Hetekkel ezelőtt megszellőztették a hírt, hogy miközben hivatalosan még meg sem érkezett a Forma–1-be, az Audi máris eladhatja a csapata egy részét katari befektetőknek. A Katari Nagydíj pénteki napján bejelentették, a Qatar Investment Authority (QIA) kisebbségi résztulajdont vásárolt a hinwili központú csapatban, amely 2026-tól gyári istállóként fog működni.
A QIA egy állami vállalkozás, és a bejelentés szerint „jelentős kisebbségi részvényessé” válik, amely komoly tőkeinjekciót is ad a karikások projektjéhez. Ezt az infrastruktúra fejlesztésére és a csapat bővítésére, új emberek felvételére fordítják, amivel szeretnék felgyorsítani a Sauberként jelenleg pont nélkül álló istálló fejlődését.
„A QIA befektetése jelzi, hogy bíznak és hisznek az Audi F1-es projektjében, és aláhúzza az Audi megingathatatlan elkötelezettségét” – mondta Gernot Döllner, az Audi AG elnök-vezérigazgatója. „Az extra befektetés felgyorsítja a csapat növekedését, ami egy újabb mérföldkő a hosszú távú stratégiánk szempontjából. A QIA szerepvállalása tovább erősíti Hinwil és Neuburg létesítményeinek fejlesztését, miközben dolgozunk az Audi 2026-os debütálásáért.”
A vállalkozás részéről Mohammed Al-Szovaidi ügyvezető nyilatkozott. „Az Audi egy prémium partner, gazdag motorsportos múlttal. A Volkswagen-csoport régi befektetőjeként hiszünk az Audi víziójában, útjában, ami a Forma–1-es debütálás felé vezet, és a befektetésünkkel szeretnénk hozzásegíteni őket a cél eléréséhez. A QIA hiszi, hogy a Forma–1 olyan sport, ami kiaknázatlan beruházási potenciállal bír. A profi sport üzleti alapokra helyezése a szórakoztatóipar részeként globális lehetőségeket kínál, és a Forma–1 népszerűségének globális növekedése egy izgalmas lehetőséget jelentett számunkra az első jelentős motorsportos befektetésünkhöz.”
Katar már 15 éve befektetője az Audi anyavállalatát jelentő Volkswagennek. 17%-os részesedéssel rendelkeznek a csoportban, amivel a harmadik legnagyobb részvényesek a Piech család és a Porsche után. A mostani beruházás csak a Sauber hinwili csapatát érinti, a neuburgi motorgyárat nem, az továbbra is teljesen Audi-kézben van.
A karikások a korábbi tervekkel ellentétben nemcsak a Sauber-csapat 75%-át, hanem a teljes istállót felvásárolják. Ez az ügylet 2025 első felében válik teljessé.
A Volkswagen és az Audi mostanság nem áll jól gazdaságilag, így az F1-es program külső finanszírozása kapóra jön nekik a nehéz időkben. A beruházásról azonban már a válság előtt is egyeztettek, Döllner szerint több mint 12 hónapja.
Mattia Binotto, a Sauber ügyvezetője megerősítette, komoly erősítésekre és fejlesztésekre van szükségük.
„Igen, egyértelműen szükség van erre, mert ez része az üzleti tervnek. Ahhoz, hogy felépítsünk valamit és bővítsünk, növelnünk kell az alkalmazottak számát, a gyár kapacitását, és ehhez szükséges a tőkeinjekció”
– mondta Binotto.
Döllner hozzátette: „Partner nélkül nem tudnánk úgy felállítani a projektünket, ahogyan tettük. Ezt a döntést egy évvel ezelőtt hoztuk meg, és most lépésről lépésre láthatóvá válik a terv. Sok befektető keresett fel minket, ezért valójában nem is igazán kellett keresnünk.”
Az, hogy csapatok részben külsős kézbe kerülnek, hogy ezzel az istálló extra tőkéhez jusson, nem szokatlan a mai F1-ben. A múlt évben az Alpine is jelentős hányadát értékesítette így a csapatának egy amerikai befektető beszállásával, de az Aston Martinról is híre ment nemrég, hogy új részvényesek érkezhetnek. A Mercedes csapata eközben három kézben van, a márka mellett Toto Wolff és az INEOS a tulajdonosuk.