Hiába próbálta a „jobb belátás” felé terelni Christian Horner, Sergio Pérez csütörtökön Abu-Dzabiban egyértelmű jelét adta, hogy ő bizony ragaszkodik a 2025-ös Red Bull-üléséhez. Szerződésben állnak a csapattal, és már hetek óta erre hivatkozik, amikor arról kérdezik, biztos-e a folytatásban.
„Semmi sem változott. Egész évben ezt mondogatom: szerződésem van a következő évre, és jövőre is a Red Bullnál fogok versenyezni” – jelentette ki Pérez.
A Red Bull több érvet is tud arra, miért nem így kéne folytatniuk. Az egyiket a konstruktőri bajnokság elvesztése jelenti. Péreznek csaknem fele annyi pontja van 2024-ben, mint amekkora a pontkülönbség közte és Max Verstappen között… Helmut Marko tanácsadó emellett nemrég felhívta rá a figyelmet: a csapattagok körében aligha veszi jól ki magát, hogy Pérez gyenge eredményei miatt nem kapnak akkora év végi bónuszt, mint várták.
Pérez ennek kapcsán vállalta a felelősséget, igaz, csak részben.
„Természetesen vállalom a felelősséget, de nem érzem úgy, hogy teljes mértékben miattam lenne. Én egy nagy szervezet tagja vagyok, egy nagy csapaté, és nagyon sajnálatos, hogy nem harcoltunk keményebben a konstruktőri címért.”
Azt az elméletet cáfolta, hogy egyszerűen nem fekszenek neki a mai szívóhatású autók. „Ha jobban megnézzük, 2022-ben teljesen ott voltam, 2023-ban teljesen ott voltam, még ha voltak is nehezebb időszakaim. És 2024-ben megint nagyon jól kezdtem. Valahol rossz irányba kanyarodtunk, és a vezetési stílus miatt talán az egyik versenyzőnek ez fájdalmasabb volt, mint a másiknak. Rám nagyobb hatással volt, mint például Maxra, mert ő a stílusával képes boldogulni a semleges egyensúllyal, míg én nem tudtam. Ez a fő különbség” – magyarázta.
Ennek kapcsán egyébként elődje, Alexander Albon is megjegyezte, Verstappen mellett a holland sajátos stílusa miatt valóban nehéz csapattársként érvényesülni. „Először is el kell ismerni Max tehetségét. Emellett úgy vélem, ő kicsit másnak szereti az autóját. A másik versenyző számára nem olyan könnyű alkalmazkodni ehhez, és egyszerűen ez az ára. Folyamatosan rivaldafényben állsz, és ez egy kemény hely. Senkinek nem lenne könnyű az ő csapattársaként” – vette védelmébe Pérezt a Williams-versenyző.
Hozzátette, a Red Bull bizonyára Verstappen igényeihez alkalmazkodik inkább. „Év elején stabilnak tűnt az autó, és az élcsapatokhoz képest jó munkát végeztek. A legjobb ötbe vagy háromba tudta kvalifikálni magát, dobogós volt. Aztán a fejlesztésekkel félrement, miközben Max jobban érezte magát. Ő boldogulni tudott, miközben Checónak lettek problémái.”
„Úgy vélem, Max egy bizonyos módon szereti az autóját, és a csapat képes megadni neki egy ilyen autót. Nem tudom, hogy ez mennyivel tette nehezebbé a csapattársa dolgát” – elmélkedett a korábbi Red Bull-versenyző, aki 2019-ben és 2020-ban másfél évet teljesített Verstappen oldalán.
Verstappen: Nagyszerű csapatjátékos volt
Pérez helyzetéről mindeközben Verstappent is kérdezték. Ugyan a pontjaival nem sokat segített neki a mexikói a konstruktőri címvédésben, de a múlt héten is végzett olyan munkát (tesztelés a sprinten), ami megalapozta a nagy fordításukat és a vasárnapi győzelmüket.
„Nehéz rámutatni” – mondta Verstappen Pérez gyengélkedésének okairól. „Év elején egy olyan autóval kezdtünk, amit nem volt a legkönnyebb vezetni. Még így is domináltunk az elején, de utána jött pár fejlesztés az autóra, és csak még nehezebb lett vezetni. Nekem is, de Checo számára még inkább, a vezetési stílusa miatt.”
„Amikor a többiek zárkóznak, minden részlet jelentős különbséget jelent az eredmény szempontjából, vagy abból a szempontból, hová kvalifikálod magad. Ha nem kvalifikálod magad jó helyre, és a mezőny sűrűjében vagy, sok minden rosszul alakulhat.”
„Nehéz megmondanom, miért alakultak úgy a dolgok nála, ahogyan, de azt elmondhatom, hogy a szezon közepén az autó szét volt csúszva, és nagyon nehéz volt irányt találni. Ez nyilván nem segített Checónak” – fejtegette Verstappen.
Kissé búcsúízűen hozzátette: „Nagyszerű csapatjátékos volt, mindig élveztem a közös munkát vele, minden nagydíjon, még ha voltak is nehéz pillanataink. Mindig ott volt, próbálta elérni a lehető legjobb eredményt. Egyáltalán nem tudok semmi rosszat mondani róla. Nagyon jól kijövünk. Természetesen néha szenvedsz az eredmények miatt, és nem jó látni ezt, a csapatnak sem. De a csapat is mindent megtett, mindig próbálta támogatni őt, ahogy csak tudta, hogy a legjobbat hozza ki belőle. Sajnos ez nem mindig történt meg” – állapította meg a címvédő.
Nem is akkora hátrány Pérez?
Horner katari nyilatkozatai azt sugallták, szinte reméli, hogy Pérez önként feladja az ülését. Az a tény pedig, hogy jövő hétfőn a Red Bull részvényesei fogják megvitatni, merre tovább versenyzőfronton, arra utalhat, hogy az egyoldalú szerződésbontásnak súlyos anyagi vonzata lehet. Pérez már csak ezért sem engedheti meg, hogy kimondja: nem biztos a maradásában, és ezért kell a szerződésére hivatkoznia: hogy legyen alapja azt mondani, a csapat szerződést szegett.
Ami a konstruktőri vereséget illeti, a korábbi F1-es versenyző, Juan Pablo Montoya rámutatott: a Red Bull Péreznek köszönhetően sokkal több fejlesztési időt kap majd 2025-ben harmadik helyezettként. Egy olyan évben, melyben 2026-ra, az új szabályrendszerre kell felkészülniük.
„Tényleg olyan rossz Checót maguknál tudni? Verstappennel világbajnokok, és még több szélcsatorna-idejük lesz. A pénzt, amit elveszítenek a konstruktőri bajnokság nem-megnyerésével, talán a Checo-termékek eladásából és a szponzorpénzekből vissza is tudják hozni. Hol van itt a hátrány?”
„Ráadásul így csak egy versenyzőre koncentrálhatnak. Ha Sainz náluk lenne, biztosan repkednének a szikrák” – érvelt sajátos nézőpontból a kolumbiai.
Hogy ez, a szerződése vagy az ügyvédek megmenthetik-e még Pérezt, és oda vezethetnek, hogy 2025-ben is ő üljön a Red Bull másik autójában? Ezt továbbra is nehéz elképzelni.