Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Rossz szárnnyal megy a Red Bull Las Vegasban – egyelőre nincs kiút a csapdából

Rossz szárnnyal megy a Red Bull Las Vegasban – egyelőre nincs kiút a csapdából

ORF, F1
Címvédés Las Vegasban? Helmut Marko szerint a nyitónap alapján el is lehet felejteni! Elárulta, a Red Bull a saját csapdájába esett, és kérdéses, ki tud-e belőle mászni.

Siralmas képet fest a Red Bullról Las Vegasban a pénteki második szabadedzésen elért 17. és 19. hely. Max Verstappen és Sergio Pérez 2 másodpercnél nagyobb hátránnyal zárta a napot a leggyorsabb Lewis Hamiltonhoz képest, ám erre egyszerű magyarázat van. Amikor lágy gumikon jöttek ki „időmérős” kört teljesíteni, nem tudták befejezni azt, mert Alexander Albon leállása miatt lendült a piros zászló; az újraindítás után pedig már a hosszú etapokra koncentráltak.

„A lágy gumin nem jöttek a köridők, mert egyszerűen kifutottunk az időből” – hívta fel a figyelmet az ORF-nek nyilatkozó Helmut Marko arra, hogy a végeredmény csalóka.

Ettől azonban a Red Bull még nem érezheti jobban magát. Verstappen az említett lágygumis gyorskörén két szektor után 0,759 másodperces hátrányban volt már Hamiltonnal szemben, vagyis aligha kerülhetett volna be a legjobb ötbe a végelszámolásnál. Jelzésértékű az is, hogy már az első edzésen is elmaradt a Mercedestől, a Ferraritól és a McLarentől, és másodpercen kívül volt Hamiltonhoz képest.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

A címvédő sokat panaszkodott a gumikra és a tapadáshiányra. A 14-es kanyarban többször állóra fékezte az ívbelső kerekét és a bukótérbe csúszott.

„Csúszós volt. Egy körön nagyon szenvedtünk a gumik munkára bírásával. A hosszú etapon versenyképesebbek kezdtünk lenni, de itt is lesz még mit finomhangolnunk. Az egykörös tempónkkal egészen le vagyunk maradva. Nagyon rendhagyóak a körülmények itt, hideg van, de mindenki számára. Rá kell jönnünk, mit csinálunk rosszul jelenleg”

– értékelt Verstappen.

Kiemelte, alapvetően nem az autó jelenti a problémájukat. „Én úgy érzem, hogy ez nagyban a gumikkal kapcsolatos. Még csak nem is mondanám rossznak az autó egyensúlyát, csak nincs tapadásunk. Mintha jégen vezetnénk jelenleg.”

Pérez ezzel szemben az egyensúlyra panaszkodott. „Lesz min dolgoznunk egy körön. A hosszú etapok kicsivel ígéretesebbnek tűntek, de dolgoznunk kell, ha mindent ki akarunk hozni belőle, mert nem ezt vártuk. Főleg egy körön. Tudjuk, hogy itt a vasárnap a legfontosabb, és hogy lehet itt előzni.”

„Főleg az egyensúllyal bajlódunk a lassú kanyarokban. A hátulja nagyon sokszor kitör. Sokat vettünk vissza a hátsó szárnyból, és ez eléggé nehézzé tette a helyzetet a lassú kanyarokban” – magyarázta a mexikói.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Csapdában a hátsó szárnnyal

Mint kiderült, a hátsó szárny állásának variálása sarkalatos pont volt a Red Bullnál a nyitónapon. Marko elárulta, ismét beleestek a saját csapdájukba: ahogy már Monzában is hiányzott nekik egy igazi kis leszorítóerős hátsó szárnyvariáció, úgy most is meg van kötve a kezük.

„Egy túl nagy szárnyunk van itt. Sajnos nincs ennél kisebb a programunkban. Most meg kell találnunk a megfelelő egyensúlyt, mert ahogy nyomni kezdjük, egy-két körig tartani tudjuk a tempót a hosszú etapon, de utána megadják magukat a gumik. Jobb egyensúlyt kell találnunk az autóval, anélkül, hogy ezzel veszítenénk a végsebességünkből”

– nevezte meg a tanácsadó, mi okozza számukra a legnagyobb fejtörést jelenleg.

Gondjuk egyelőre egy körön és hosszú távon is van. Előbbin pusztán lassúak, utóbbin versenyképesek, ám mivel a leszorítóerő csökkentésével a jelek szerint képtelenek életben tartani a gumikat, így nem tudják tartósítani a jó tempójukat. „Egészen versenyben voltunk, de aztán a hátsó gumik túlságosan sokat vesztettek a tapadásukból. Nem igazán jutottunk előrébb, de a hosszú etapokon egészen jól ment. Mindenesetre sok munkánk lesz még, ha igazán az élen akarunk küzdeni.”

„Szerencsére holnap az időmérő előtt lesz még egy teljes szabadedzésünk. De az első edzés tanulságait egyelőre nem sikerült hatékonyan hasznosítanunk. Az irány viszont stimmel” – mondta Marko, hozzátéve, Verstappen a tapadásra panaszkodott nekik. „Azt mondta, hogy a tapadás nem jó, és ha van is, nem tart túl sokáig, mert túlzottan kopnak a gumik.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ilyen előjelekkel az osztrák szakember nem érzi úgy, hogy Las Vegas lehet Verstappen bajnoki koronázásának helyszíne.

„Ha az első edzéseket vesszük, nem. De ahogy mondtam, még van egy szabadedzésünk az időmérő előtt, és a versenyen tavaly kiderült, hogy sok mindenre van még lehetőség. Szóval az esély adott.”

Ami a Red Bull konstruktőri kilátásait illeti, még pesszimistább. „A mai teljesítményünkkel egyáltalán semmi esélyünk nincs a második helyre, nemhogy az elsőre! De ez már régóta fennáll. Ha Pérez pontjait nézzük és Max pontszámához viszonyítunk, tudjuk, mi hiányzik… Meglátjuk, hogy Max megszerzi-e a bajnoki címét. Ha sikerül, az enyhítené a konstruktőri cím elvesztésének fájdalmát.”

Marko szerint az első edzések alapján a Mercedes van előnyben. Kérdés, tudják-e tartani a jó formájukat. „A Mercedestől gyakran láttuk, hogy hirtelen rendkívül erőssé válnak és győzelemre esélyesek. De várjuk meg, hogyan alakul a holnap, mert ahogy javul a tapadás, úgy változhatnak jelentősen az erőviszonyok. Ezúttal viszont igazán erősnek tűnnek” – vélekedett.

Kiemelte: „Minket nem igazán zavarna, ha a Mercedes kettős győzelmet aratna itt…”

Borítókép: Christian Horner és Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak