Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Versenynaptár, új felállások, változások – amit az F1 2025-ös szezonjáról tudni kell

Versenynaptár, új felállások, változások – amit az F1 2025-ös szezonjáról tudni kell

Boxutca | Szerző: Rozmán Zoltán
Beköszöntött az új év, a Forma–1-ben pedig nincs megállás. Új felállások, debütálások és búcsúk, versenyprogram – ez vár ránk 2025-ben!

A rekordhosszú 2024-es szezon után rövidre szabták a Forma–1-es téli szünetet. A bajnoki trófeákat csak 11 nappal karácsony előtt osztották ki, január végén-február elején várhatóan már újra felbőgnek az F1-es motorok egy-egy tesztpályán, másfél hónap múlva pedig érkeznek az új autók is.

2025 korszakhatárt jelent az F1-ben: a 2022-ben bevezetett szabályrendszer utolsó éve a mostani, és egyben a 2026-os megújulásra való felkészülésé is. Ez várhatóan alapjaiban meghatározza majd a csapatok idényét.

 

A versenynaptár

A Magyar Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)

A Forma–1 már hónapokkal ezelőtt közzétette a 2025-ös versenynaptárát. Nagy változások a programban csak 2026-tól lesznek, az idei menetrend még az eddig megszokottak szerint alakul. A bajnokság ezúttal is 24 versenyből áll.

Az idénynyitó helyszíne 2019 óta először Melbourne lesz. Ausztráliában március 16-án rajtol el a szezon; Európában május közepén rendezik az első versenyt, Imolában.

A Magyar Nagydíj idén visszakapta a nyári szünet előtti utolsó időpontot: augusztus 3-a és 5-e között vendégszerepel a mezőny a Hungaroringen. A mostani egy átmeneti esemény lesz a pálya teljes megújulása előtt: már a régi lelátók és épületkomplexumok nélkül, de még a végső új infrastruktúra elkészülte előtt.

Az idényt december 7-én ezúttal is Abu-Dzabiban zárja le az F1.

2025-ben újra hat sprintfutamot láthatunk. Az elsőt mindjárt az év második versenyhétvégéjén, Sanghajban, aztán Miami, Spa, Austin, Sao Paulo és Loszail lesz az alternatív formátum helyszíne.

A versenynaptárat 2026-ra jelentősen átalakítják. Monaco és Kanada is új időpontokat kap, és több pálya is a szerződése lejártához fog közelíteni. Jelen állás szerint csak 2025-ig szól Monza, Mexikóváros, Imola és Spa szerződése.

A 2025-ös versenynaptár:

Időpont Nagydíj Helyszín
1. március 14-16. Ausztrál Nagydíj Melbourne
2. március 21-23. Kínai Nagydíj Sanghaj
3. április 4-6. Japán Nagydíj Szuzuka
4. április 11-13. Bahreini Nagydíj Szahír
5. április 18-20. Szaúd-arábiai Nagydíj Dzsidda
6. május 2-4. Miami Nagydíj Miami
7. május 16-18. Emilia-Romagna Nagydíja Imola
8. május 23-25. Monacói Nagydíj Monaco
9. május 30-június 1. Spanyol Nagydíj Barcelona
10. június 13-15. Kanadai Nagydíj Montreal
11. június 27-29. Osztrák Nagydíj Spielberg
12. július 4-6. Brit Nagydíj Silverstonete
13. július 25-27. Belga Nagydíj Spa-Francorchamps
14. augusztus 1-3. MAGYAR NAGYDÍJ MOGYORÓD
15. augusztus 29-31. Holland Nagydíj Zandvoort
16. szeptember 5-7. Olasz Nagydíj Monza
17. szeptember 19-21. Azeri Nagydíj Baku
18. október 3-5. Szingapúri Nagydíj Szingapúr
19. október 17-19. Amerikai Nagydíj Austin
20. október 24-26. Mexikói Nagydíj Mexikóváros
21. november 7-9. Sao Pauló-i Nagydíj Sao Paulo
22. november 20-22. Las Vegas-i Nagydíj Las Vegas
23. november 28-30. Katari Nagydíj Loszail
24. december 5-7. Abu-dzabi Nagydíj Abu-Dzabi

*zölddel a sprinthétvégék

 

Tesztek és bemutatók

Cunoda Juki (Fotó: XPB)

Az évnyitó helyszíne változik ugyan, a téli teszt helyszíne nem. Az előszezon kollektív gyakorlása ezúttal is három napból fog állni: Bahrein február 26-a és 28-a között látja vendégül a mezőnyt, ekkor láthatjuk először együtt pályán a 2025-ös új autókat.

A Forma–1-nek az idei lesz a 75. idénye. Az évforduló alkalmából a sportág tulajdonosa úgy döntött, rendhagyó módon közös évnyitó eseményt rendez a 10 csapattal. A február 18-ai esemény helyszíne London az Q2 Aréna lesz, ahol minden versenyző és csapatfőnök jelen lesz.

Hogy hány új autót látunk, az már más kérdés. A szervezők csak „festésbemutatóként” merték hirdetni a rendezvényt.

Az istállók külön bemutatókkal is készülnek. Eddig egyedül a Ferrari jelezte, hogy London másnapján, február 19-én rántja le a leplet az új masinájáról, amit még aznap be is fog járatni Fioranóban.

A téli menetrend:

február 18. – az F1 közös bemutatója, London

február 19. – a Ferrari új autójának bemutatója, Maranello

február 26-28. – bahreini teszt

 

A mezőny

Az F1 2024-es mezőnyének csoportképe a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj előtt (Fotó: XPB)

Miközben 2024 semmilyen változást nem hozott az előző évi felálláshoz képest, 2025 a nagy átalakulás és megújulás éve az F1-ben. Mindössze két csapat versenyzőpárosa marad változatlan: a McLarené és az Aston Martiné. Két csapatnál, a Haasnál és a Saubernél eközben teljes sorcserét láthatunk. Előbbi gárdához Esteban Ocon és Oliver Bearman érkezik, utóbbihoz Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoleto. Összesen 10 helycsere történt 2024-hez képest.

A 2025-ös nevezési lista:

Rajtszám Versenyző Cégnév Csapatnév Váznév Motorgyártó
81 Oscar Piastri McLaren Racing Limited McLaren Formula 1 Team McLaren Mercedes
4 Lando Norris McLaren Racing Limited McLaren Formula 1 Team McLaren Mercedes
1 Max Verstappen Red Bull Racing Limited Oracle Red Bull Racing Red Bull Racing Honda RBPT
30 Liam Lawson Red Bull Racing Limited Oracle Red Bull Racing Red Bull Racing Honda RBPT
16 Charles Leclerc Ferrari S.p.A. Scuderia Ferrari HP Ferrari Ferrari
44 Lewis Hamilton Ferrari S.p.A. Scuderia Ferrari HP Ferrari ferrari
63 George Russell Mercedes-Benz Grand Prix Limited Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mercedes Mercedes
12 Andrea Kimi Antonelli Mercedes-Benz Grand Prix Limited Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mercedes Mercedes
18 Lance Stroll AMR GP Limited Aston Martin Aramco Formula One Team Aston Martin Aramco Mercedes
14 Fernando Alonso Díaz AMR GP Limited Aston Martin Aramco Formula One Team Aston Martin Aramco Mercedes
10 Pierre Gasly Alpine Racing Limited BWT Alpine Formula 1 Team Alpine Renault
7 Jack Doohan Alpine Racing Limited BWT Alpine Formula 1 Team Alpine Renault
6 Isack Hadjar Racing Bulls S.p.A. Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team Racing Bulls Honda RBPT
22 Cunoda Juki Racing Bulls S.p.A. Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team Racing Bulls Honda RBPT
31 Esteban Ocon Haas Formula LLC MoneyGram Haas F1 Team Haas Ferrari
87 Oliver Bearman Haas Formula LLC MoneyGram Haas F1 Team Haas Ferrari
23 Alexander Albon Williams Grand Prix Engineering Limited Williams Racing Williams Mercedes
55 Carlos Sainz Williams Grand Prix Engineering Limited Williams Racing Williams Mercedes
27 Nico Hülkenberg Sauber Motorsport AG Stake F1 Team Kick Sauber Kick Sauber Ferrari
5 Gabriel Bortoleto Sauber Motorsport AG Stake F1 Team Kick Sauber Kick Sauber Ferrari

 

Újoncözön

Andrea Kimi Antonelli, Jack Doohan, Oliver Bearman és Gabriel Bortoleto (Fotó: XPB)

Miközben 2025 a szabályrendszer szempontjából a lezárás éve, több csapatnál a felállás szempontjából a megújulásé is. Az F1 az átmenetet komoly vérfrissítésre használja fel, így fordulhat elő, hogy az ülések negyedét fiatal kezdők kapták.

Összesen 6-an kezdik meg az első teljes F1-es szezonjukat 2025-ben. Közülük négyen a Forma–2-ből lépnek feljebb: Gabriel Bortoleto újonc bajnokként kapott lehetőséget a Saubertől, Isack Hadjar második helyezettként lett a Racing Bulls versenyzője, míg a premás csapattársak, Oliver Bearman és Andrea Kimi Antonelli a Haasnál, illetve a Mercedesnél mutatkozhat be.

Bearman némi helyzeti előnyt élvez, hiszen 2024-ben már teljesített három versenyt beugróként.

Az Alpine újonca, Jack Doohan szintén előbbre hozta a debütálását: Abu-Dzabiban már túl esett az F1-es bemutatkozásán, hazájában Ausztráliába a második versenyét fogja teljesíteni.

Míg Bearmant és Doohant ettől függetlenül lehet újoncnak nevezni, Liam Lawsont már csak félig. Az új-zélandi 11 F1-es versenyt teljesített az elmúlt két évben, idén pedig a Red Bullnál, a csapat történetének legkevésbé rutinos versenyzőjeként lép feljebb, Max Verstappen csapattársaként. Lawson számára az év első fele sok ismeretlen pályát tartogat majd, hiszen mind 2023-ban, mind 2024-ben csak a naptár második felében szereplő helyszíneken vetették be.

 

Ismerős arcok új színekben

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A csapatot váltók közül a legnagyobb várakozás kétségkívül Lewis Hamilton ferraris bemutatkozását előzi meg. A brit 12 év után intett búcsút a Mercedesnek, hogy gyerekkori álmát valóra váltva vörösbe öltözhessen. 2025 az esetében az igazság éve lesz: egy új autóval, új közegben, új motivációval és Charles Leclerc csapattársaként kiderül, hogy az előző évek gyengélkedése és a 2024-es George Russell elleni időmérős vereség mennyiben volt visszavezethető a sajátos helyzetére, és mennyiben az idő múlására. Egyesek szerint Hamilton gyorsasága mostanra megkopott kicsit, mások úgy vélik, csak a sikerélmény hiányzik neki ahhoz, hogy újra folyamatosan a régi fényében tündökölhessen. Így vagy úgy, a Ferrari a tapasztalatától mindenképpen előrelépést remél, és megtenné a bajnoki cím felé vezető utolsó lépést.

Régi versenyzőjük, Carlos Sainz másfajta kihívással néz szembe: a győzelmeket hozó idények után Williams-versenyzőként újra a középmezőnnyel kell ismerkednie. A spanyol pályafutása során talán először kap lehetőséget arra, hogy igazi vezére legyen egy csapatnak, és szeretné ekként visszavezetni a győztesek útjára Grove-ot. Elsőre úgy tűnhet, talán túl mélyről kell indulnia, ám őt ez látszólag a legkevésbé sem aggasztja.

Szintén új közegben mutatkozik be Esteban Ocon, aki öt Renault/Alpine-nál teljesített év után a Haasnál folytatja. A Toyota-háttér és a csapat 2024-es javulása miatt remélheti, hogy ez nem lesz visszalépés számára. Az amerikaiak stabilizálnák a helyüket a középmezőny elejében. Érdekes lesz látni, hogyan működik majd Ocon kapcsolata a tehetséges és fiatal Bearmannel.

Esteban Ocon (Fotó: XPB)

A Haas fejlődését az elmúlt két évben előmozdító Nico Hülkenbergre 2025-ben új feladat vár: most a Saubert is meg kell próbálnia kimozdítani a gödörből. Az előző bajnokság utolsó helyezettje az Audi-korszakra készül, azok után pedig, hogy őt még az előző vezetőség szerződtette, Hülkenbergnek lesz mit bizonyítania az új vezetőknek. Elsősorban a tapasztalatára vágytak, amit ugyanúgy kell majd használnia, mint tette előző csapatánál.

Idén nem csak versenyzőket láthatunk majd új egyenruhába öltözni. Márciusban munkába áll Adrian Newey az Aston Martinnál, míg a Ferraritól érkező Enrico Cardile technikai igazgató már januárban bemutatkozik a csapatnál. A Red Bull eddigi sportigazgatója, Jonathan Wheatley eközben valamikor az év közepén kezd csapatfőnökként a Saubernél.

 

Viszlát, bónuszpontok!

A 2025-ös szezon egyik újdonsága, hogy az FIA eltörölte a versenyen futott leggyorsabb körért járó bónuszpontot. Idén már nem jár az egy bajnoki egység a legjobb időt a top 10-en belül megfutó versenyzőnek.

A 2019-ben bevezetett pontból Max Verstappen szerezte a legtöbbet az öt év alatt: 29-et. Bár a szisztémával a célt a tét növelése jelentette, ez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a versenyzők többsége értelmetlennek találta a szabályt.

 

Búcsú a Renault-tól és az MGU-H-tól

A Renault V6-os turbóerőforrása (Fotó: Renault)

2025-ben lezárul egy korszak motorfronton. A Renault múlt ősszel jelentette be, hogy az év végével leállítja az 1970-es évek óta működő F1-es motorprogramját, és csapata, az Alpine 2026-tól a Mercedes erőforrásaival fog versenyezni. A franciák szakembereire jó eséllyel kiveti majd a hálóját a többi gyártó.

Szintén a motorokat érintő változás lesz, hogy 2025-ben versenyez utoljára az F1 az MGU-H egységgel, vagyis a kipufogóból nyert hőt energiává alakító rendszerrel. 2026-ra megszabadulnak a bonyolult és költséges megoldástól, ami ráadásul a motorhangra is tompító hatással van, a következő évtől csak a kinetikus energiát fogják hasznosítani az autók, igaz, abból dupla teljesítményt kell majd nyerniük a nagyobb elektromotor töltéséhez.

 

Új gumik, egy új keverékkel

Az új szezontól ismét 6 különböző gumitípusa lesz a Pirellinek. Az elmúlt évek problémáira reagálva a gyártó 2025-re kifejlesztette az eddiginél puhább 6-os keveréket, amit várhatóan elsősorban utcai pályákon fognak majd bevetni, például a hideg Las Vegasban, ahol a gumimelegítés komoly fejtörést okozott az elmúlt két szezonban, vagy Monacóban.

Az olaszok emellett átdolgozták a meglévő keverékeket is, reagálva az autók fejlődésére. A hőérzékenységet is próbálják csökkenteni, a kopás mértékénél viszont továbbra is céljuk, hogy a versenyeken egynél több kiállás legyen.

Az esőgumikra vonatkozó előírásban is lesz változás. Hogy elkerüljék az esős péntekek eseménytelenségét, idén előírják egy szett köztes gumi 3. szabadedzés előtti visszaszolgáltatását abban az esetben, ha az első két gyakorlás valamelyikén esik az eső. Ez az F1 reményei szerint arra ösztönzi a csapatokat, hogy vizes pályán is kiküldjék a versenyzőiket.

 

Több lehetőség a fiataloknak

Isack Hadjar (Fotó: XPB)

Miközben az év közbeni gyakorlások száma erősen korlátozott, az FIA extra napokkal biztosítana gyakorlási lehetőséget az utánpótlásnak. Míg az előző években két szabadedzésen kellett bevetni fiatalokat a szezon során, 2025-ben a csapatok összesen 4 alkalommal kötelesek autóba ültetni fiatal versenyzőket pénteki gyakorlásokon. Ez azt jelenti, hogy az év során legalább két szabadedzésen minden aktív versenyző kénytelen lesz átadni az autóját egy ifjú kollégának.

 

Új hűtőrendszerrel a hőguta ellen

A 2023-as katari rosszullétek után az FIA extra hűtés bevezetésén dolgozott a forró versenyeken. 2025-re elfogadták a szabálymódosítást, mely lehetővé teszi, hogy indokolt esetekben bevessenek extra hűtőrendszereket a versenyzők egészségének védelme érdekében.

A hírek szerint ez egy olyan eszköz lesz, ami hűtött folyadékot pumpál a versenyzők által felvett hűtőmellénybe. A rendszer extra tömeggel jár, így a bevetésekor növelni fogják a tömeghatárt. Az eszközt a pilótafülkében vagy a karosszéria oldalában fogják elhelyezni, amennyiben az FIA kiadja a veszélyjelzést. Erre várhatóan a 30 Celsius-fok feletti hőmérséklet esetében kerül sor.

A versenyzők hűtését emellett extra lyukak megnyitásával is lehetővé teszik a padlólemezen vagy az orrkúpon.

 

Akiknek vigyázniuk kell: áthozott büntetőpontok

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Az új szezon tiszta lapot jelent, de nem minden tekintetben. A büntetőpontoknál a versenyzők a következő bajnokságba is hozzák magukkal bizonyos tavalyi hibáik következményeit.

Ezen a téren Max Verstappen és Fernando Alonso indul a legrosszabb helyzetből: mindketten 8 ponttal állnak. Míg a spanyol egyenlege már az első versenyeken olvadni kezd, a címvédőnek fél évig vigyáznia kell, nehogy összegyűljön neki az eltiltást érő 12 pont.

Az aktív mezőnyből 11 versenyzőnek van büntetőpontja tavalyról, de két tartalékversenyző, Valtteri Bottas és Franco Colapinto is szerepel a listán. Előbbinek ráadásul egy hátrasorolásos büntetése is van Abu-Dzabiból, amit a bevetése esetén le kellene töltenie.

Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Cunoda Juki és Pierre Gasly eközben makulátlan mérleggel kezdheti meg a szezont.

A versenyzők büntetőpontjai és elévülésük:

Büntetőpont Versenyző Elévülés
8 Max Verstappen 2 – június 30.
2 – október 27.
1 – november 1.
1 – december 1.
2 – december 8.
Fernando Alonso 3 – március 24.
3 – április 20.
2 – június 30.
4 Lance Stroll 2 – április 21.
2 – december 1.
Nico Hülkenberg 2 – június 29.
2 – szeptember 1.
Oscar Piastri 2 – november 2.
5 – december 8.
3 Esteban Ocon 1 – május 5.
2 – május 26.
Lando Norris 3 – december 1.
2 Oliver Bearman 2 – november 2.
Valtteri Bottas 2 – december 1.
Franco Colapinto 2 – okbóber 27.
1 Carlos Sainz 1 – május 5.
Liam Lawson 1 – december 1.
George Russell 1 – december 1.
0 Lewis Hamilton
Cunoda Juki
Pierre Gasly
Charles Leclerc

 

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak