Katari Nagydíj előtt nagyjából egy órán át egyeztetett az FIA az F1-es versenyzőkkel a versenyzési irányelvek módosításáról. A résztvevők szerint produktív volt a megbeszélés, melynek nyomán a szövetség várhatóan korrigálni fogja a kifogásolt pontokat, hogy elejét vegye az olyan vitáknak, mint amilyet Max Verstappen austini, majd mexikói leterelős manőverei indítottak el.
George Russell, a versenyzők érdekvédelmi szövetségének, a GPDA-nak az igazgatója csütörtökön azt mondta, reményei szerint azonnali hatállyal életbe léphetnek a módosított előírások, ám az FIA bírói testületének elnöke, Garry Connelly megerősítette, csak 2025-től lesznek új irányelvek.
„Ez volt a legproduktívabb megbeszélés, amin valaha részt vettem” – mondta az FIA oldalának Connelly. „A versenyzők fantasztikus észrevételeket tettek, nagyon konstruktívak voltak. Nem voltak negatív megnyilvánulások, se ujjal mutogatás. Nagyon inspiráló látni, hogy a világ legjobb versenyzői egyértelműen kommunikálnak, konstruktívan beszélnek arról, hogyan lehetne javítani a versenyzési irányelveken a versenyzők érdekében és hogy könnyebbé tegyük mindenki munkáját.”
Connelly kiemelte: „A bírók nem azért vannak itt, hogy ártsanak a versenyzőknek. Azért vagyunk itt, hogy egyenlő esélyeket teremtsünk. Nem egymás ellen vagyunk a versenyzőkkel, a versenyzők küzdenek egymás ellen, és mi azt biztosítjuk, hogy mindenkinek igazságos esélye legyen.”
„Nyitva van az ajtónk a versenyzők előtt, akik úgy érzik, beszélnünk kell egy döntésről, amit akár velük kapcsolatban, akár mással kapcsolatban hoztunk. A csütörtöki megbeszélés szerintem kiemelte, hogy az ajtónk nyitva áll.”
Szabadabb versenyzés és a Verstappen-probléma
Ami a versenyzői irányelveket illeti, Russell szerint két főbb módosítást kértek az FIA-tól. Az egyikkel szabadabbá akarják tenni a küzdelmet: kivennék az irányelvekből azt a feltételt, hogy a belülről előzőnek elég helyet kell hagynia maga mellett. Ezzel a gokarttól érvényes íratlan törvények szerint játszanának.
A másik problémát Verstappen austini nem-büntetése jelentette. A holland egy kiskaput használt ki Lando Norris ellen: csak arra ügyelt, hogy a kanyar csúcspontjánál újra az ő autójának orra legyen elöl, mert ezzel kivívta a kedvezményezett státuszt, aminél már az sem számított, hogy a fék felengedésével ő maga is képtelen volt bevenni a kanyart.
A versenyzők úgy vélték, abszurd, hogy a történtekért Norris büntetést kapott, Verstappen pedig következmények nélkül megúszta ezt. Ugyanakkor elismerték, hogy ez a szabályok hiátusára irányította rá a figyelmet.
Connelly megerősítette, amennyiben a versenyzők és a csapatok azt kérik, hogy tegyék lehetővé az agresszívebb versenyzést, ők hajlandóak lépni ez ügyben. Ahogy hajlandóak lépni akkor is, ha szigorítást várnak.
„A versenyzői irányelvek változtatható dokumentumok, minden évben beszélünk a versenyzőkkel, a sportigazgatókkal, az FIA-képviselőkkel, hogy lássuk, min kéne módosítanunk az előző tizenkét hónap tapasztalatai alapján, és hogyan javíthatnánk a következetességen. A cél az irányelvekkel a következetesség”
– mondta Connelly.
Az ausztrál bíró az Autosportnak kifejtette, 2017-ig szinte alig voltak rögzített vezetési irányelvek és szabályok, és azokat is inkább az alapszabálynak számító Nemzetközi Sportkódex taglalta, melynek bizonyos részeit 1954-ben írták meg. „Aztán 2018 végén a ’hagyjuk őket versenyezni’ elvet alkalmaztuk, aminél több mindent toleráltunk az agresszív stílusnál. Aztán eljutottunk 2021-ig, amikor a versenyzők azt mondták, pontosabban tudni akarják, mit tehetnek és mit nem. Ezek után jöttek a vázlatos irányelvek 2022-ben. Azóta többször tartottunk megbeszélést a megfogalmazás módjáról és az érthetőbb alkalmazásról” – mondta Connelly.
Az FIA időközben a pályákon is módosított: Ausztriában idén bevezették, és most többek között Katarban is alkalmazzák a kavicssávokat, amik elrettentik a versenyzőket a pályaszélesítéstől, és megoldást jelentenek a pályahatáros problémákra. Így a versenyzők szerint az olyan helyszíneken is csökkenthető a vitás esetek száma, mint az austini. Az FIA azt tervezi, hogy a módszert a jövőben több problémás helyszínen is alkalmazzák.