Amikor az FIA hivatalos pályázatot írt ki, a sportág kereskedelmi tulajdonosa nemet mondott rá, most mégis úgy tűnik, bővülhet a Forma–1 mezőnye. Mégpedig előbb, mint gondolnánk. Elsőként az AP hírügynökség számolt be arról, hogy noha korábban egyszer már elutasították az Andretti és a General Motors (Cadillac) közös nevezését, most mégis közel állunk ahhoz, hogy bebocsátást nyerjenek, már a 2026-os szezontól, de megváltozott formában.
Az FIA tavaly év elején hirdette meg a pályázatát két helyre az F1-es rajtrácson. Az eljárás során négy komoly jelentkező volt, de a szövetség csak egyikük nevezését ítélte megfelelőnek, az Andretti Globalét. A Michael Andretti által vezetett projekt akkor még úgy állt fel, hogy volt Andretti, aki már évek óta az F1-be vágyott, és a résztvevők nagy ellenállását látva a pályázatkiírás előtt szövetségre lépett a Cadillackel, hogy amolyan gyári támogatással erősítse meg a pozícióját. A tíz csapat és az F1 addig azzal érvelt velük szemben, hogy privát csapatként nem hiszik, hogy akkora plusz értéket tudnának adni az F1-nek, mint egy Audihoz hasonló autógyártó.
Hiába azonban a Cadillac bevonása, az F1 végül ugyanezen érvek mentén rácsapta az ajtót Andrettiékre. A többek által támadott indoklásukban ugyanakkor nyitva hagytak egy kiskaput: bár szerintük az Andretti partnercsapatként nem lehetne igazán versenyképes, és ezáltal nem növelné az F1 értékét, amennyiben a General Motors saját erőforrásával újra próbálkoznának 2028-ban, már másképp ítélnék meg a helyzetet.
Andretti hátralépése a kulcs
A két fél (ti. az F1 tulajdonosa és a tíz csapat, valamint Andrettiék) eddig szinte háborúban állt egymással, ám bármennyire is durva volt a kölcsönös nyomásgyakorlás, a jelek szerint kompromisszumhoz vezetett. Miközben Andrettiék lobbijának köszönhetően az Egyesült Államokban a versenyjogi szabályok megsértése gyanújával vizsgálatot indítottak a Liberty Media ellen, mondván, a 10 csapattal kartellezve ellehetetlenítik az új résztvevők beszállását a sorozatba, az Andretti Global élén októberben fontos változás történt: Michael Andretti bejelentette, hogy hátralép, és a nevét viselő csapat irányítását rábízza az egyik befektetőre és többségi tulajdonosra, Dan Towrissre.
A mostani beszámolók szerint ez utóbbi lépés a kulcsa annak, hogy most úgy fest, mégis lesz 11. csapata az F1-nek 2026-tól.
Az F1 vezetőit eddig elsősorban Andretti személye tartotta vissza, aki meglehetősen agresszív kampánnyal, szinte fejjel a falnak rohanva próbált betörni az F1-be, több módon is sértve a Liberty érdekeit. Az F1 tulajdonosának vélhetően az sem volt ínyére, hogy Andretti szövetségese az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm lett, aki köztudottan hadban áll velük. Bin Szulajm önkényesen hirdette meg a mezőnybővítés pályázatát, annak ellenére, hogy a Liberty már előtte jelezte, nem érzi szükségét ennek.
Hogy mennyire megvolt az ellentét, azt jelzi, hogy Mario Andretti, Michael F1-es világbajnok édesapja korábban arról beszélt, a Liberty ügyvezetője, Greg Maffei korábban a következő szavakkal fenyegette meg őket: „Mario! Elmondanám neked, hogy minden hatalmamban állót el fogok követni azért, hogy Michael soha ne kerülhessen a Forma–1-be.”
A jelek szerint az eredeti formában nem is fog, hiszen már csak tanácsadóként veszi ki a részét a csapat irányításában. A helyzet iróniája, hogy mindeközben a Liberty bejelentette, az év végével Maffei is távozni fog a posztjáról, a két kakast tehát kivették a küzdőtérről…
Nem Andretti-, General Motors-csapat?
Mindez azonban még nem a teljes kép. Andretti háttérbe vonulásával egy időben a hírek szerint az F1-es projekten belül előtérbe lép a GM. Towriss irányítása mellett az amerikai autógyártó hangsúlyosabb szerepet kaphat a programban. Míg Andrettiék eredeti nevezésekor a szkeptikusok azt mondták, a GM, illetve a Cadillac csak névleges szponzor, akit azért fogadtak be a körbe, mert kellett egy húzónév, most teljesen új jelleget kaphattak a tervek: azt Andrettiék idő közben felépített infrastruktúrájára alapoznák (Silverstone-ban van egy európai központjuk, és olyan szakembereik, mint az eddig az F1 szabályain dolgozó Pat Symonds vagy a korábbi lotusos technikai igazgató, Nick Chester), de a General Motors (vagy a Cadillac) zászlaja alatt futnának, miközben az Andretti név akár ki is kerülhet a csapat nevéből, vagy kisebb szerepet kaphat.
A GM már elindította a saját F1-es motorprogramját, az első erőforrásuk viszont 2028-nál hamarabb aligha fog elkészülni. Emiatt az eredeti tervnek megfelelően az áthidaló két évben partnercsapatként működhetne csak a gárda. Mivel a Renault 2025 végén leállítja a motorprogramját, hiába a korábbi megállapodásuk, új gyártót kell keresniük, hogy motorjuk legyen. Legesélyesebbnek erre a szerepre a Ferrari vagy a Honda tűnne, a Mercedesnél telt ház van, a Red Bull pedig egyelőre nem áll készen arra, hogy több csapatot is ellásson erőforrással.
A GM? Az mindjárt más!
Hogy valami alapjaiban megváltozhatott a színfalak mögött, arra az is utal, hogy a mezőnybővítés ellen eddig ágáló jelenlegi csapatok finomítottak a hangnemükön. A Las Vegas-i sajtótájékoztatón Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke utalt rá, a GM-et tárt karokkal várnák…
„Van egy kötelességünk, egy igazgatói törvényes kötelezettségünk, hogy szemléltetnünk kell az álláspontunkat a cégünk és az alkalmazottaink előtt. Ezt megtettük a múltban. Ha egy csapat hozzátenne valamit a bajnoksághoz, például ha a GM úgy dönt, hogy csapattulajdonosként érkezik, az más történet. És amíg kreatívak, és növelni tudjuk a sport népszerűségét, a sport bevételeit, addig egy csapat sem mondana nemet erre. Szóval bizakodom”
– mondta Wolff.
Hozzátette: „Az Andrettitől vagy az Andretti Globaltól, vagy akármi is a nevük, senki sem beszélt velem egyetlen mondatot sem arról, milyen módon jelentene ez gyarapodást. De nem is kell nekik, mert nem a csapatok döntenek, ez a kereskedelmi jogok birtokosának és az FIA-nak a feladata, nekünk nincs beleszólásunk.”
Wolff hangsúlyozta, ez csak a személyes véleménye volt, ő nem beszélt senkivel a projektből. „Nem ismerem az embereket. Marióval beszéltem egyszer, a fiával nem. Nem beszéltem senki mással, akik mögötte állnak. Nem tudom, kik ők. A GM-et ismerem, és a GM nagyszerű” – tette hozzá.
A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur is kiemelte: „Végső soron nem hinném, hogy lenne beleszólásunk ebbe a vitába. Ez az FIA, a csapat és az FOM között zajló párbeszéd, és nem mi döntünk. Ha a sportnak jót tesz, ha jót tesz a műsornak és az üzletnek, és plusz értéket hoz sportszempontból, akkor mindannyiunk számára rendben lenne. De a FOM-nak kell döntenie, nem Totónak vagy nekem.”
Ennek kiemelése már csak az Egyesült Államokban indult vizsgálat miatt is fontos. Egyes hírek szerint az illetékesek többek között a Liberty és bizonyos csapatfőnökök írásos üzenetváltásait is vizsgálták az ügyben. Ezt a fejfájást okozó eljárást a GM/Andretti 2026-os érkezésével most egyébként rövidre lehetne zárni…
Egyes források szerint már a mezőnybővítés bejelentése sincs messze, akár még december előtt sor kerülhet rá.