Összesen 15 komoly kárral járó baleset az év során, hat nagy bukás az utóbbi négy hétvégén, több mint 10 millió dolláros kár – ez a Williams idei mérlege az autótörések szempontjából. A legutóbbi csapást Franco Colapinto Las Vegas-i időmérő edzésen történt több mint 50 G-s erejű falnak csapódása jelentette, melynek nyomait a katari és az abu-dzabi hétvégén is magán fogja viselni a csapat, hiszen az argentin újoncnál vissza kellett térniük a Szingapúr előtti első felfüggesztéshez, mivel az új verzióból nem volt elég példányuk.
A Williams szerint az emiatti időveszteség nem jelentős, ám úgy tudni, a régi felfüggesztés 2,5 kilogrammal többet nyom, vagyis minden bizonnyal van hatása.
Mint azt James Vowles csapatfőnök pénteken elárulta, ez a sok baleset jó eséllyel 2025-re is ki fog hatni. Mint mondta, a 2026-os felkészülésüket nem befolyásolja, mert arra elkülönítették az embereiket és forrásaikat. A csapat infrastrukturális fejlesztése is gond nélkül zajlik. A jövő évi autójuk fejlesztését ezzel szemben két szempontból is hátráltathatják a káresetek: a figyelmüket és a pénzt is elvonják róla.
„Próbáljuk úgy folytatni idén, hogy annak ne lássa kárát a jövő évi program, de amikor ilyen számokról van szó, ez tizenöt alkalom, aminél nem azzal foglalkoztál, hogy javítsd az autód teljesítményét, és ez frusztráló, mert meghatározza a jövőbeli sorrendet. Huszonöt éve csinálom ezt, és nem is emlékszem hasonlóra, közel ilyen rosszra sem.”
„Nehezítette a dolgot, hogy a balesetek nagy része a szezon végéhez közel történt, amikor már próbálnál inkább a következő évvel foglalkozni” – magyarázta Vowles a Sky Sportsnak.
Az FIA sajtótájékoztatóján eközben előrebocsátotta, a költségvetés szintjén is 2025 látja kárát a mostani helyzetnek. „A következmény, hogy egy keveset el kell venned a jövő évi költségvetési plafonból. Ez teszi frusztrálóvá. Vannak területek, amiket próbálunk javítani hosszú távon: az eljárások, a struktúra, az infrastruktúra terén. Ezeket nem fogja hátráltatni. És ezekkel sokat nyerhetünk. Itt arról a több százezerről van szó, amit bárcsak ne költöttünk volna el idén, és elkölthetnénk jövőre” – magyarázta.
Vowles mindezek ellenére jelezte, nem fékezi a versenyzőit, és nem vár tőlük extra óvatosságot az év hátralévő két hétvégéjén.
„Ez itt a világ húsz legjobb versenyzője. Emiatt eleve bízom bennük. És ha nem adod meg a bizalmat, akkor másképp kezdenek gondolkodni. Ez nem célunk. Nem szabad visszafogni magad, mert az gyakran negatív hatású lesz.”
Egyedül a tét nélküli helyzetekben kért nagyobb ráhagyást. „Csak annyit kértem a két versenyzőtől – és már Las Vegas előtt –, hogy a szabadedzéseken legyenek valamennyire óvatosak. De az időmérő az időmérő, a verseny a verseny, tegyék, amit a legjobban csinálnak. Mindent meg kell tenned a legjobb eredményért.”
A csapat szerelői és a gyári dolgozók mögött nehéz hetek állnak, rengeteg munkával és túlórával. „A csapatokat nem arra állították fel, hogy kezeljenek hat jelentős balesetet. Mi általában négy-öt példányt tartunk minden elemből. Ez a vágyott állapot. Nem nehéz kitalálni, hogy amikor ötöt-hatot összetörsz ezekből, akkor bajban vagy. Elképesztő erőfeszítéseket tett mind a pályán dolgozó, mind a gyári csapat. Vannak emberek, akik csak részmunkaidősök vagy műszakosok, és azt kérdezik, mit tehetnek még, ha bejönnek, és megteszik. Ez hihetetlen érzés, amikor egy szervezet tagja vagy, amely mindent megtesz, hogy legyen két autó a pályán minden hétvégén.”
Vowles mindezen nehézségek ellenére egyet kért a csapatától „Azt beszéltük a csapatunkkal, hogy szeretnénk élvezni ezt a két versenyt. Nagy nyomás nehezedett ránk, és ezt akkor nem élveztük. Az utóbbi négy versenyen nagy volt a veszteségünk, balszerencsések voltunk. Szeretném, ha a csapat büszke lenne arra, hogy azt a munkát végezheti, amit annyira szeret. Élveznünk kell” – hangsúlyozta.