Pénteken hivatalossá vált, hogy részben katari kézbe került a Sauber/Audi csapat. A QIA független befektetőcég jelentős kisebbségi résztulajdont vásárolt a hinwili gárdában, amely ezzel extra tőkeinjekciót kapott. Az istálló 2026-ban alakul át gyári Audi-csapattá, addig jelentős létszámnövelést, bővítést, infrastrukturális fejlesztést hajtanának végre.
Történik mindez egy nehéz gazdasági környezetben, melyben arról érkeznek hírek, hogy a Volkswagen a pénzügyi nehézségek miatt gyárakat zár be Németországban, és emberek ezreit bocsátja el. Mivel komolyan meg kell húzniuk a nadrágszíjat, felmerült, hogy az Audi F1-es programja csak extra teher. Amikor híre ment, hogy katariak vásárolhatják be magukat a csapatba, arról is találgatások indultak, hogy az egész F1-es Audi-projekt kérdőjelessé válhat, és a németek még azelőtt visszavonulót fújhatnak, hogy egyáltalán megérkeznének a királykategóriába.
Korábban úgy hírlett, a tavaly hivatalba lévő vezérigazgató, Gernot Döllner nem nagy rajongója az F1-nek, ám már többször jelezte, felülvizsgálták a programot, és kitartanak mellette. A mostani bejelentés kapcsán azt is egyértelművé tette, hogy a katariak érkezésének semmi köze a sportágon kívüli nehéz helyzetükhöz, és az F1-es projektjüket semmilyen veszély nem fenyegeti.
„Van egy üzleti tervünk, és ez számunkra üzlet. Ez az F1-es projekt alapvető része az Audi átalakulási történetének. Nem építhetsz jövőt a pénzspórolással, muszáj beruháznod. És mi átalakítjuk a céget, az Audi-céget. Hisszük, hogy az F1-es projekt szerves részét képezi az Audi átalakulásának”
– állt ki a projekt mellett Döllner.
Hangsúlyozta, a QIA érkezését nem az autóiparban előállt helyzet kényszerítette ki. Ennek bizonyítéka, hogy már jóval előtte egyeztetni kezdtek a lehetőségről a katariakkal. „Egyáltalán nem. Amikor az Audi ügyvezetője lettem, felülvizsgáltuk a projektet, és az volt a kérdés, hogyan valósítsuk meg. És ez egy évvel ezelőtt volt. Az arról hozott döntést, hogy mindent beleadunk és folytatjuk ezt a programot, részben az motiválta, hogy nagyban kell gondolkodnunk, az egész ipar átalakulási fázisának kontextusában. Szóval úgy döntöttünk, partnereket fogadunk be, ahogy más csapatok teszik, hogy igazán erős csapatot építhessünk fel. Nincs köze ehhez.”
„Az egyeztetéseket pontosan egy évvel ezelőtt kezdtük. November 29-én a QIA először látogatott el a neuburgi létesítményeinkbe, és láthatták, hogy milyen szenvedélyes és profi a csapat” – magyarázta Döllner.
Hozzátette, arról még nem döntöttek, hogy a katariak bármilyen módon helyet kapnak-e a csapatuk hivatalos nevében, vagy szert tesznek-e efféle jogokra. „Az biztos, hogy az Audi lesz a csapat névadó szponzora. Aztán hogy milyen konstellációban, az majd kiderül.”
Az Autosport úgy tudja, a katariak 30%-os részesedést kaptak a csapatban, és a megállapodásuk nagyjából 350 millió dollárról szól.
Mattia Binotto, a Sauber ügyvezető igazgatója szerint a projektjük a mostani befektetővel vált igazán megengedhetővé anyagilag, és a plusztőke nélkülözhetetlen a fejlesztéshez.
„Végső soron bármit megteszünk, ami szükséges ahhoz, hogy a csapat nyerő csapat legyen. Ha megnézzük a ma nyerő élcsapatokkal szembeni lemaradásunkat, mindenképpen sok mindenre szükségünk van”
– mondta.
Hozzátette, új szélcsatornát nem terveznek építeni, mert elég jónak érzik a mai alapokat. A létszámbővítésre és az infrastruktúra fejlesztésére viszont szükségük lesz. „Nagy lökést ad ez a terveinknek, de most meg is kell valósítanunk őket. Mindenképpen felgyorsítja a gyár fejlesztését. Eszközökre van szükség, terjeszkedésre, emberekre. Minden csapattag nagyon bizakodó a Saubernél, mert végső soron nem az számít, hogy megkaphatjuk a pénzt – nem ez a lényeg, hiszen szerintem megvan, amire szükségünk van –, hanem az, hogy amit megterveztünk, az lépésről lépésre kezd valósággá válni” – mondta Binotto.