Az előjelek nagyon jók. Van 21 pont előnyük és egy Abu-Dzabiban versenyképes autójuk, miközben ellenfelük egyik versenyzője még 10 rajthelyes büntetést is kapott. A McLaren egy hete Katarban talán kihagyott egy ziccert, ám így is nagyon közel áll ahhoz, hogy megszerezte az 1998 óta első konstruktőri bajnoki címét.
Ez a csapat történetének 26 éves hiátusa gyakran elhangzik, van azonban egy talán ennél is érdekesebb vetülete a mostani helyzetüknek. A Forma–1-ben 2009 óta csakis két csapat, a brackley-i és a Milton Keynes-i nyert konstruktőri és egyéni bajnokságokat. Abban az évben a Mercedes jogelődje, a BrawnGP ért fel a csúcsra, aztán négyszer a Red Bull, nyolcszor a Mercedes, majd kétszer újra a Red Bull. Az előző két évtizedet tekintve ez lesz az első alkalom, hogy nem a 2010-es és 2020-as éveket meghatározó két óriás ül az F1 trónján.
A McLarennek – mostani ellenfelével, a Ferrarival ellentétben – ez idő alatt nemigen volt esélye sem a trónfosztásra. Sőt, 2013 óta idén fordult elő velük először, hogy egyáltalán vezették a bajnokságot. A Honda-évek reménytelensége és az azt követő bizonytalanság után a csapatépítésük és a megújulásuk sem volt zökkenőmentes folyamat. Olyannyira nem, hogy az előző vezetőség által lerakott alapokkal úgy vágtak neki 2023-nak, hogy az év első harmadában még a Q1-es kiesések ellen küzdöttek az időmérőkön.
Élcsapattá lényegében az elmúlt bő másfél évben nőtték ki magukat, vagyis bámulatos sebességgel emelkedtek. Lando Norris már csak ezért is érzi úgy, hogy a négy élcsapat közül nekik jelentené a legtöbbet ez a véső győzelem.
„Olyan csapatok ellen versenyzünk, mint a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, akik közül egyik sem ment keresztül olyan nehézségeken, mint mi az utóbbi hat évben. Számunkra emiatt többet jelentene, mint bárki más számára.”
„Mindig jelent valamit, mindig sokat jelent mindenkinek, ez világos. Ugyanakkor nekünk sokkal mélyebbről kellett feljutnunk ide, ahol most vagyunk. Ez a mi hibánk, mi csináltuk, mi nem voltunk elég jók akkoriban. De ez csak szebbé teszi ezt a történetet, mint ha egész idő alatt az élen lettünk volna, és úgy nyernénk meg” – mondta Norris.
Az esélyesség terhe érezhető, ám szerinte bátran hagyatkozhatnak az eddigi munkájukra és a jól bevált módszereikre. „Nagy a kívülről érkező nyomás, de a csapaton belül nem sok minden változik. Egész évben teljesítménykényszer alatt álltunk, jól kellett teljesítenünk. Egész évben nyomás volt rajtam is, hogy jól teljesítsek, főleg az év második felében. Szerintem sikerült, de szerintem inkább a külső nyomással kell boldogulni. A mérnököknek, a szerelőknek. Biztosra veszem, hogy a csapaton belül mindenki ideges az utolsó verseny előtt, de semminek sem kell változnia. Jó munkát végeztünk eddig, büszke vagyok az egész csapatra, és csak így kell folytatnunk, ahogy eddig csináltuk” – mondta a brit versenyző.
Stella büszke a csapat gyors fejlődésére
Főnöke, Andrea Stella kulcsfigurája a nagy felemelkedésnek. Annyira, hogy mind Norris, mind Zak Brown azt tartja a fejlődésük szempontjából legmeghatározóbb lépésnek, hogy 2022 végén kinevezték csapatfőnöknek az olaszt.
Csapatközpontú szemléletmódjáról mindent elárul, hogy amikor arról kérdezték, a Michael Schumacherre és Kimi Räikkönennel nyert bajnokságok után személyes szinten hová helyezne most egy csapatfőnökként szerzett mclarenes címet, ő nem magáról beszélt.
„Nos, ez egy személyes kérdés, de én csak a csapat vonatkozásában tudok gondolkodni, hogy ez mit jelent a csapatnak. A McLaren egy ikonikus, nagy presztízsű csapat, az egyik legfontosabb csapata a Forma–1-nek. Nem nyertünk bajnokságot 1998 óta, szóval ez gyanítom, történelmi lenne. Személy szerint, de a csapat számára is rendkívüli büszkeséget jelentene, ha hozzátehetnénk valamit ehhez a nagyszerű örökséghez”
– mondta.
A Norris által is említett fejlődéstörténetre ő is felhívta a figyelmet. „Az egész csapatot összehívtuk csütörtök este, és az üzenet, amit közvetíteni akartam, hogy mennyire lenyűgözött az érettség, amit a csapattagokkal való kommunikáció során tapasztaltam. Felgyorsított fejlődési folyamat volt ez számunkra. Sokat kellett tanulnunk, szinte változott a státuszunk a versenyképességünk, az elérendő célunk szempontjából. Az embereink nagyon gyorsan tanultak. Ennek köszönhetően higgadtak vagyunk ezen az utolsó versenyen, összeszedettek, tele energiával.”
Később újra megkérdezték, a ferraris sikerei után büszkébbé tenné-e, ha most csapatfőnökként érne fel a csúcsra. „Teljesen más lenne, más helyzet. Amikor a Ferrarival nyertem, Mattia (Binotto, a Sauber ügyvezetője) mellettem ült több bajnoki címnél is. Most meg itt ülünk egymás mellett teljesen más szerepkörben és beosztásban. Nagyon más. Ez lenne az egyik legnagyobb, és a szakmai pályafutásom egyik legbüszkébb pillanata” – ismerte el az olasz mérnök.