetnek lassabban egy szektor elején, gyorsabban annak végén. Emiatt van az, hogy az autók közötti távolság a VSC-időszakban nem állandó.

A versenyzőket a virtuális biztonsági autós fázis végére előre figyelmezteti az FIA, ám a zöld jelzés pontos időpontját nem adják meg, a jelzést egy 5-10 másodperces idősávra adják ki. A versenyzőknek így lehetőségük van előre megtippelni, mikor gyorsíthatnak.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a leintés után azt mondta, csapatukkal felülvizsgálták a történteket. „A jelek szerint minden, amit látunk, rendben van, de meglátjuk” – mondta óvatosan a brit.

Amennyiben Verstappent bűnösnek találják, vélhetően időbüntetést kap. Charles Leclerc 5 másodpercen belül ért célba hozzá képest, vagyis egy pozíciót mindenképpen veszíthet ebben az esetben.

Borítókép: Max Verstappen (NLD), Red Bull Racing 02.11.2024. Formula 1 World Championship, Rd 21, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Sprint and Qualifying Day. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Charniaux / XPB Images

További tartalmak