Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Jócskán ráfizet az idei sikereire a McLaren – az F1-es csapatok 2025-ös nevezési díjai

Jócskán ráfizet az idei sikereire a McLaren – az F1-es csapatok 2025-ös nevezési díjai

Boxutca
26 év után újra konstruktőri világbajnok a McLaren, ám a Forma–1-ben mindennek megvan az ára. Az idei sikerüknek például 3,5 millió dollár… A Red Bull eközben szép summát spórolt a visszaeséssel – a csapatok nevezési díjai 2025-re.

Nagy az öröm és a büszkeség a McLaren csapatánál. 1998 óta először értek fel a csúcsra a konstruktőri bajnokságban, és ezzel elmondható, végre beérett az évek óta tartó munka gyümölcse, mellyel alapjaiban újították meg a csapatukat.

A sikernek azonban az ára is megvan, duplán is. Az aktuális szabályok szerint a csapatok a konstruktőri helyezésüktől függő fejlesztési időt kapnak, így a győzelmével a 2025-ös év közepéig most a McLaren dolgozhat a legkevesebbet a szélcsatornában és a CFD-ben.

Emellett anyagi szempontból is lesz egy kis veszteségük a sikerük miatt. Az FIA a következő évi nevezési díjak összegét is a konstruktőri helyezések alapján számolja ki, és e téren most messze a McLaren fizeti a legtöbbet, ráadásul 2023-hoz képest is az ő díjuk emelkedik a leginkább.

Az FIA két kalapból számolja a nevezési díjakat. Az alapdíj idén valamennyi csapat számára 680 203 dollár. Emellett a szerzett pontoknak is megvan a díjszabása. A világbajnok minden egyes pontja után 8 161 dollárt köteles fizetni, míg a többi kilenc istálló pontonként 6 799 dollárt.

Ezen összegekkel kalkulálva a McLaren 2025-re 6,1 millió dollárt fog fizetni a bajnokságban való részvételért. Ez az összeg ugyan 1,3 millióval elmarad a Red Bull tavalyi rekordévéért fizetett rekord nevezési díjától (7,5 millió dollár), ugyanakkor 3,5 millió dollárral magasabb, mint amit tavaly 4. helyezettként fizetniük kellett.

A csapatok közül egyébként 5 fizet magasabb összeget 2025-re, mint az idei évre. A második legnagyobb ráfizető a Ferrari, mely a 3.-ról a 2. helyre lépett előre a bajnokságban. A vörösök nevezési díja 1,8 millió dollárral emelkedett.

Lando Norris (Fotó: XPB)

Eközben a trónfosztott Red Bull pénzügyi szempontból (legalábbis a nevezési díjakéból…) nem járt rosszul a visszaeséssel. Azzal, hogy a 3. helyre csúsztak vissza, és 271 ponttal kevesebbet gyűjtöttek, mint 2023-ban, 2,8 millió dollárral alacsonyabb nevezési díjat kell fizetniük.

Ha nem csak pusztán a nevezési díjakat nézzük, a legnagyobb nyertesnek az Aston Martin számít. Miközben a Red Bullnál a díjcsökkenés két pozícióval rosszabb helyezést, és ezáltal az F1-es bevételekből való kisebb részesedést jelent, az Aston Martin nevezési díja úgy csökkent jelentősen, hogy 2023-hoz hasonlóan 5. helyen zárt a konstruktőri bajnokságban, vagyis az F1 bevételeiből ugyanakkora szelet tortára jogosult. A zöldek idén csak 94 pontot szereztek, 186-tal kevesebbet, mint a múlt évben, és ezért 1,2 millió dollárral csökkent a nevezési díjuk.

A többi csapatnál csak százezres nagyságrendű változások történtek, a Williamsnél és a Saubernél pedig ennél is kisebb a különbség az előző évi díjszabáshoz képest.

Az F1-es csapatok 2025-ös nevezési díja és annak változása 2024-hez képest:

Csapat Pontszám Nevezési díj (amerikai dollár)
Különbség (amerikai dollár)
1. McLaren 666 6 115 429 + 3 471 942
2. Ferrari 652 5 113 151 + 1 785 864
3. Red Bull 589 4 684 814 – 2 761 003
4. Mercedes 468 3 862 135 + 515 123
5. Aston Martin 94 1 319 309 – 1 179 528
6. Alpine 65 1 122 138 – 324 699
7. Haas 58 1 074 545 + 337 808
8. RB 46 992 957 + 170 745
9. Williams 17 795 786 – 46 151
10. Sauber 4 707 399 – 55 638

 

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak