Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Búcsúzik az F1-től Hollandia: a 2026-os lesz az utolsó nagydíj Zandvoortban

Búcsúzik az F1-től Hollandia: a 2026-os lesz az utolsó nagydíj Zandvoortban

NOS, Motorsport
Csupán egy évvel hosszabbított szerződést a Holland Nagydíjnak otthont adó Zandvoort a Forma–1-gyel, a két év múlva rendezendő versenyük után kikerülnek a naptárból. Indokolták a döntésüket.

Hiába a nagy siker, a zsúfolt narancsos lelátók és a Verstappen-mánia, Hollandiának a jelek szerint már csak két versenye lesz a Forma–1-ben, aztán kikerül a programból. Elsőként holland lapok számoltak be arról, hogy az F1-gyel eredetileg 2025 végéig szerződéssel rendelkező Zandvoort csupán egyetlen évvel hosszabbított, 2026 után pedig már nem rendez Holland Nagydíjat.

Zandvoort 36 év szünet után 2021-ben tért vissza a Forma–1-be, pályájukat jelentősen átalakították, hogy fogadni tudják a királykategóriát. Eredetileg három évre szóló szerződést kötöttek, aztán ezt hosszabbították meg további két évvel, 2025 végéig. Az elmúlt hónapokban már lehetett hallani, hogy akadoznak a tárgyalások, az esemény sorsa pedig bizonytalan.

Az egyik fő problémát a finanszírozás jelentette. A holland kormány emelni tervezi az efféle rendezvények jegyáraira vonatkozó ÁFA-kulcsot, 9-ről 21%-ra. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a nagydíjat kormányzati támogatás nélkül, magánfinanszírozásból (a pálya mellett a Sportvibes és a TIG Sports a promóterük) valósítják meg. „Világos, hogy egy világeseményt rendezünk Hollandiában, és ha megnézzük, a világ azon városaiban, ahol verseny van, a kormányzat is beszáll. A legtöbb országban így van, kivéve Silverstone-t és minket. Ezt látva érthető, hogy nem rendezhetsz meg egy ilyen eseményt életed végéig. Főleg amikor három magánvállalkozással kell biztosítanod az esemény hosszú távú fenntarthatóságát. Nekünk ez még nem sikerült” – magyarázta a Robert van Overdijk, a pálya igazgatója a Motorsportnak.

Max Verstappen, Zandvoort (Fotó: XPB)

A Holland Nagydíj megmentésére több lehetőséggel is előállt az F1 kereskedelmi jogainak tulajdonosa. Az egyik az volt, hogy 2026 után Spával, Belgiummal évi váltásban rendezzenek versenyt. A hollandok ezt visszautasították.

„Számos lehetőség volt napirenden a folytatásra” – mondta Van Overdijk az NOS hírügynökségnek. „Ott volt a pályák rotálása, de volt lehetőség az éves szintű folytatásra is. Sok mindent számításba vettünk, és ez lett az eredmény. Végső soron ez a mi választásunk. Talán az F1 most rendkívül meglepett, de bizonyos szempontból meg is ért minket. Tudják, hogy hogyan dolgozunk.”

„A Brit Nagydíj mellett mi vagyunk az egyetlen nagydíj, ami kormányzati támogatás nélkül túlélte. A kalandot három, relatíve kis résztvevővel kezdtük, és senki sem gondolta volna, hogy képesek leszünk erre. Túlvagyunk négy csodálatos versenyen” – tette hozzá az igazgató.

Zandvoort (Fotó: XPB)

A Forma–1 naptárreformra készül 2026-tól, melynek részeként várhatóan csökkenteni fogják az európai versenyek számát, hogy helyet biztosíthassanak új ázsiai, afrikai versenyeknek. A rotációs rendszer az egyik megoldási lehetőséget kínálja erre. Van Overdijk azt határozottan tagadta, hogy Zandvoort a nagy versengés miatt esik ki a programból. „Természetesen látjuk, mi történik. A Forma–1 világa megváltozott. Ismerjük a tényezőket, de ezek nem befolyásolják a döntésünket. Voltak különböző lehetőségek az asztalon. Biztosan meg tudtunk volna egyezni.”

„Most azt kérdezhetik: ha sikeres, miért nem folytatjátok? De ez egy erős üzenet. A csúcson hagyjuk abba. Természetesen egy kissé melankolikus érzés, de nagyon büszkék vagyunk. 2026-ban lezárul egy meghatározó korszak a holland sporttörténelemben. Max Verstappen természetesen a fő hajtóerő volt emögött. Ami engem illet, szerintem ő a valaha élt legnagyobb holland sporthős. Most élvezzük ki, hogy még van hátra két verseny!”

Verstappen szerepe kapcsán az igazgató elismerte, míg eddig el voltak kényeztetve a holland sikereivel, számolniuk kellett annak lehetőségével is, hogy Hollandiában – akár a kedvenc visszaesésével, akár az esetleges későbbi visszavonulásával – alábbhagy a lelkesedés az F1 iránt. „Ahhoz, hogy nyereségesek legyünk, nekünk három nap telt házra van szükségünk. Egy visszaesés nem olyan rossz, de nem engedhetjük meg, hogy alapvetően kevesebb nézőt vonzzunk. Max most négyszeres világbajnok, háromszor nyert Zandvoortban. Természetesen várhatsz, amíg csökkenni nem kezd az érdeklődés, de ez nem vall ránk.”

Zandvoort (Fotó: XPB)

Az érdeklődés csökkenése még nem tapasztalható a 2025-ös és 2026-os jegyeladások alapján. Van Overdijk ugyanakkor utalt rá, Verstappen szerződése 2028-ig szól, és nagy kérdőjel, hogy mi lesz utána. „Nem függhetünk kizárólag attól, mit lép Max. De alakulhat másképp is. Max talán egy másik csapatnál fog versenyezni 2026-ban, és akkor nagyon különleges lesz az utolsó versenyünk.”

Felmerülhet a kérdés: ha hiányolják a kormányzati támogatást, nem lehetséges-e, hogy a mostani váratlan bejelentéssel a kományra próbának nyomást gyakorolni, és még beállhat fordulat 2026-ig a Holland Nagydíj körül? Van Overdijk cáfolta ezt. „Nem, nem vágyunk adománygyűjtésre, sem más javaslatra. Jó szándékúan fejezzük be.”

A Holland Nagydíjat 2025-ben augusztus 29-e és 31-e között rendezik meg. A 2026-os naptár programján még dolgozik a Forma–1. Az egyéves hosszabbítás és a 2026-ot követő búcsú tényét időközben az F1 hivatalosan is megerősítette.

Borítókép: Zandvoort (Fotó: XPB)

További tartalmak