Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A bosszantó kérdés a vegas-i dominancia körül – a válasz a kulcs a Mercedes 2025-ös sikeréhez?

A bosszantó kérdés a vegas-i dominancia körül – a válasz a kulcs a Mercedes 2025-ös sikeréhez?

Mercedes, Sky Sports, Motorsport Week
Zavarja és összezavarja a Mercedest a Las Vegas-i nagy fölénye. Ezen állapot feloldása lehet a kulcsa egy sikeresebb 2025-ös évnek?

Olyan volt a Las Vegas-i Nagydíja a Mercedesnek, mint a régi szép idők. A 2022-es brazíliai óta első kettős győzelmét arató csillagos csapat végig dominált az amerikai utcai pályán. Fölényükről mindent elmond, hogy miután George Russell a első etapja után megalapozta a nagy előnyét, utána már csak a gumikíméléssel foglalkozott; míg Lewis Hamilton a csapat előzetes szimulációit is messze felülmúlva a 2. helyre kapaszkodott előre a 10. rajtkockából.

Hogy mitől voltak ennyire jók, azt ők maguk sem értették. És éppen ez nyugtalanította őket az ünneplés közepette.

„A gyári megbeszélésen azzal kezdtem, hogy kiváló, üdítő volt, de közben zavaró is. Zavaró, mert nem számítottunk ilyen tempóra a hétvégén, és a mérnöki munka lényege, hogy értelmet adsz annak, mi történik az autóval, megérted és tökéletesíted, ennek megfelelően pedig megjósolod, milyen lesz. És mi semmiképpen sem jósoltunk ilyen domináns teljesítményt”

– magyarázta James Allison technikai igazgató a Mercedes futamértékelő videójában.

„Sok-sok oka lehet. Elhangzott a pálya hőmérséklete, ami szokatlanul hideg volt a sivatagi télben versenyezve. De ennél több van mögötte. A kulcs, hogy most több lehetséges magyarázatot találjunk a következő héten, és lássuk, ezt a fajta zavaró részt át tudjuk-e fordítani megértésbe, és a javunkra válik-e.”

Lewis Hamilton és George Russell (Fotó: Mercedes/Jiri Krenek)

Toto Wolff csapatfőnök a futam után arról beszélt, hogy a hideg idő mindenképpen a kezükre játszott, és hogy Las Vegas egyszerűen olyan feltételeket teremtett, amelyek között az autójuk tökéletesen működött. „Érdekes ez, mert nyomhattuk, amikor csak akartuk. Nem volt szemcsésedés, sem a közepes, sem a kemény gumin. Láthattuk, Charles párszor nyomást gyakorolt George-ra, aki remekül védekezett. Nem tudom, mi lett volna az eredménye, de aztán leszakadt. Pár kör után nem tudta tartani a lépést, és leszakadt. Nálunk viszont semmi jele nem volt a szemcsésedésnek és a kopásnak.”

„Van egy minta abban, hogy hol voltunk gyorsak: Silverstone-ban, Spában és Las Vegasban. Ha az autó tartományban van, és a gumik az optimális tartományban, akkor nagyon-nagyon gyorsak vagyunk. Olykor két másodperccel voltunk gyorsabbak, amikor George nyomta, és a verseny többi részét csak beosztotta.”

„Ez egy igazán fontos eredmény. Vannak pillanatai a hétvégéknek, amikor nem vagyunk olyan jók. Most minden egyes alkalommal elöl voltunk. Most legalább elmondhatjuk, tudjuk, mi jelenti az autó ideális tartományát, és ebben kell lennünk, rá kell jönnünk, hogyan tudnánk gyakrabban elérni ezt a célt” – mondta Wolff.

 

Ezek a tanulságok jelentik 2025 kulcsát?

George Russell eközben arról beszélt, hogy elkövettek bizonyos hibákat az idei autójukkal. Szerinte a működés alapfeltétele, hogy jó legyen az autójuk útfekvése, és kellően merevre hangolhassák a felfüggesztést. Las Vegasban ez adott volt, ezért ment nekik. A brit reméli, hogy ezek a tapasztalatok 2025 szempontjából is hasznukra válnak.

„Van pár területe az autónak, amiről már tudjuk, hogy elkövettünk rajta pár hibát. Ezeken próbálunk kis módosításokat végrehajtani jövőre. Hiszem, hogy helyes irányt veszünk.”

„Azt nem tudjuk, mit tesznek az ellenfeleink, és január elsejétől már nagyon nagy figyelmet fordítunk 2026-ra. Ez versenyzői szemmel furcsa érzés, mert te csak a rövid távra akarsz fókuszálni, de közben hiába van még messze 2026, az egész januárban kezdődik” – magyarázta a Sky Sportsnak.

George Russell (Fotó: Mercedes/Jiri Krenek)

Allison szerint is a történtek megértése a fő feladatuk. „Ez az utolsó két verseny a következő év szempontjából is értékes, mert megtanít dolgokra a gumikról, a beállításokról, a jelenlegi autód gyengeségeiről, amit próbálsz majd kivenni a következő autóból a tervezésnél. Miközben tehát a gyár nagy része már a jövő évi autón dolgozik, még mindig nagy értéke van, és nagy erőfeszítéseket is teszünk azért, hogy jól menjen ezeken az utolsó versenyeken, hiszen ez jelenti a következő év alapjait” – fogalmazott a szakember.

Arról is kérdezték, ezek után mire számítanak Katarban. Megerősítette Russell véleményét, miszerint a pálya papíron fekszik az autójuknak, ugyanakkor Las Vegas után már nem mer semmit sem ígérni… „Azt mondtam, volt valami zavaró az eredményben: az, hogy nem tudtuk előre jelezni, ami történt Las Vegasban. Emiatt némi félelemből nem mernék konkrétat jósolni, mi vár ránk Katarban.”

„Azt mondanám, hogy ez az év megmutatta, hogy újra és újra az autó egyensúlyának és a gumikopásnak az ördögi körében vagyunk. Ha sikerül egyensúlyba hoznod az autót, a gumik általában jól működnek. Ha a gumik jól működnek, akkor az autó egyensúlyát is jónak érzed, és szép az irány. Ugyanez fordítva is igaz: ha az egyensúly rossz, akkor a gumi borzalmas, és egyre csak rontja és rontja az egyensúlyt.”

„Ha tehát olyan szép egyensúlyt hozunk össze, mint Las Vegasban, nagyszerű hétvégénk lesz. Ha nem, akkor nem. Katarnak vannak olyan sajátosságai, amik bizakodóvá tesznek minket. Las Vegashoz hasonlóan nagyon sima a pálya. Vegasban a hármas kanyarban voltunk nagyszerűek, és nagyon sok hármas kanyarhoz hasonló típusú kanyar van Katarban. És nincs túl sok lassú rész sem, szóval egész jó tartományba kerülhet az autó. De már korábban is tévedtünk. Óvatosan optimistán megyünk tehát, remélve, hogy Katarban a jobb arcunkat mutatjuk” – tekintett előre Allison.

Borítókép: George Russell (Fotó: Mercedes/Jiri Krenek)

További tartalmak