Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Red Bull: Egy ilyen balestnél nem várhatod meg, hogy mindenki befejezze a körét!

Red Bull: Egy ilyen balestnél nem várhatod meg, hogy mindenki befejezze a körét!

Sky Sports, Servus TV
Érthetetlennek találja a Red Bull a Max Verstappen és Sergio Pérez Q2-es kieséséhez vezető FIA-döntést. Minden más forgatókönyvvel jobban jártak volna.

Tulajdonképpen csapdába esett a bajnoki éllovas a Sao Pauló-i Nagydíj vasárnapi időmérő edzésén. Max Verstappen hiába tűnt gyorsnak az esőben, Sergio Pérezzel együtt már a Q2-ben kiesett, mivel még nem volt versenyképes köre, amikor érkezett a második piros zászlós megszakítás Lance Stroll balesete miatt.

A holland Esteban Oconnal együtt Stroll mögött haladt a kicsúszáskor, vagyis fennakadtak Strollon, a többi autó viszont már túljutott a baleset helyszínén, így az FIA megvárta, míg befejezik a körüket, és csak utána léptette életbe a piros zászlós jelzést.

A Red Bull számára ez a létező legrosszabb forgatókönyv volt, hiszen a többiek bevárásával kicsúszott a továbbjutó legjobb 10 közül, és mivel már egy perc sem volt hátra az edzésrészből, esély sem volt az újraindításra.

„Ez rendkívül frusztráló. Egy ilyen edzésen sok minden történik. Nem értjük, miért tartott olyan sokáig a piros zászlós jelzés kiadása. Nagy baleset volt, a hármas kanyar pedig a pálya egyik legveszélyesebbje. Negyven másodpercbe telt kiadni a piros jelzést! És ez sorozatban a második eset, amikor nagyon későn reagáltak: tegnap ott volt a VSC, ma pedig a piros zászló. A többi piros zászló eközben azonnal jött.”

„Nagyon-nagyon kemény, de ez van. Meg kell próbálnunk visszakapaszkodni délután” – mérgelődött Christian Horner csapatfőnök a Sky Sportsnak.

Christian Horner (Fotó: Red Bull)

Horner szerint visszás, hogy az FIA megvárta a többieket a jelzéssel. „Csakis a biztonsággal foglalkozhatsz, nem azzal, hogy engeded az autóknak, hogy befejezzék a körüket.”

„Egy ilyen balesetnél azonnal piros zászló kell, mert egy versenyző volt a falban a pálya egyik legveszélyesebb kanyarjában, autók érkeztek, és ilyenkor nem mondhatod azt, hogy »Ó, várjuk csak meg, míg a többiek befejezik a körüket!« Ez nem így működik!”

„Tudom, hogy Crofty (David Croft, a brit Sky Sports kommentátora, a szerk.) nagyon támogatja ezt, de Lance Stroll nem is próbálta újraindítani az autóját, mert össze volt törve. Keményen a falnak ment, a pálya közepén volt – ez piros zászló!”

A brit felhívta rá a figyelmet: ennél csakis jobban járhattak volna egy másfajta döntéssel. „Két része is van ennek. Ha azonnal piros jött volna, Max tizedik lett volna. Ha azonnal piros jött volna, akkor lett volna még idő egy újabb körre. Sajnos a rövidebbet húztuk vele, és ez kemény.”

 

Feltartották Verstappent

Felmerült, a Red Bull magát is hibáztathatná, mivel későn küldte pályára a versenyzőit, illetve Verstappent, aki nem tudott elég jó kört futni elsőre. Horner azonban felhívta a figyelmet két tényezőre: Verstappent feltartották az első körén, korábban pedig nem tudtak kimenni, mert a boxutca elején van a garázsuk. „Sajnos hátráltattak minket az első körben, Esteban Ocon megelőzte Maxot az első kanyarban.”

„Az a gond, hogy a boxutca elején vagyunk, ezért nehéz beállni a sor elejére, mert amint beindítjuk a motort, mindenki más beindítja, és csak kiküldik az autókat. Ez hátrány. A gond viszont az volt, hogy azért nem lett meg az első kör, mert Ocon hátráltatott minket, és ilyenkor egyből hátrányban vagy.”

„Arra kell rájönnünk, miért tartott a versenyigazgatónak ilyen sokáig kiadni a jelzést.”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

A csapat tanácsadója, Helmut Marko is értetlenül állt a történtek előtt. „Megvolt az autónk ahhoz, hogy egészen elöl legyünk vele, viszont a körülmények nem alakultak jól. Maxot először Ocon hátráltatta, aztán jött a megszakítás. A balesetnél csak harminc másodperc után jött a piros, és ezzel kiütöttek minket a legjobb tízből.”

„Ezen a versenyen öt autónak volt komoly balesete, nem tudom, jó döntés volt-e (engedni őket versenyezni, a szerk.). De ez van, most meg kell néznünk, mit hozhatunk ki belőle.”

Az osztrák felhívta rá a figyelmet: csak Stroll eseténél késett a piros zászló. „Alonso baleseténél azonnal jött. Azzal számoltunk, hogy azonnal jönni fog, mert egyből világos volt, hogy ez egy súlyos baleset. De most már nem segít, ha megtudjuk, miért volt így, hiszen az eredmény már adott, és mi vagyunk a szenvedő fél” – panaszkodott a Servus TV-nek.

 

Verstappennek teljes verseny kéne

A két Red Bull-főnök szerint ideje a versenyre összpontosítaniuk. Verstappen papíron a 17. helyről indul (még megerősítésre vár). „Most már a versennyel foglalkozunk. Ami történt, megtörtént. Juki és Liam jó munkát végzett. Ilyenkor a penge élén táncolsz. Lando majdnem kiesett a Q1-ben, aztán a Q3 végén meg jó munkát végzett” – mondta Horner.

Megkérdezték, számíthatunk-e Verstappentől 2016-ot idéző felzárkózásra.

„Egy ilyen napon már az jó, hogy legalább mindkét autónk egyben van a garázsban. Több csapatnak is küzdenie kell az autó versenyre való felkészítésével. Jön az eső. Előbb várjuk ki, egyáltalán tudunk-e versenyezni délután. Reméljük, fogunk. Aztán teljes verseny kell ahhoz, hogy előrébb jussunk. Még mindig sok minden történhet. A nap még nem ért véget.”

Marko eközben a lehetőségeket latolgatta. „Már az időmérőt is nagyon kritikus körülmények között rendezték. Meglátjuk, egyáltalán mennyi autót tudnak megjavítani a versenyre. Ha viszont lesz verseny, akkor inkább ez legyen, mint egy idő előtti félbeszakítás, ami Maxtól elveszi az esélyt az előrekapaszkodásra” – utalt arra, hogy bajnokuknak most időre van szüksége, és az előrejelzések bizonytalanná teszik, hogy mennyit fog kapni.

Ez a vasárnap akár döntő fontosságú is lehet a bajnoki küzdelem szempontjából. Míg Verstappen a pontzónán kívül áll, Lando Norris a pole-ban. A 44 pontos hátrányban lévő britnek a verseny nagy lehetőséget kínál arra, hogy rendkívüli mértékben csökkentse a lemaradását. Ha az időmérős helyezésekért osztanák a pontokat, 19 egységre közelítené meg a címvédőt, aminek ledolgozása a csapataik versenyképességét látva már teljesen reálisnak tűnne három hétvége alatt…

 

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak