Megbolygatta és felforgatta kicsit a Forma–1 világát az év közben mély vízbe dobott Franco Colapinto. A Williams által Logan Sargeant helyére ültetett argentin körül hamar valóságos Colapinto-láz alakult ki. A következő F1-es versenyzőjére 2001 óta váró Argentína egy emberként állt a fiatal tehetsége mögé, a szurkolók elözönlötték az amerikai pályákat miatta, voltak, akik az F1-es Messiként kezdték őt emlegetni. Közben a pályán is gondoskodott arról, hogy odafigyeljenek rá, hiszen újoncként tartotta a lépést a két éve érinthetetlennek tűnő Alexander Albonnal, és egyből sikerült neki, ami Sargeantnek egész évben nem: pontokat szerzett a csapatnak.
Gyorsasága, higgadtsága és piaci értéke láttán Colapinto több csapat érdeklődését is felkeltette, és a hírek szerint egyfajta verseny indult a megszerzéséért. A pletykák az Alpine és a Red Bull érdeklődéséről szóltak, utóbbi csapat vezetői többször is egyeztettek a Williamsszel az elengedése lehetőségéről, feltételeiről.
Az utóbbi hétvégéken aztán Colapintót utolérte az újoncok valósága: elkezdett hibázni. Brazíliában az időmérőn és a versenyen is összetörte az autóját az esőben (először ment ilyen körülmények között az F1-ben), majd jött az 50 G-s időmérős becsapódás Las Vegasban.
Nő a nyomás
E hibákat látva a sajtó elkezdte pedzegetni, talán oda a Colapinto-varázs, talán az F1-es belépő túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen, és talán ez az iránta érdeklődőket is elbizonytalanította. Akar-e a Red Bull egy olyan versenyzőt akár Max Verstappen mellé, akinél ilyen nagy a veszélye annak, hogy a költségvetést jelentősen megterhelje a hibáival?
Menedzsere, Jamie Campbell-Walter elismerte, Colapinto nem tett szívességet magának e hibákkal. A Las Vegas-i kapcsán a Motor Sport magazinnak elmondta:
„Ez miatta volt, és ez egy buta hiba volt. Az amiatti nyomás, hogy nem tudod, mit hoz a jövő, sokszor rosszabb, mint tudni, mi lesz. És sosem tudhatod, mi történik, amikor a versenyzők ilyen nyomás alatt állnak.”
„Ne értsenek félre, valahányszor autóba ül, nyomás nehezedik rá, és ne feledjük, fenomenális munkát végzett. És ő nem azon fiúk egyike, akik százával teljesítették a köröket a teszteken. Kimi Antonelli minden héten tesztel, míg a Williamsnek nincs régi autója a teszthez. Tavaly részt vett a fiatal versenyzők tesztjén és a silverstone-i első szabadedzésen, szóval nincs nagy tapasztalata. Sosem tesztelt sokat versenyzőként, mert sosem volt meg rá a pénze.”
„És egy nemzet nyomása nehezedik rá. El sem tudom képzelni, ez milyen lehet. Szerintem nem sokan tudják. És nagyon könnyű őt kívülről kritizálni. Átérzem a gyári dolgozók helyzetét, mert ők már a jövő évi alkatrészeket akarták gyártani, nem az ideit, és le kellett állniuk, és dupla műszakban kellett dolgozniuk. És a szerelőknek sem volt sok pihenőjük Brazília óta. Egész este dolgozhattak” – fejtegette a menedzser.
A döntő hétvégékre rontotta a saját esélyeit?
A baleseteknek Colapinto hátralévő hétvégéire is hatásuk vannak. Katarban és Abu-Dzabiban az alkatrészhiány miatt kénytelen a korábbi első felfüggesztést használni, ami egyes források szerint 2,5 kilogrammal nehezebb az új verziónál. Ez Katarban körönként 0,1 másodperces pluszt jelenthet.
Miközben a sorsát talán meghatározó hétvégék ezek, Colapinto a katari sprintidőmérőt az utolsó helyen zárta. A nála csaknem egy másodperccel gyorsabb Alexander Albon eközben a Q2-be jutott és 12. lett.
„A kör során apránként veszítettem, szinte minden kanyarban, ami mindig frusztráló, mert nem egy helyen veszítesz sokat. A gyors kanyarokban rendben vagyok, de a közepesen gyors és a lassabb kanyarokban igazán szenvedek attól, hogy tolja az elejét. Nagyon küzdöttem az egyensúllyal”
– mondta Colapinto.
Technikai hátrány? Elbizonytalanodás? Vagy csak az újonc tapasztalathiánya? Több dolog is állhat Colapinto visszaesése mögött. Főnöke, James Vowles továbbra is hisz benne. „Francónak vagy fantasztikusak az eredményei, vagy még dolgoznia kell egy kicsit. Ugyanaz a személyiség, nagy nyomás van rajta, de ő teljesen nyugodt. Higgadt és összeszedett” – mondta róla még a sprintidőmérő előtt a Sky Sportsnak.
Érdeklődés van, döntés még nincs
Ami a jövőjét és a Red Bull érdeklődését illeti, megerősítette, még semmi sem dőlt el. „Van érdeklődés, ezt elmondhatom, de semmi több, csak érdeklődés.”
Arról viszont meg van győződve, hogy Colapinto eleget tett azért, hogy az F1-es mezőny tagja legyen. „A rövid válasz: igen. Nem kétséges, Brazíliában és Las Vegasban is voltak balesetei. Akkor viszont gyorsabb volt Gaslynál, csak hozzá túl közel kezdte meg a körét. És nézzük meg, hol kötött ki Gasly. A potenciál benne van. Ezt várod a versenyzőtől. Emellett higgadt és összeszedett, kezeli a nagy nyomást” – méltatta őt.
A kérdésre, mi lesz akkor, ha mégsem jut ülés az argentinnak, a brit elmondta, a kétéves autójukkal szeretnének ők is tesztprogramot indítani. „Csináltam ilyet már az előző csapatomnál (Mercedes) Estebannal (Ocon), amikor egy évet kihagyott. Esteban ma is itt van, még mindig jó versenyző. Az ilyesmit hatékonyan csinálhatod, és fenntarthatod a formát.”
„Van érdeklődés, de semmi több. Jelenleg nem mondhatok többet. A csapatoknak kell kitalálniuk, milyen üléseik vannak vagy nincsenek a következő évre, és csak ezt követően tudjuk meg, hogy hová megy, ha megy” – mondta Vowles.
A menedzser eközben hangsúlyozta, szerződésben állnak a Williamsszel, de nem tudja, mi lesz.
„Van érdeklődés, és azt mondanám, a Las Vegas-i időmérőig minden jónak tűnt. Jó esély van arra, hogy jövőre a rajtrácson láthatjuk, de egyesek talán várni akarnak, látni, hogyan teljesít a hátralévő versenyeken, és ez jogos is. Van elég versenyzőjük, szóval nem kell sietniük”
– utalt vélhetően a Red Bullra.
Campbell-Walter szerint nem kétséges, hogy a Red Bull jól járna Colapinto alkalmazásával. Utalt rá, korábban Max Verstappen rutintalanságától sem féltek, mert tudták, hogy a jövő reménysége. „És ő is sokat hibázott. Franco két hibát követett el, és az emberek láthatják, hogy milyen jól teljesít egy nagyon jó, tapasztalt csapattárs ellen. Logan Sargeant sosem győzte le hét tizedes előnnyel Alex Albont, Franco igen. És nem először tette.”
„Az emberek láthatják, hogy kevés a tapasztalata, hogy egy újonc. Hogy ez dzsókerkártyát ad neki a balesetek kapcsán az első pár versenyén? Talán igen, remélem. Remélem, az emberek mögé látnak ennek, és látják, milyen értékes ember, mert nagyszerű srác!” – méltatta versenyzőjét a menedzser.