Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Két másodpercet gyorsult a 2026-os F1-es autókoncepció – az FIA jóváhagyta a változásokat

Két másodpercet gyorsult a 2026-os F1-es autókoncepció – az FIA jóváhagyta a változásokat

FIA
Elfogadta az FIA Motorsport Világtanácsa a 2026-os F1-es autótervek átdolgozott szabályzatát. Ennek köszönhetően az új autók 2 másodperccel gyorsabbak lesznek az eredeti terveknél. A csapatok pedig örülnek, hogy nagyobb szabadságot kapnak.

Júniusban a Kanadai Nagydíj hétvégéjén fejvakarások és fintorok kíséretében prezentálta az FIA a 2026-os nagy megújulás jegyében megalkotott autóterveket. A két év múlva érkező új autógenerációt elsősorban az új erőforrások igényei, hátrányai alakították. Méreteiben kisebb versenygépek következnek, aktív aerodinamikával és új, a mostaninál keskenyebb, kisebb gumikkal. Az első verzió nem nyerte el a csapatok tetszését. Ki az aktív aerodinamika miatti bonyolultság, ki a hatékonyság miatt kétkedett, és az sem tetszett a résztvevőknek, hogy jelentős lassulás várható a köridőkben a kanyartempó és a leszorítóerő csökkenésével.

Az azóta eltelt hónapokban aztán a csapatok és az FIA technikai részlegének együttműködése nyomán folyamatosan alakították, finomították a szabályokat. A középpontban a teljesítmény javítása állt. Mivel az új erőforrások erősebb elektromotorjának valamiből nyernie kell a 300 Kilowattos teljesítményt, jelentősen csökkenteni kellett az autók légellenállását. Ennek eredménye volt a leszorítóerő csökkenése. Emellett az FIA a mai autók problémáira is reagált.  Jelenleg túl merevek a futóművek, túl sokat verődik a talajhoz az autók hasa. Emiatt az új gépek a hasmagasságát is növelni akarják, hogy a versenyzők számára kényelmesebbé tegyék a vezetést. Ezt ugyancsak leszorítóerő kárára.

Miután az FIA meghallgatta a csapatok kritikáját, jelentős előrelépést tettek a 2026-os autók alakításában, és kompromisszumokkal módosították a szabályokat, melyeknek köszönhetően az első verzióhoz képest 2 másodperccel gyorsabbá tették a jövő masináit. A vonatkozó szabályokat az F1-bizottság már októberben elfogadta, az FIA Motorsport Világtanács pedig ezen a héten véglegesítette is a terveket, hogy a résztvevők január 1-jével megkezdhessék a munkát a 2026-os autók aerodinamikai fejlesztésével.

Az FIA grafikákat is közzétett a 2026-os autóról, melyen külsőre is található pár változás a júniusban prezentált verzióhoz képest.

Az F1 2026-os autókoncepciója (Fotó: FIA)Az új szabályverziónál az FIA nagyobb szabadságot adott a csapatoknak az első szárnynál és a kerekeknél, illetve engedélyezte bizonyos fajta fordítólemezek használatát az oldaldobozok előtt. Emellett növelte a diffúzor méretét is.

A szabályok újragondolásának jelentős hatása van. Az FIA együléses részlegének vezetője, Nikolasz Tombazisz elárulta, az új verziónál 50 ponttal növelték a leszorítóerő mértékét. Míg a júniusi verziónál még 40%-os volt a leszorítóerő-csökkenés a jelenlegi autókhoz képest, az új verziónál már csak 15%-os veszteségről beszélnek. Az új autót ezzel 2 másodperccel gyorsabbá tették a júniusi verziónál. A számítások szerint a 2026-os masina így már csak nagyjából 1 másodperccel lesz lassabb a jelenlegi autóknál.

„A teljesítményt tekintve az autókkal elérhető köridő nagyon közel került a jelenlegi autókéhoz. Mindent megtettünk, amit júniusban ígértünk. Ha nem változtattunk volna június óta, azt hiszem, nagyjából két másodperccel lennénk lassabbak” – állapította meg Tombazisz.

A módosítások kapcsán (még jóval az FIA mostani összejövetele előtt) elmondta: „A fő változást az aerodinamika terén az jelenti, hogy növeltük egy kicsit azt a (képzeletbeli) dobozt, amin belül az első szárny található. Növeltük az első szárny peremét (véglap) is, és hasonló stílusú lett, mint az előző autóké. Teret adtunk bizonyos eszközöknek a padlólemez előtt, mint például az oldalsó légterelő és annak belépő éle. Növeltük a diffúzor méretét, ami előrébbről indul és egy kicsivel nagyobb is lett. Átterveztük a kocsitest bizonyos részeit az első kerekek körül, és a Világtanács legközelebbi üléséig remélhetőleg még elvégzünk pár módosítást a hátsó kocsitesten és azon, ahogyan az a diffúzorral együtt működik.”

Az F1 2026-os autókoncepciója (Fotó: FIA)

 

A csapatok a nagyobb szabadságnak örülnek

A csapatok elégedetten beszéltek az FIA által elvégzett módosításokról, és már érezhetően optimistábbak a 2026-os autók tervei láttán – de nem csak a teljesítményjavulás miatt. James Vowles, a Williams csapatfőnöke kiemelte: „Most nagyobb szabadságot kaptunk, és más irányba indulhatunk. Több olyan eszközünk van, amivel lehet irányítani az áramlásokat, ami a leszorítóerő növeléséhez vezet, de lehetnek eltérések a csapatok között. És ugyancsak pozitívum, hogy történtek bizonyos módosítások a diffúzor körül is.”

„Jó látni, hogy az F1-es csapatok együttműködnek, hogy javítsanak ezen, mert valahányszor változtatsz, annak következményei vannak. Szerintem most már azt látjuk, hogy minden csak ugyanazon a pár milliméteren dolgozik, de most lesznek eltérő koncepciók. Szerintem ez jót tesz a sportnak” – mondta Vowles.

Az F1 2026-os autókoncepciója (Fotó: FIA)

A McLarent irányító Andrea Stella is bizakodó.

„A legutóbbi autógeometriával – főleg aerodinamikai szemszögből – két fő dolgot értünk el. Az egyik, hogy sokkal nagyobb lett a leszorítóerő, a másik, hogy nagyobb szabadságot kaptunk. Mindkettőnek örülünk.”

„Üdvözöljük a nagyobb szabadságot. Ez lehetőséget ad a csapatoknak, hogy használják a tudásukat, a módszereiket. A tudás, amit az évek során gyűjtöttünk a különböző szabályok mellett, egy módja annak, hogy különbözőek legyünk. Mindig hangsúlyoztuk e szemlélet fontosságát, és örülünk, hogy nagyobb szabadságot kapunk” – fogalmazott az olasz.

Képgaléria az F1 2026-os autójáról:

Array
(
    [replacement] => 
		
		

    [shortcode] => 
		
		

    [title] => Az F1 2026-os autókoncepciója (Fotó: FIA)
    [image] => //cdn.cms.mtv.hu/wp-content/uploads/sites/10/2024/12/F1-2026-8-1920x1013.jpg
    [alignment] => aligncenter
)
Borítókép: Az F1 2026-os autókoncepciója (Fotó: FIA)

További tartalmak