A negyedik helyről rajtolt, a negyedik helyen is zárt Max Verstappen a Sao Pauló-i Nagydíj sprintfutamán, ám számok nem mutatják meg a kettő közötti történetet. A címvédő a verseny során megelőzte Charles Leclerc-t, és volt olyan gyors, hogy tartsa a lépést a két McLarennel. Talán ellenük is indíthatott volna támadást, ha a Ferrari mögött nem veszít időt, vagy ha két körrel a vége előtt nem lép életbe virtuális biztonsági autós fázis, ami megakasztja a felzárkózását.
Verstappen a jelzés ellenére is remélte, hogy legalább Oscar Piastrit legyőzheti. Annyira akarta, hogy a határokat feszegette érte, és végül pórul járt. Az FIA megállapította, hogy 0,6 másodperccel korábban gyorsított a VSC-fázis végén, mint szabadott volna, ezért 5 másodperces időbüntetést adtak neki, amivel a 4. helyre esett vissza.
Azt akarta, hogy 2 helyett csak egy ponttal csökkenjen a Lando Norrisszal szembeni bajnoki előnye, ám a hibája miatt végül 3-mal csökkent…
Ennek ellenére a Red Bull nem bosszankodott túlzottan, mégpedig azért, mert végre versenyképesnek érezte az autóját.
„Én pozitívan szemlélem ezt: hosszú idő óta először volt a miénk a leggyorsabb autó a pályán”
– jelentette ki Helmut Marko tanácsadó az osztrák Servus TV-nek. „A körülmények, a rajt nem volt valami jó, aztán kicsit az első kanyarban is elfékezte magát, és utána túl sokáig volt beszorulva Leclerc mögé. A gumikopásunkkal viszont a végén mi voltunk a leggyorsabbak, amit Checo a leggyorsabb körrel bizonyított. Ez örvendetes.”
Marko szerint annyira, hogy a pontvesztésüknek is élét veszi.
„Ami az öt másodperces büntetést illeti, ez formálisan helyes, de csak pár tizedmásodpercről volt szó. Egy ponttal több vagy kevesebb… Mindegy!”
– adta oda könnyelműen Lando Norrisnak azt a pontot.
Hogy a szezon végén is így gondolja-e, az majd kiderül. A történteket másik irányból is lehet nézni, és onnan nem tűnik jó helyzetkihasználásnak: Verstappennek végre volt annyira jó az autója, hogy akár a McLarent is legyőzhette volna a sprintfutamon, ám ezzel a jó autóval is 3 pontot bukott Norrisszal szemben…
Esőre készülve
Hogy melyik nézőpontnak van inkább létjogosultsága, az nagyban függ a folytatástól. Amennyiben a Red Bull más körülmények között (újra hűvösebb pályán, illetve esőben) nem lesz ugyanilyen versenyképes, inkább válik elszalasztott eséllyé a sprint. Ha viszont tartani tudják a lépést, valóban kár aggódniuk egy pont miatt.
Marko az időmérő előtt (amit végül vasárnapra halasztottak az eső miatt) előrebocsátotta, ők az autójukat némiképp a várt esőre hangolták.
„A beállítások szempontjából nagyobb leszorítóerővel mentünk, ezt láthattuk abból is, Max mennyire nehezen tudott előzni amiatt, hogy nem volt elég gyors az egyenesekben. De ezt már az időjárás-előrejelzéseket szem előtt tartva csináltuk így, mert esőt mondtak vasárnapra. Innen nézve ez a helyes lépés.”
Az osztrák egyúttal sietve hozzátette, nincs garancia rá, hogy jól megy nekik esőben. „Ilyen körülmények között viszont minden csalóka. Annyira érzékenyek és kiszámíthatatalnok a jelenlegi autók, hogy ez nem jelenti azt, hogy ilyen tempóra képesek leszünk esőben is.”
Hornert megnyugtatja a „felpörgött” Verstappen
Christian Horner csapatfőnök sem bosszankodott túlzottan Verstappen büntetése miatt. A brit Sky Sports kérdésére, mit szól ahhoz, hogy sok szurkolójuk méltatlankodik a virtuális biztonsági autós fázis időzítése miatt, amiből inkább a McLaren húzott hasznot, elmondta: „Ezek szubjektív dolgok. Ha a mi nézőpontunkból nézzük, nagyon sokáig tartott életbe léptetni a VSC-t. Hülkenberg már kiszállt az autóból, elsétált, és még mindig nem volt VSC. De biztosra veszem, hogy a versenyirányításnak volt oka ezt tenni.”
Hozzátette azonban, hogy nem különösebben mérgelődik emiatt: „Bosszantó, de ez van.”
A vigaszt számára is az RB20-as versenytempója jelentette.
„Max fel volt pörögve a verseny után, és azt mondta, hogy ha meg tudta volna előzni korábban Charles-t, érzése szerint támadhatta volna a McLareneket. Nagyon motivált volt. Az egész csapat örömmel látja ezt. Sok pozitívuma volt ennek a sprintfutamnak.”
„A versenyen nagyon jó volt a tempónk. Checo a végén megfutotta a leggyorsabb kört. A gumikopás jó volt. Max közelről tudta követni, majd meg is tudta előzni Charles-t, ami megmutatta, mennyit változott a helyzet mindössze öt napon belül.”
A kérdésre, váratlanul jött-e nekik ez a jó tempó, hozzátette: „Nem lepődtünk meg teljesen. A McLaren mindig jól bánt a gumikkal, nagyon erősek a versenyeken, de ezen a versenyen ugyanolyannak tűntek, mint mi, a gumijuk ugyanolyan állapotban volt, mint Maxé. És Max képes volt nagyon sokáig a szélárnyékban maradni.
Mindez persze mit sem ér majd az esőben. Az autó beállításai kapcsán Horner leszögezte, két ellentétes szempont alapján kell dönteniük. „Próbálsz középutat találni. A sprint után visszavennél a leszorítóerőből, mert ott az öt rajthelyes büntetésünk, de aztán látod az időjárást. Meglátjuk. Meg kell találnunk a középutat” – bocsátotta előre Horner, aki nem érzi úgy, hogy Verstappent idegessé tenné az esős küzdelem lehetősége.