Arról beszélt, hogy már nem elég gyors. Megjegyezte, hogy csak az történt, ami az év minden időmérő edzésén. Jelezte, hogy nemigen tud mit tenni ebben a helyzetben. Lewis Hamiltont az utóbbi hetekben bizonytalannak, kiábrándultnak, beletörődőnek láttuk, miközben újra és újra szembesült vele, hogy nem képes azt nyújtani a Mercedesszel, amit a házon belül az időmérőkön domináló George Russell nyújt.
Főnöke, Toto Wolff kiállt mellette. Noha a Mercedesről múlt hónapban megjelent új könyvben maga is a bajnok szavatossági idejéről beszélt, és elismerte, hogy már a horizonton látszott a pillanat, amikor ők maguk gondolkodtak volna el a közös folytatás értelmén, az osztrák tisztázta, nincsenek kétségei afelől, hogy Hamilton még mindig gyors, még mindig kiemelkedő. Szenvedését ő elsősorban az autó sajátosságaira vezette vissza.
„A mostani autógeneráción múlik, és különösen azon, milyen a mostani autó. Megvan, hogy mit szeret. Ő későn fékez, nagy tempót visz be a kanyarba, és az autó ezt nem csinálja.”
„Látható, hogy több időt szán rá intellektuálisan, próbál több teljesítményt találni. Olyan autót kell adnunk neki, ami megfelel az ízlésének. A versenyeken Lewis képes fordítani, ahogy Las Vegasban is, ahol egymás után előzgette az autókat, és áthámozta magát mindenkin” – hívta fel a figyelmet Wolff.
Maga Hamilton is jelezte, nem hiszi, hogy a képességei jelentik az akadályt. „Az autó kontrollálása nem jelent problémát. És a probléma nem is a vezetésemmel van. Nem feltétlenül hiszem, hogy beállításokkal kapcsolatos. Csak ennyit tudok” – jelentette ki a hétszeres világbajnok.
A Mercedes vezető mérnöke, Andrew Shovlin a BBC-nek most a szakmai részletek feltárásával festett képet arról, mi is Hamilton problémája a mostani autóval, illetve a 2022 óta használt F1-es gépekkel. A nehézségek forrását szerinte az autó vad hátuljánál kell keresni, amit Hamilton már sokszor teljesen kiszámíthatatlannak nevezett, és ami kapcsán Las Vegasban azt mondta, hogy a padlólemezük hol működik, hol nem, ezért nem tud bízni a W15-ösben.
„Ha általános jellemzőket keresünk, van egy autónk, amit nehéz elfordítani a lassú kanyarokban. A versenyzőknek meg kell csúsztatniuk a hátulját, így tudják elfordítani a bejáratnál, és csúsztatniuk kell a hátulját, amikor a gázra lépnek, a kanyar kijáratánál. Ez növeli a gumik hőmérsékletét, és Lewis eléggé nehezen tud boldogulni ezzel a problémával”
– magyarázta Shovlin.
Megerősítette, az autóknál bekövetkezett generációváltás érezhetően hatással volt bajnokukra. Hamilton a 2022 előtti versenygépek irányításának mesterévé vált az évek során.
„Azt lehet mondani, hogy Lewis messze a legjobb volt az előző szabályrendszerben. Képes volt játszi könnyedséggel vezetni az autókat. Lewis erre állította be az autót, és ahogy az autó hátulja megindult, ezzel pályára állt, és ez segített az autó elfordításában. Ő ezekre hagyatkozott. Így tudott jól teljesíteni az előző szabályrendszerben.”
„A mostani autók vezetésével jobban küszködött. Ezeket az autókat alacsonyra kell engedni, merevebben kell futtatni, többet ütődik a hasuk a talajhoz, nincs akkora mozgás a padlólemeznél az alacsony és nagy sebesség között” – állította szembe egymással a két autógenerációt.
A kétségeket eloszlató silverstone-i siker
Felmerül a kérdés, mindez mennyire hat ki hosszú távon Hamiltonra, és mennyire mutatkozik meg ez a probléma nála, ha 2025-ben egy más karakterű autóba, a Ferrariba ül át. A jelenlegi szívóhatású gépeknek van egy általános jellemvonása, és Hamilton már 2022 óta panaszkodik a hasmagasság, a futóműmerevség, a pattogás miatt, és korábban már utalgatott arra is, hogy nem feltétlenül zárta a szívébe a jelenlegi autókat.
Nem ez lenne az első olyan eset, aminél egy szabályrendszerben domináló uralkodón jobban kifognak a változások. Sebastian Vettelt a 2010 és 2013 közötti sikerkorszakában a befújt diffúzorok használatának nagymestere lett, aztán a 2014-es új erőforrásokat kezdettől nem kedvelte, nehezen boldogult velük, miközben a tökélyre csiszolt korábbi technikájának már nem vehette hasznát. Ahogy most Hamiltont, úgy akkoriban őt is visszavetette, motiválatlanná tette, hogy közben a csapata is kevésbé volt versenyképes a nagy sikerek után.
Shovlin azonban rámutatott, Hamilton továbbra is képes nagyszerű teljesítményre, amire jó példa az idei Brit Nagydíj. A nyáron Silverstone-ban két év kétkedés és nyeretlenség után aratott ismét győzelmet. „Jó volt a részesének lenni, főleg Silverstone-ban. Jó volt látni őt odafenn. Jó volt látni, mennyit jelentett ez számára.”
„Jó, tudva, milyen nehéz volt neki, hogy folyton azt kérdezgette magától: »már megnyertem az utolsó versenyemet?«, és közben nem tudta, mi vár még rá.”
„Végső soron ezen emlékekért csinálod. Ez teszi élvezetessé a sportot, ez tesz függővé, hogy részese legyél efféle pillanatoknak” – mondta Shovlin.