Elmaradt a nagy fináléja Max Verstappen és Lando Norris Katari Nagydíjon vívott csatájának. Az addig végig egymást üldöző riválisokat a futam második felében egy büntetés választotta szét egymástól: Norris figyelmen kívül hagyott egy dupla sárga zászlós veszélyjelzést, amiért a legsúlyosabb időbüntetést, 10 másodperces ’stop and gót’ szabtak ki rá. A brit végül a 10. helyen ért célba.
A McLaren indokolatlanul szigorúnak érezte a büntetést – de nem ők voltak az egyetlenek. A Mercedesnél Lewis Hamilton boxutca-áthajtásos büntetést kapott egy boxutcai (biztonsági autós fázis alatti) gyorshajtásért, amiért általában ennél enyhébb büntetés szokott járni
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy érzi, kissé túlzásba estek a bírók a katari hétvégén.
„A büntetések brutálisak voltak. Főleg a McLarennek. A bajnoki címükbe is kerülhet. Nem tudom pontosan, hogy mi volt a vétség, de a legfontosabb, hogy legyen következetesség. Ha a versenyigazgató belép, és keményen akar fellépni, ez mindaddig rendben van, amíg mindenki tudja, hogy ez kemény fellépés, és ennek kell megfelelni”
– mondta Wolff.
Efféle jelzést azonban ők nem kaptak az FIA részéről. George Russell, akit a versenyen 5 másodperccel büntettek, amiért túlságosan lemaradt az előtte haladóról a biztonsági autós fázisban (10 helyett 20 autóhosszal), ugyancsak csodálkozott az FIA szőrösszívűségén. „Semmilyen jelzés nem volt arra, hogy mi sokkal szigorúbb büntetéseket akarunk” – mondta a a versenyzők érdekvédelmi szövetségének, a GPDA-nak az igazgatója. „Nem is tudom, milyen büntetések voltak még. Azt sem tudom, hogy engem miért büntettek meg. Valami köze van a biztonsági autóhoz, de nem tudom, mikor, hogyan és miért” – panaszkodott.
A McLaren főnöke, Andrea Stella jelezte: szerették volna, ha Norris szabálysértésénél az FIA az adott eset körülményeit figyelembe véve járt volna el, és nem csak azt nézte volna, hogy a szabálykönyv szerint pontosan milyen büntetés jár egy ilyen vétségért. Az olasz szerint enyhítő körülmény volt, hogy nem állt fenn komoly veszély, és hogy a sárga jelzés eleve csak rövid ideig volt érvényben.
A szakember elvárná, hogy a történtek után az FIA elgondolkodjon és változtasson a helyzeten. „Ez így egy kissé túl egyszerűnek tűnik” – mondta, arra utalva, hogy a szabály világosan kimondja, a dupla sárga jelzés figyelmen kívül hagyásáért 10 másodperces ’stop and go’ jár.
„Arra számítunk, hogy az esetet, melyben most ilyen súlyos büntetést szabtak ki, az FIA felül fogja vizsgálni. És véleményünk szerint mindenképpen van tér a javulásra.”
„Az FIA-nak most élnie kell a lehetőséggel, és felülvizsgálatot kell indítania a működése és a büntetések alkalmazása terén. A többit pedig nem szeretnénk kommentálni. Bízunk az FIA-ban a döntéshozás szempontjából, és… Ha valakit valamilyen szerepkörbe helyeznek, az az FIA dolga” – utalt arra, hogy az F1-ben Las Vegasban debütált Rui Marques versenyigazgató, aki a váratlanul kirúgott Niels Wittich helyét vette át, továbbá a bírói testületben is voltak elbocsátások.
„Ma jeleztük, hogy az ügyet felül kell vizsgálni, de nem szeretném véleményezni a versenyigazgató leváltását. Nem állnak a rendelkezésünkre részletek az ítélkezéshez, szóval bízunk az intézményben, aminek ez a feladata” – mondta Stella.