A zandvoorti időmérő edzés volt a fordulópont. A csalódást keltő tempójuk miatt Charles Leclerc akkor jelentette ki, hogy mivel nem érzi a Ferrari előrelépését, és hatalmas a hátrányuk a McLarennel és a Red Bull-lal szemben, már abban sem biztos, hogy 2024-ben egyáltalán lehet még esélyük a futamgyőzelemért harcolni. Másnap a versenyen meglepően erős tempót diktáltak, rá egy hétre pedig már Monzában ünnepelte a második olaszországi győzelmét a tifosival…
Leclerc lélektani mélypontja a Ferrari mélypontjának volt köszönhető. Az ígéretes évkezdés után felgyorsították az autójuk fejlesztését, és a Spanyol Nagydíjra előrehozták bizonyos újítások bevetését, remélve, hogy azzal megközelíthetik a Red Bullt. Az új padlólemezük viszont pattogóssá tette az autójukat a gyors kanyarokban, és nem értették a jelenséget. Versenyekbe és hónapokba telt, mire összerakták a képet, majd rájöttek a megoldásra. Carlos Sainz akkortájt azt mondta, két-három hónap fejlesztési időt veszítettek a többiekkel szemben, amit nehéz lesz behozniuk.
Végül sikerült nekik. A monzai új csomagjuk egy csapásra megoldotta a problémájukat, és onnantól folyamatosan a dobogókért és győzelmekért harcoltak, az olaszországival együtt három futamot nyerve.
Frédéric Vasseur csapatfőnök úgy véli, ebben a hullámvölgyben hullajtották el azokat a pontokat, amikkel végül megnyerhették volna a konstruktőri bajnokságot a McLaren ellen. „Jó szezon volt, de nem elég jó. Ha az előző évhez viszonyítunk, hatalmasat léptünk előre. A kerékcserék, a stratégia, a megbízhatóság terén – mindenben fejlődtünk, még a nyers teljesítmény szempontjából is.”
„Igaz, hogy a végén tizennégy pont hiányzott, és ha nyolcvan-száz ponttal vagy elmaradva, akkor nem vagy ilyen frusztrált. Most egy csomó verseny ugrik be, ahol elveszíthettünk tizennégy pontot idén, de ez van. A McLarennek is voltak bizonyos problémái, és nekünk jobb munkát kell végeznünk jövőre. De egészen büszke vagyok az előrelépés miatt” – mondta Vasseur.
Számszerűsítette is, hogy a félrefejlesztés időszakában hány pontot bukhattak el.
„Nem akarok listát készíteni, de Kanadában visszaestünk. Papíron Kanada jó pályánk volt, és két nullával zártuk, ami elég kemény. Három-négy versenyünk volt egymás után, amikor szenvedtünk kicsit a fejlesztésünk miatt. Ebben az időszakban szerintem úgy nyolcvan-kilencven pontot veszítettünk a McLarennel szemben”
– mutatott rá Vasseur.
A Ferrarinak Kanada és Magyarország között egyetlen dobogós helyezése volt, az ausztriai, amit Max Verstappen és Lando Norris élen történt ütközésének köszönhettek. A monacói győzelmük után Spában álltak úgy először a dobogón, hogy erőből szerezték meg a pozíciót, igaz, ott is kellett ehhez Max Verstappen hátrasorolásos büntetése.
Noha a bajnokságban sokba került, a csapatnak ezután sikerült fordítania a helyzetén. Ám mint arra Vasseur rámutatott, még Monza után is hullajtottak el pontokat. „A bakui nehéz hétvége volt. Másodikak lettünk Charles-lal, de voltunk abban a helyzetben, hogy jobb eredményt érjünk el a másodiknál. Szingapúr is nehéz volt, a kilencedik és tizedik helyen végeztünk az időmérőn. Ennél többre számítottam ott. De ilyen volt a McLarennél is.”
A jó hír a jövőre nézve
Vasseur a szezonjuk fordulópontját is megnevezte. „Az egyik kulcspillanata a szezonnak Anglia és Ausztria között jött el. Akkor jöttünk rá, hogy a csomagunk nem működik, és akkor döntöttük el, hogy visszalépünk egyet, változtatunk, és újra megpróbáljuk. Mindenki nagyon nyitott volt, nem voltak belső problémák, és büszkévé tesz, amit tettünk.”
A bajnokság eredményétől eltekintve Vasseur nagyon elégedett csapata előrelépésével. „A számaink jobbak. A győzelmek száma, a pontok száma. Több mint hatszáz pontot szereztünk, és csak tizennégyre voltunk a bajnok McLarentől. Ez nagyon kis különbség.”
Ám ennél is büszkébb arra, hogy a Ferrari képes volt higgadtan és hatékonyan kezelni a válságát.
„Fejlődtünk, és képesek voltunk jól reagálni a nehéz helyzetekben. Az csak egy dolog, ha jók a csapaton belüli viszonyok és jók az eredmények, de az az igazán fontos a csapat jövője szempontjából, ahogyan reagáltunk az olyan s***ságokra, mint a spanyolországi és ausztriai. Ez a fajta reakció az, amire építhetünk a jövőben, hogy bízunk egymásban. Szerintem ez a legfontosabb lépés az idei szezonból”
– vélekedett Vasseur.
Arról, számára mi jelentette az év fénypontját, komolytalanul felelte: „Amikor a tengerbe ugrottan Monacóban!”
Megkérdezték, milyen pontszámot adna a Ferrarinak az idei évért. „Hatost vagy hetest, mert van még tér a fejlődésre mindenütt, és mindenkit motiválnunk kell. Amikor problémánk volt, a csapatunk egy csapatként dolgozott. Kanada, Spanyolország, a szingapúri és bakui esetek után is erősebben tértünk vissza, és ez jó jel a jövő szempontjából.”
Ami a folytatás illeti, hangsúlyozta, nincs értelme kiemelni egy adott területet az autón, mindenben fejlődhetnek még, a csapat minden részlege lehet jobb. „Ez nem kritika, ez csak a csapatunk szemléletmódja, amivel minden reggel jövünk, és próbálunk jobban dolgozni, mint tegnap, javítani egy századot. Ez a szemléletmód általános a sportban, és ha nálunk nincs meg, halottak vagyunk.”
„Továbbra is hajtani fogok mindenkit, jelezve, hogy mind hozzátesznek valamennyit a teljesítményhez, minden szinten. És minden egyes területen jobbnak kell lennünk, mint 2024-ben” – összegzett a Ferrari csapatfőnöke.