A rekordhosszú 2024-es szezon után rövidre szabták a Forma–1-es téli szünetet. A bajnoki trófeákat csak 11 nappal karácsony előtt osztották ki, január végén-február elején várhatóan már újra felbőgnek az F1-es motorok egy-egy tesztpályán, másfél hónap múlva pedig érkeznek az új autók is.
2025 korszakhatárt jelent az F1-ben: a 2022-ben bevezetett szabályrendszer utolsó éve a mostani, és egyben a 2026-os megújulásra való felkészülésé is. Ez várhatóan alapjaiban meghatározza majd a csapatok idényét.
A versenynaptár
A Forma–1 már hónapokkal ezelőtt közzétette a 2025-ös versenynaptárát. Nagy változások a programban csak 2026-tól lesznek, az idei menetrend még az eddig megszokottak szerint alakul. A bajnokság ezúttal is 24 versenyből áll.
Az idénynyitó helyszíne 2019 óta először Melbourne lesz. Ausztráliában március 16-án rajtol el a szezon; Európában május közepén rendezik az első versenyt, Imolában.
A Magyar Nagydíj idén visszakapta a nyári szünet előtti utolsó időpontot: augusztus 3-a és 5-e között vendégszerepel a mezőny a Hungaroringen. A mostani egy átmeneti esemény lesz a pálya teljes megújulása előtt: már a régi lelátók és épületkomplexumok nélkül, de még a végső új infrastruktúra elkészülte előtt.
Az idényt december 7-én ezúttal is Abu-Dzabiban zárja le az F1.
2025-ben újra hat sprintfutamot láthatunk. Az elsőt mindjárt az év második versenyhétvégéjén, Sanghajban, aztán Miami, Spa, Austin, Sao Paulo és Loszail lesz az alternatív formátum helyszíne.
A versenynaptárat 2026-ra jelentősen átalakítják. Monaco és Kanada is új időpontokat kap, és több pálya is a szerződése lejártához fog közelíteni. Jelen állás szerint csak 2025-ig szól Monza, Mexikóváros, Imola és Spa szerződése.
A 2025-ös versenynaptár:
Időpont | Nagydíj | Helyszín | |
1. | március 14-16. | Ausztrál Nagydíj | Melbourne |
2. | március 21-23. | Kínai Nagydíj | Sanghaj |
3. | április 4-6. | Japán Nagydíj | Szuzuka |
4. | április 11-13. | Bahreini Nagydíj | Szahír |
5. | április 18-20. | Szaúd-arábiai Nagydíj | Dzsidda |
6. | május 2-4. | Miami Nagydíj | Miami |
7. | május 16-18. | Emilia-Romagna Nagydíja | Imola |
8. | május 23-25. | Monacói Nagydíj | Monaco |
9. | május 30-június 1. | Spanyol Nagydíj | Barcelona |
10. | június 13-15. | Kanadai Nagydíj | Montreal |
11. | június 27-29. | Osztrák Nagydíj | Spielberg |
12. | július 4-6. | Brit Nagydíj | Silverstonete |
13. | július 25-27. | Belga Nagydíj | Spa-Francorchamps |
14. | augusztus 1-3. | MAGYAR NAGYDÍJ | MOGYORÓD |
15. | augusztus 29-31. | Holland Nagydíj | Zandvoort |
16. | szeptember 5-7. | Olasz Nagydíj | Monza |
17. | szeptember 19-21. | Azeri Nagydíj | Baku |
18. | október 3-5. | Szingapúri Nagydíj | Szingapúr |
19. | október 17-19. | Amerikai Nagydíj | Austin |
20. | október 24-26. | Mexikói Nagydíj | Mexikóváros |
21. | november 7-9. | Sao Pauló-i Nagydíj | Sao Paulo |
22. | november 20-22. | Las Vegas-i Nagydíj | Las Vegas |
23. | november 28-30. | Katari Nagydíj | Loszail |
24. | december 5-7. | Abu-dzabi Nagydíj | Abu-Dzabi |
*zölddel a sprinthétvégék
Tesztek és bemutatók
Az évnyitó helyszíne változik ugyan, a téli teszt helyszíne nem. Az előszezon kollektív gyakorlása ezúttal is három napból fog állni: Bahrein február 26-a és 28-a között látja vendégül a mezőnyt, ekkor láthatjuk először együtt pályán a 2025-ös új autókat.
A Forma–1-nek az idei lesz a 75. idénye. Az évforduló alkalmából a sportág tulajdonosa úgy döntött, rendhagyó módon közös évnyitó eseményt rendez a 10 csapattal. A február 18-ai esemény helyszíne London az Q2 Aréna lesz, ahol minden versenyző és csapatfőnök jelen lesz.
Hogy hány új autót látunk, az már más kérdés. A szervezők csak „festésbemutatóként” merték hirdetni a rendezvényt.
Az istállók külön bemutatókkal is készülnek. Eddig egyedül a Ferrari jelezte, hogy London másnapján, február 19-én rántja le a leplet az új masinájáról, amit még aznap be is fog járatni Fioranóban.
A téli menetrend:
február 18. – az F1 közös bemutatója, London
február 19. – a Ferrari új autójának bemutatója, Maranello
február 26-28. – bahreini teszt
A mezőny
Miközben 2024 semmilyen változást nem hozott az előző évi felálláshoz képest, 2025 a nagy átalakulás és megújulás éve az F1-ben. Mindössze két csapat versenyzőpárosa marad változatlan: a McLarené és az Aston Martiné. Két csapatnál, a Haasnál és a Saubernél eközben teljes sorcserét láthatunk. Előbbi gárdához Esteban Ocon és Oliver Bearman érkezik, utóbbihoz Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoleto. Összesen 10 helycsere történt 2024-hez képest.
A 2025-ös nevezési lista:
Rajtszám | Versenyző | Cégnév | Csapatnév | Váznév | Motorgyártó |
81 | Oscar Piastri | McLaren Racing Limited | McLaren Formula 1 Team | McLaren | Mercedes |
4 | Lando Norris | McLaren Racing Limited | McLaren Formula 1 Team | McLaren | Mercedes |
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Limited | Oracle Red Bull Racing | Red Bull Racing | Honda RBPT |
30 | Liam Lawson | Red Bull Racing Limited | Oracle Red Bull Racing | Red Bull Racing | Honda RBPT |
16 | Charles Leclerc | Ferrari S.p.A. | Scuderia Ferrari HP | Ferrari | Ferrari |
44 | Lewis Hamilton | Ferrari S.p.A. | Scuderia Ferrari HP | Ferrari | ferrari |
63 | George Russell | Mercedes-Benz Grand Prix Limited | Mercedes-AMG Petronas Formula One Team | Mercedes | Mercedes |
12 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes-Benz Grand Prix Limited | Mercedes-AMG Petronas Formula One Team | Mercedes | Mercedes |
18 | Lance Stroll | AMR GP Limited | Aston Martin Aramco Formula One Team | Aston Martin Aramco | Mercedes |
14 | Fernando Alonso Díaz | AMR GP Limited | Aston Martin Aramco Formula One Team | Aston Martin Aramco | Mercedes |
10 | Pierre Gasly | Alpine Racing Limited | BWT Alpine Formula 1 Team | Alpine | Renault |
7 | Jack Doohan | Alpine Racing Limited | BWT Alpine Formula 1 Team | Alpine | Renault |
6 | Isack Hadjar | Racing Bulls S.p.A. | Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team | Racing Bulls | Honda RBPT |
22 | Cunoda Juki | Racing Bulls S.p.A. | Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team | Racing Bulls | Honda RBPT |
31 | Esteban Ocon | Haas Formula LLC | MoneyGram Haas F1 Team | Haas | Ferrari |
87 | Oliver Bearman | Haas Formula LLC | MoneyGram Haas F1 Team | Haas | Ferrari |
23 | Alexander Albon | Williams Grand Prix Engineering Limited | Williams Racing | Williams | Mercedes |
55 | Carlos Sainz | Williams Grand Prix Engineering Limited | Williams Racing | Williams | Mercedes |
27 | Nico Hülkenberg | Sauber Motorsport AG | Stake F1 Team Kick Sauber | Kick Sauber | Ferrari |
5 | Gabriel Bortoleto | Sauber Motorsport AG | Stake F1 Team Kick Sauber | Kick Sauber | Ferrari |
Újoncözön
Miközben 2025 a szabályrendszer szempontjából a lezárás éve, több csapatnál a felállás szempontjából a megújulásé is. Az F1 az átmenetet komoly vérfrissítésre használja fel, így fordulhat elő, hogy az ülések negyedét fiatal kezdők kapták.
Összesen 6-an kezdik meg az első teljes F1-es szezonjukat 2025-ben. Közülük négyen a Forma–2-ből lépnek feljebb: Gabriel Bortoleto újonc bajnokként kapott lehetőséget a Saubertől, Isack Hadjar második helyezettként lett a Racing Bulls versenyzője, míg a premás csapattársak, Oliver Bearman és Andrea Kimi Antonelli a Haasnál, illetve a Mercedesnél mutatkozhat be.
Bearman némi helyzeti előnyt élvez, hiszen 2024-ben már teljesített három versenyt beugróként.
Az Alpine újonca, Jack Doohan szintén előbbre hozta a debütálását: Abu-Dzabiban már túl esett az F1-es bemutatkozásán, hazájában Ausztráliába a második versenyét fogja teljesíteni.
Míg Bearmant és Doohant ettől függetlenül lehet újoncnak nevezni, Liam Lawsont már csak félig. Az új-zélandi 11 F1-es versenyt teljesített az elmúlt két évben, idén pedig a Red Bullnál, a csapat történetének legkevésbé rutinos versenyzőjeként lép feljebb, Max Verstappen csapattársaként. Lawson számára az év első fele sok ismeretlen pályát tartogat majd, hiszen mind 2023-ban, mind 2024-ben csak a naptár második felében szereplő helyszíneken vetették be.
Ismerős arcok új színekben
A csapatot váltók közül a legnagyobb várakozás kétségkívül Lewis Hamilton ferraris bemutatkozását előzi meg. A brit 12 év után intett búcsút a Mercedesnek, hogy gyerekkori álmát valóra váltva vörösbe öltözhessen. 2025 az esetében az igazság éve lesz: egy új autóval, új közegben, új motivációval és Charles Leclerc csapattársaként kiderül, hogy az előző évek gyengélkedése és a 2024-es George Russell elleni időmérős vereség mennyiben volt visszavezethető a sajátos helyzetére, és mennyiben az idő múlására. Egyesek szerint Hamilton gyorsasága mostanra megkopott kicsit, mások úgy vélik, csak a sikerélmény hiányzik neki ahhoz, hogy újra folyamatosan a régi fényében tündökölhessen. Így vagy úgy, a Ferrari a tapasztalatától mindenképpen előrelépést remél, és megtenné a bajnoki cím felé vezető utolsó lépést.
Régi versenyzőjük, Carlos Sainz másfajta kihívással néz szembe: a győzelmeket hozó idények után Williams-versenyzőként újra a középmezőnnyel kell ismerkednie. A spanyol pályafutása során talán először kap lehetőséget arra, hogy igazi vezére legyen egy csapatnak, és szeretné ekként visszavezetni a győztesek útjára Grove-ot. Elsőre úgy tűnhet, talán túl mélyről kell indulnia, ám őt ez látszólag a legkevésbé sem aggasztja.
Szintén új közegben mutatkozik be Esteban Ocon, aki öt Renault/Alpine-nál teljesített év után a Haasnál folytatja. A Toyota-háttér és a csapat 2024-es javulása miatt remélheti, hogy ez nem lesz visszalépés számára. Az amerikaiak stabilizálnák a helyüket a középmezőny elejében. Érdekes lesz látni, hogyan működik majd Ocon kapcsolata a tehetséges és fiatal Bearmannel.
A Haas fejlődését az elmúlt két évben előmozdító Nico Hülkenbergre 2025-ben új feladat vár: most a Saubert is meg kell próbálnia kimozdítani a gödörből. Az előző bajnokság utolsó helyezettje az Audi-korszakra készül, azok után pedig, hogy őt még az előző vezetőség szerződtette, Hülkenbergnek lesz mit bizonyítania az új vezetőknek. Elsősorban a tapasztalatára vágytak, amit ugyanúgy kell majd használnia, mint tette előző csapatánál.
Idén nem csak versenyzőket láthatunk majd új egyenruhába öltözni. Márciusban munkába áll Adrian Newey az Aston Martinnál, míg a Ferraritól érkező Enrico Cardile technikai igazgató már januárban bemutatkozik a csapatnál. A Red Bull eddigi sportigazgatója, Jonathan Wheatley eközben valamikor az év közepén kezd csapatfőnökként a Saubernél.
Viszlát, bónuszpontok!
A 2025-ös szezon egyik újdonsága, hogy az FIA eltörölte a versenyen futott leggyorsabb körért járó bónuszpontot. Idén már nem jár az egy bajnoki egység a legjobb időt a top 10-en belül megfutó versenyzőnek.
A 2019-ben bevezetett pontból Max Verstappen szerezte a legtöbbet az öt év alatt: 29-et. Bár a szisztémával a célt a tét növelése jelentette, ez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a versenyzők többsége értelmetlennek találta a szabályt.
Búcsú a Renault-tól és az MGU-H-tól
2025-ben lezárul egy korszak motorfronton. A Renault múlt ősszel jelentette be, hogy az év végével leállítja az 1970-es évek óta működő F1-es motorprogramját, és csapata, az Alpine 2026-tól a Mercedes erőforrásaival fog versenyezni. A franciák szakembereire jó eséllyel kiveti majd a hálóját a többi gyártó.
Szintén a motorokat érintő változás lesz, hogy 2025-ben versenyez utoljára az F1 az MGU-H egységgel, vagyis a kipufogóból nyert hőt energiává alakító rendszerrel. 2026-ra megszabadulnak a bonyolult és költséges megoldástól, ami ráadásul a motorhangra is tompító hatással van, a következő évtől csak a kinetikus energiát fogják hasznosítani az autók, igaz, abból dupla teljesítményt kell majd nyerniük a nagyobb elektromotor töltéséhez.
Új gumik, egy új keverékkel
Az új szezontól ismét 6 különböző gumitípusa lesz a Pirellinek. Az elmúlt évek problémáira reagálva a gyártó 2025-re kifejlesztette az eddiginél puhább 6-os keveréket, amit várhatóan elsősorban utcai pályákon fognak majd bevetni, például a hideg Las Vegasban, ahol a gumimelegítés komoly fejtörést okozott az elmúlt két szezonban, vagy Monacóban.
Az olaszok emellett átdolgozták a meglévő keverékeket is, reagálva az autók fejlődésére. A hőérzékenységet is próbálják csökkenteni, a kopás mértékénél viszont továbbra is céljuk, hogy a versenyeken egynél több kiállás legyen.
Az esőgumikra vonatkozó előírásban is lesz változás. Hogy elkerüljék az esős péntekek eseménytelenségét, idén előírják egy szett köztes gumi 3. szabadedzés előtti visszaszolgáltatását abban az esetben, ha az első két gyakorlás valamelyikén esik az eső. Ez az F1 reményei szerint arra ösztönzi a csapatokat, hogy vizes pályán is kiküldjék a versenyzőiket.
Több lehetőség a fiataloknak
Miközben az év közbeni gyakorlások száma erősen korlátozott, az FIA extra napokkal biztosítana gyakorlási lehetőséget az utánpótlásnak. Míg az előző években két szabadedzésen kellett bevetni fiatalokat a szezon során, 2025-ben a csapatok összesen 4 alkalommal kötelesek autóba ültetni fiatal versenyzőket pénteki gyakorlásokon. Ez azt jelenti, hogy az év során legalább két szabadedzésen minden aktív versenyző kénytelen lesz átadni az autóját egy ifjú kollégának.
Új hűtőrendszerrel a hőguta ellen
A 2023-as katari rosszullétek után az FIA extra hűtés bevezetésén dolgozott a forró versenyeken. 2025-re elfogadták a szabálymódosítást, mely lehetővé teszi, hogy indokolt esetekben bevessenek extra hűtőrendszereket a versenyzők egészségének védelme érdekében.
A hírek szerint ez egy olyan eszköz lesz, ami hűtött folyadékot pumpál a versenyzők által felvett hűtőmellénybe. A rendszer extra tömeggel jár, így a bevetésekor növelni fogják a tömeghatárt. Az eszközt a pilótafülkében vagy a karosszéria oldalában fogják elhelyezni, amennyiben az FIA kiadja a veszélyjelzést. Erre várhatóan a 30 Celsius-fok feletti hőmérséklet esetében kerül sor.
A versenyzők hűtését emellett extra lyukak megnyitásával is lehetővé teszik a padlólemezen vagy az orrkúpon.
Akiknek vigyázniuk kell: áthozott büntetőpontok
Az új szezon tiszta lapot jelent, de nem minden tekintetben. A büntetőpontoknál a versenyzők a következő bajnokságba is hozzák magukkal bizonyos tavalyi hibáik következményeit.
Ezen a téren Max Verstappen és Fernando Alonso indul a legrosszabb helyzetből: mindketten 8 ponttal állnak. Míg a spanyol egyenlege már az első versenyeken olvadni kezd, a címvédőnek fél évig vigyáznia kell, nehogy összegyűljön neki az eltiltást érő 12 pont.
Az aktív mezőnyből 11 versenyzőnek van büntetőpontja tavalyról, de két tartalékversenyző, Valtteri Bottas és Franco Colapinto is szerepel a listán. Előbbinek ráadásul egy hátrasorolásos büntetése is van Abu-Dzabiból, amit a bevetése esetén le kellene töltenie.
Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Cunoda Juki és Pierre Gasly eközben makulátlan mérleggel kezdheti meg a szezont.
A versenyzők büntetőpontjai és elévülésük:
Büntetőpont | Versenyző | Elévülés |
8 | Max Verstappen | 2 – június 30. |
2 – október 27. | ||
1 – november 1. | ||
1 – december 1. | ||
2 – december 8. | ||
Fernando Alonso | 3 – március 24. | |
3 – április 20. | ||
2 – június 30. | ||
4 | Lance Stroll | 2 – április 21. |
2 – december 1. | ||
Nico Hülkenberg | 2 – június 29. | |
2 – szeptember 1. | ||
Oscar Piastri | 2 – november 2. | |
5 – december 8. | ||
3 | Esteban Ocon | 1 – május 5. |
2 – május 26. | ||
Lando Norris | 3 – december 1. | |
2 | Oliver Bearman | 2 – november 2. |
Valtteri Bottas | 2 – december 1. | |
Franco Colapinto | 2 – okbóber 27. | |
1 | Carlos Sainz | 1 – május 5. |
Liam Lawson | 1 – december 1. | |
George Russell | 1 – december 1. | |
0 | Lewis Hamilton | |
Cunoda Juki | ||
Pierre Gasly | ||
Charles Leclerc |