A Forma–1 hivatalos közleménye GM/Cadillac néven hivatkozik a sorozat leendő új csapatára, amellyel lényegében már megállapodtak a 2026-os debütálásról, még ha a felvétel hivatalos eljárása nem is zárult le. Mint ismert, a General Motors a Cadillac almárkájával 2023-ban lépett frigyre az F1-be vágyó Michael Andretti csapatával, hogy benyújtsa a hivatalos pályázatát az FIA kiírására. A szövetség el is fogadta a jelentkezésüket, az F1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media viszont idén év elején visszadobta azt.
Az amerikaiaknak a hosszas indoklásukban (a rosszmájúak szerint magyarázkodásában…) két lényeges megállapításuk volt: 1. az Andretti-csapat szerintük nem lehetne hamar versenyképes (értsd. dobogóra és győzelemre esélyes), ezért nem jelentene igazi plusz értéket a sorozat számára; 2. ha az Andretti igazi gyári csapat lenne, és egy igazi nagy gyártó akarna az F1-be kerülni, máris más elbírálás alá esne. Az F1 egyúttal jelezte: az ajtaja a General Motors előtt nyitva áll 2028-tól – az amerikaiak várhatóan abban az évben készülnek el az első F1-es motorjukkal és érkezhetnek meg motorgyártóként.
Egymásból kierőszakolt kompromisszum
Az elutasítás után úgy tűnt, az F1 ajtaja bezárult az új jelentkező előtt. Ma már tudjuk, ez valójában inkább az első lépése volt egy erőméregetéssel járó politikai játszmának, melyben mindkét fél kemény, durva eszközökkel igyekezett nyomást gyakorolni a másikra.
Miközben eredetileg az egész projektet Michael Andretti álmodta meg és hozta össze, feltűnő, hogy az F1 hétfői közleményében egyetlen szó sem esik az amerikaiak korábbi versenyzőjéről vagy annak csapatáról, a számos kategóriában érdekelt Andretti Globalról. És éppen ez jelenti a kulcsot, amivel a 11. csapat most beléphet az F1 zárt ajtaján.
Miután visszautasították a nevezésüket, Andretti (apja kapcsolatait kihasználva) elérte, hogy az Egyesült Államok Kongresszusa kartellezés, illetve a versenyjogi szabályok megsértésének gyanújával vizsgálatot indítson az F1 amerikai tulajdonosa ellen. A vád: a meglévő tíz csapattal összejátszva monopol helyzetet teremtettek, melyben egy új részvevő beszállására nincs lehetőség. Az ügy a hírek szerint erős lábakon állt, és a Liberty Media könnyen megüthette volna a bokáját – hacsak nem változtat az eredeti álláspontján…
Ez volt Andrettiék módszere, amire alapozva hitték, hogy az ügyük még nem zárult le, és tovább építgették az F1-es csapatukat.
A kiskaput a General Motorsszal találták meg. Michael Andretti túlságosan durván és agresszíven próbált az F1-be kerülni, amivel nemkívánatos személlyé vált a Liberty szemében. Greg Maffei, a médiavállalkozás ügyvezetője tavasszal közölte is Mario Andrettivel: mindent meg fog tenni, ami csak hatalmában áll, hogy a fia sose léphesse át az F1 küszöbét.
Szeptemberben aztán jött a bejelentés: Michael Andretti úgy döntött, háttérbe lép, és a nevét viselő csapat vezetését a fő befektetőre, Dan Towrissre bízza.
Az F1 a hétfői bejelentésében a General Motors/Cadillacet és annak üzleti partnerét, a TWG Globalt köszöntötte. A TWG-t Towriss vezeti, és a vállalkozás tulajdonában van az Andretti Global, az amerikai sportautózásban (IMSA) érdekelt Wayne Taylor Racing, valamint a NASCAR-bans szereplő Spire Motorsports is.
A kirakós kockái a helyükre kerültek, megszületett a mindenki számára elfogadható kompromisszum.
Hová tűntek Andrettiék?
Az F1 hétfői bejelentése után a Cadillac külön közleményt is kiadott, melyben jelezte, új Forma–1-es csapatát Cadillac Formula 1 Teamnek fogják nevezni, és 2026-tól indulnak az F1-ben, míg a General Motors később motorgyártóként kapcsolódik be, teljes gyári csapattá téve a gárdájukat „az évtized végéig”.
Közleményükben már a saját projektjükként és csapatukként emlegették mindazt, amit eddig Andretti néven ismertünk. „A GM F1-es csatlakozásáról szóló pályázatának 2023 januári bejelentése óta a Cadillac Formula 1 tapasztalt csapatot állított fel, hogy dolgozzon az aerodinamikán, a vázon, az elemek fejlesztésén, a szoftvereken és a menetdinamikai szimulációkon. A csapatnak központja Fishersben (Indiana), Charlotte-ban (Észak-Carolina), Warrenben (Michigan) és Silverstone-ban (Anglia)” – írták.
Andrettiékről itt sem esett szó, noha a silverstone-i F1-es kirendeltséget pár hónapja még az Andretti Global létesítményeként, illetve csapataként mutatták be Michael Andrettiék.
Mindebből világos, hogy az F1-nek kikötése volt az Andretti név eltüntetése az egyenletből. Andrettiék azonban nem tűntek el. Az új F1-es csapat alapját az általuk létrehozott csapat, infrastruktúra és tervek képezik. És hogy Andrettiék fű alatt továbbra is érdekeltek a programban, azt jelzi, hogy Michael apja, az 1978 világbajnok Mario Andretti elnökségi tag lett. A hétfői bejelentések sorában ez az egyetlen pont, ahol elhangzott az Andretti név: „Mario Andretti, az utolsó F1-es amerikai világbajnok igazgató lesz a csapat elnökségében.”
Maga a korábbi versenyző a közösségi oldalán tisztázta, mit takar a szerepköre. „Szerencsés vagyok, hogy ilyen régóta itt lehetek és csinálhatom, amit oly régóta szeretek. A Cadillac F1 Team ötlete magával ragadott. Segíteni fogok, ahol tudok, egy nem ügyvezetői szerepkörben a csapaton beül. Nem veszek részt a napi szintű munkában (mert nem akarok állást), de tanácsokat fogok adni, inspirációt, barátságot, ahol kell. Rendkívül szerencsés vagyok” – írta.
Mindeközben fia, Michael a támogatásáról biztosította a Cadillac-csapatot, de csak kívülállóként. „A Cadillac F1 Teamet erős emberek csoportja rakta össze, akik fáradhatatlanul dolgoztak egy gyári amerikai csapatért. Nagyon büszke vagyok, hogy ilyen sok kemény munkát fektettek bele, és gratulálok valamennyi érintettnek ehhez az óriási lépéshez! Szurkolni fogok nektek” – írta közösségi oldalán a korábban az F1-ben is megfordult exversenyző.
Ki ad nekik motort?
Mivel a GM várhatóan 2028 előtt nem készül el a saját F1-es erőforrásával, a Cadillacnek az első két évében biztosan partnercsapatként kell majd versenyezni, egy másik gyártó erőforrását használva. A jelenlegi szabályok szerint ha egy csapat motor nélkül van, a legkevesebb partnerrel rendelkező gyártót kötelezheti az FIA arra, hogy erőforrást biztosítson neki. Az újonc gyártókat ugyanakkor nem lehet kötelezni ilyesmire az első évben. Az Audi és a Red Bull Powertrains mellett ez a hivatalosan visszatérő Hondára is vonatkozna, amely jelen állás szerint az Aston Martin kizárólagos partnere lesz 2026-tól.
Miután a Cadillac 11. csapat lesz, és az eddigi feltételeket egy 10 csapatos bajnokságra írták, a fenti szabályok vélhetően módosulhatnak. A találgatás szerint az amerikai csapat vagy a Ferrarival, vagy a Hondával fog megállapodni. Előbbi gyártónak a Sauber Audivá alakulása miatt eggyel kevesebb partnere lesz 2026-tól, a plusz csapat ellátásához meglenne a hátterük. Az Auto Motor und Sport boxutcai pletykákra hivatkozva ugyanakkor állítja: „A Honda már várja Detroit hívását.” Szerintük a legnagyobb eséllyel a japánok biztosíthatják a hajtóegységet a Cadillacnek. A két márka már eleve együttműködik bizonyos területeken az Egyesült Államokban, és a Honda állítólag nem is várná el, hogy a nevük a csapat nevébe kerüljön.
Ki fizet és mennyit?
Miközben a meglévő 10 csapat korábban kézzel-lábbal tiltakozott a mezőnybővítés ellen, most a jelek szerint meg kell békélniük a gondolattal, hogy az F1-es tortát 2026-tól 10 helyett 11 szeletre fogják vágni. Ez elméletben kisebb szeleteket jelent. Christian Horner, a Red Bull főnöke már jelezte, „tárt karokkal várják a GM-et”, viszont ők nem fognak fizetni a debütálásukért.
A jelenlegi Concorde-egyezmény 200 milliós belépési díjat ír elő az újonc csapatoknak, ám a jelenlegi gárdák szerint ez nevetségesen alacsony összeg az istállók jelenlegi értékéhez mérten. Az Auto Motor und Sport szerint a 2026-tól életbe lépő – még tárgyalás alatt álló – új Concorde-egyezménybe már 600 millió dollárt írnának bele, a lap ugyanakkor valószínűbbnek tartja, hogy valahol a 600 és 200 millió között félúton fognak megállni.
A 11. csapat érkezésével emellett az F1 bevételeinek elosztásához tartozó bónuszrendszert is újra kell majd gondolni. Jelenleg a világbajnok csapat a bevétel 14,5%-ára jogosult, míg a 10. helyezett a 7%-ára. Kérdés, az új csapattal hogyan változik a rendszer, illetve a Cadillac milyen pénzekre lesz egyáltalán jogosult az első éveiben.