„Drugovich! Drugovich” – zengett a lelátó a múlt vasárnap Brazíliában, miután Lance Stroll a verseny bemelegítő körében előbb kicsúszott a pályáról, majd a kavicságyban ragadt. A brazil közönség nyilván nem elfogulatlan, hiszen az általuk követelt Felipe Drugovich brazil, és már két éve hiába várja, hogy Forma–2-es bajnokként Forma–1-es ülést kapjon. Az Aston Martinnál csak a kispadon, tartalékosként van neki hely – éppen Stroll miatt. És a brazil szurkolók minden bizonnyal indokoltabbnak tartanák, ha fordított lenne a szereposztás.
Ez volt az alapja az alább hallható kárörvendésüknek és pfujolásuknak.
what was stroll even thinking here?pic.twitter.com/N43fBxC5a5
— #1 clairo fan 🇪🇸 (@SziIlar) November 3, 2024
Ami azt illeti, Strollnak valóban gyászos hétvégéje volt Interlagosban. A pénteki sprintidőmérőn egyedül Csou Kuan-jüt tudta legyőzni (őt is a kínait rossz ütemben pályára küldő Sauber segítségével); a szombati sprintfutamon utolsóként intették le, majd a vasárnapi időmérő edzésen piros zászlót idézett elő a balesetével.
Aztán jött a kínos baleset a futam rajtja előtt: megcsúszás a féktávon a 4-es kanyarnál, a fal lekoccantása orral, majd elsüllyedés a szégyenében kavicságyban.
Érdemes persze hozzátenni, hogy a sprintidőmérőn Fernando Alono sem élte túl a Q1-et, az időmérőn pedig miatta is lendült a piros zászló. A spanyol elmondása szerint az Aston Martina penge élén táncolt az esőben, vasárnap pedig különös módon viselkedett a fékjük, ami a rutinos bajnoknak is nehézséget okozott.
A bemelegítő körön hibázni és kiesni, persze így is kínos dolog.
„Furcsa volt. Amint a fékre léptem, a kerekek blokkoltak, és már csak utas voltam. Még sosem éreztem ilyesmit az autóban. Ez alapján talán fékprobléma volt. Még meg kell vizsgálnunk”
– mondta Stroll.
Alonso megerősítette: „Fékproblémánk volt, Lance-nek is a bemelegítő körön, és nekem is az összes újraindítás után. Mintha az autónak kézifékje lett volna.”
Mike Krack csapatfőnök hozzátette: „Alaposan ki kell vizsgálnunk ezt. Váratlanul jött.”
A gondolkodó dinótojás…
Stroll tehát nem ok nélkül került oda, ahova, ám ez a Drugovich-rajongókat aligha érdekli. Ráadásul nem a kicsúszás volt az egyetlen hibája, ami előtt értetlenül álltak sokan. Miután a pályának háttal megállt a bukótérben, Stroll megfordította az Aston Martinját, majd úgy döntött, hogy az esőben már egy napja ázó kavicságyon próbál meg visszatérni. Többen felhívták rá a figyelmet: pár méterre aszfaltozott terület vezethette volna az útra…
A legszókimondóbb ennek kapcsán a holland kommentátor, Olav Mol volt, aki kijelentette:
„Annyi intelligenciája van, mint egy halott dinoszaurusztojásnak…”
De nem csak ő hívta fel a figyelmet arra a tényre, hogy Stroll nem a kicsúszása, hanem a buta döntése miatt esett ki már a rajt előtt. „Kicsúszni és aztán a kavicságyba menni, miközben ott vezet a széles út kívül… Ez egy vicc!” – állapította meg a korábbi F1-es versenyző, Marc Surer.
Hogy mások is viccesnek találták, azt a világhálón fellelhető mémek jelzik.
A másik korábbi F1-es versenyző, Timo Glock szerint van alapja a kritikáknak. „Itt volt ma egy pár dolog… Az autó felett a rajtrácsra menet veszítette el az irányítást, aztán leparkolt. Reggel az időmérőn törte össze az autót, az interjúk során pedig közönyösséget mutatott, és látható pár videó a (csütörtöki) sajtótájékoztatóról is. Ilyenkor csak csóválhatjuk a fejünket. Meg kell mondjam, nem is találom a szavakat” – rótta fel a német Sky Sport szakértője Strollnak a balesetek mellett a passzív, érdektelen hozzáállását is.
Az F1-et szintén megjárt Christian Danner a Motorsport-Magazinnak ugyancsak Stroll hozzáállását emelte ki legfőbb problémaként.
„Szerintem itt keveredik a meggondolatlanság, a butaság és a közömbösség. A közönyt már többször a szemére vetették Lance-nek. Neki mindegy, és csak vezet tovább. Ami a vezetői képességeit illeti, a gyorsaságát sosem igazán kérdőjeleztem meg. Annyira nem volt lassú, nem lassú. De ez az alapvető szemléletmódja. Tetszik-e neki egyáltalán, amit csinál? Akar egyáltalán a Forma–1-ben versenyezni? Szereti a motorsportot? Őszintén: az emberben mindig ezek a kérdések merülnek fel…”
Glock annyiban egyetért a Drugovichot autóba követelő brazil szurkolókkal, hogy azt az ülést talán másnak kéne fenntartani a rajtrácson… „Van elég fiatal tehetség odakint, akik jobban megérdemelnék a helyet” – vonta le a tanulságot.
Egy fiatal brazil tehetség időközben már kapott helyet, máshol. A Sauber szerdán jelentette be Gabriel Bortoletót a második 2025-ös versenyzőjeként. A braziloknak ezzel 2017 óta először lesz versenyzőjük az F1-ben. 7 éve Felipe Massa volt az utolsó, aki képviselte a komoly F1-es múlttal rendelkező dél-amerikai országot.