Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Gyilkos évzáró triplázás jön: az F1-es versenyzők előre félnek, hogy kikészülnek tőle

Gyilkos évzáró triplázás jön: az F1-es versenyzők előre félnek, hogy kikészülnek tőle

FIA, Motorsport-Total
Ezen a hétvégén a Las Vegas-i Nagydíjjal kezdetét veszi a Forma–1 szezonzáró triplahétvégéje. A háromhetes hajrá komoly erőpróbát jelent a mezőny számára – a versenyzők nem is örülnek…

Sokat zsörtölődött a Forma–1-es mezőny a Las Vegas-i Nagydíj múlt évi debütálásakor. Az Egyesült Államok nyugati felébe történő utazás már önmagában megterhelő a száguldó cirkusz számára, ám a szervezők ezt extrém késői időpontokkal, valamint egy évzáró triplahétvége megszervezésével spékelték meg. Bár a hétvége eseményeinél 2024-re meghúztak egy határt, a triplázás idén is meglesz, és ezúttal is egy nagy ugrással Las Vegasból a Közel-Keletre.

A helyzetet csak bosszantóbbá teheti a résztvevők szempontjából, hogy idén tartottak egy feleslegesnek tűnő háromhetes őszi szünetet októberben, valamint az év végi két triplahétvége között is két hét üresjárat volt. Az egyenlőtlen futamelosztás mögött logisztikai okok, illetve a Japán Nagydíj tavaszra, valamint a Katari Nagydíj októberről az enyhébb november-decemberre történt áthelyezése áll.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

 

Verstappen: Ha már sok verseny, lehetne észszerűbb

A versenyzők a múlt évi tapasztalatokra alapozva már előre tartanak az évzáró triplázástól, melynek során a Las Vegas-i késő éjszakázások után egy 13 ezer kilométeres, nagyjából 20 órás utazás vár rájuk az arab régióba, amely ráadásul 11 órás időeltolódást is jelent pár napon belül, no meg jó eséllyel akár 20-30 Celsius-fokos klímaváltozást is.

„Mindig mondtam, hogy bár szép dolog ilyen sok versenyt a naptárban tudni, de engem főleg a sok utazás és a különböző időzónák zavarnak, mint amilyen a Vegas és Katar közötti eltérés is” – mondta Max Verstappen. „Most lényegében a Föld másik felére fogunk átrepülni. Ebben végezhetnénk jobb munkát is. Ha olyan triplahétvégénk lenne, ahol egymáshoz közelebb lennének a helyszínek, annak én sokkal több értelmét látnám.”

„Ezt megvizsgálhatnánk, ha már ilyen sok versenyünk van egymáshoz közelebb. De ebben persze megint szerepe van a jegyeladásnak” – utalt arra, hogy a földrajzilag egymáshoz közelebb lévő három amerikai verseny például időben igen távol van egymástól.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Felkészülni a szokásos betegséghullámra

Az F1-ben már évek óta szinte „hagyomány”, hogy az év utolsó versenyeire, vagy a szezonzárót követő hetekre sokan lebetegszenek. Az időzónaváltások és a hosszú utazások megterhelik a szervezetet az év utolsó szakaszában, még akkor is, ha a csapatok tudományos megközelítéssel készülnek ezen erőpróbákra.

„Kéne találni valamilyen középutat. Vegasba hosszú repülőút visz, és ha már ott fáradt egy kicsit az ember, akkor könnyebb lesz megbetegedni is. És ilyenkor nem segít, ha ilyen hosszú ideig repülnöd kell”

– mutatott rá Verstappen.

Lance Stroll egyetértett a versenyek észszerűbb csoportosítása kapcsán. „Ahogy Max is mondta, jobb munkát is végezhetnénk a versenyek földrajzi elosztásával. Még mindig sokat ugrálunk ide-oda, sok a jetlag, és a csapatok személyzete számára is nehéz. Nekünk, versenyzőknek még elég egyszerű a dolgunk a csapat többi tagjához viszonyítva, akiknek ez nehéz időszak” – mutatott rá a kanadai.

Max Verstappen és Lando Norris (Fotó: XPB)

Esteban Ocon a 2023-as rossz tapasztalatokról beszélt. „Vegas után mindenki ki volt készülve. Sokan lettek betegek, mert nem láttak napfényt, és ez rendkívül kemény volt” – mondta a francia.

Hozzátette, a mostani kéthetes leállás valamelyest talán segíthet a mezőnynek felkészülni a hátralévő három hétvégére, ugyanakkor megjegyezte: „Erről megoszlanak a vélemények. Vannak, akik inkább folytatták volna, és helyette korábban lezárták volna az évet.”

 

Az enyhébb Katar is gyötrelmes lehet

Miközben a két évzáró triplahétvége közötti szünet talán enyhítést jelent, Las Vegast és Katart egymást követő hétvégékre rakni így is merésznek tűnik. Egy éve a Katari Nagydíj volt a fizikailag legmegterhelőbb verseny: nagy volt a forróság, a kerékvetők és a nagy kanyartempó miatt komoly terhelést kaptak a versenyzők, ráadásul folyamatosan, hiszen nem volt se gumispórolás, se tempóvisszafogás. „Kíváncsi leszek, hogy elég volt-e idén későbbre tolni a katari versenyt, és ezzel más lesz-e a hőmérséklet” – mondta Alexander Albon. „A gumikon is múlik majd, hogy megint időmérőszerű versenyünk lesz-e. Ha mindent kézben tartunk, akkor rendben leszünk. De ha olyan lesz, mint tavaly volt, akkor a verseny még nehezebb lesz.”

Utóbbival arra célzott, hogy ezúttal egy vegasi „kiruccanás” után érkeznek Katarba.

„Ez semmiképpen sem ideális. Ha lehetett volna másképp csinálni, én azt választottam volna. Vegasban talán úgy öt fok lesz, és onnan érkezünk majd meg a harmincnégy-harmincöt fokba, amit negyvenkettő-negyvenháromnak fogunk érezni. Ez nem lesz egyszerű.”

George Russell, aki tavaly az év utolsó versenyeit betegen teljesítette, mosolyogva megjegyezte: „Ez egész jó fogyókúraprogram lesz!”

George Russell (Fotó: XPB)

Elárulta, ő három réteg ruhában tart futóedzéseket, hogy felkészüljön a katari forróságra, amit az F1-ben kicsit másképp kezelnek, mint máshol. „Ha megnézünk más sportágakat, amikor extrém forró időjárási körülmények uralkodnak, a fociban például tartanak ivószüneteket minden tizenöt perc után, ahogy a focivébén is volt. És ott háromnegyed óra után van egy szüneted is arra, hogy hidratáld magad. Az autóban mi végig nyomjuk a gázt, rajtunk van a tűzálló ruházatunk két órán keresztül. Ez igazán nagy terhelést jelent” – hívta fel a figyelmet a különbségekre.

Akárhonnan is nézzük tehát, ez a nagy F1-es szezonhajrá idén is egy erőltetett menetnek ígérkezik.

Borítókép: Max Verstappen és George Russell (Fotó: XPB)

További tartalmak