Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Elsiették, megbánták? Miben sántikál Briatore Colapintóval?

Elsiették, megbánták? Miben sántikál Briatore Colapintóval?

The Race, Autosport, Planet F1, Racing News 365, Auto Motor und Sport
Egybehangzó sajtóértesülések szerint az Alpine-hoz tart Franco Colapinto, de nem lesz ott a rajtrácson a 2025-ös szezonkezdéskor. Megbánták volna Jack Doohan szerződtetését, vagy az ausztrálnak még mindig a saját kezében van a sorsa?

Enstone-ban újra Flavio Briatore az úr. Hivatalosan talán csak elnöki tanácsadó, és nem ő végzi a mindennapi munkát, ám mint azt a német Auto Motor und Sport oldalán egy hónapja megjelent interjúban kijelentette: „A döntéseket én hozom.”

Az enstone-i csapatból az 1990-es években, majd a 2000-es években is bajnokot faragó Briatorét és módszereit jól ismerhetjük. Amikor 1991-ben a spái jordanes debütálása után látta, mekkora lehetőség rejlik Michael Schumacherben, nem habozott, és átügyeskedte a Benettonhoz a németet, szó szerint elhajítva addigi versenyzőjét, Roberto Morenót. Annak részletei is közismertek, hogyan kezdte ki és lehetetlenítette el Jenson Buttont a Benetton/Renault-nál, hogy helyet csináljon pártfogoltjának, a 2002-ben egy évig tesztversenyzőjükként parkoltatott Fernando Alonsónak.

Ha ő valamit előremutató és helyes megoldásnak talál, akkor megvalósítja.

Már csak ezért is hangzott fenyegetően, amikor a közelmúltban a Le Parisiennek nyilatkozva jelezte: hiába kötöttek szerződést 2025-re Jack Doohannel, ha az ausztrál nem teljesít, nem lesz szívbajos kirúgni őt.

„Az egyetlen biztos dolog a halál. Az évet Pierre-rel és Jackkel kezdjük, ezt garantálhatom. Utána meglátjuk, hogyan alakul a szezon. Nekem javítanom kell a csapat helyzetén, hogy elérhessük a célba vett eredményeket. A versenyzőnek kell befejeznie a közel ezer ember munkáját, akik mögötte állnak. Mindenki csak két emberért dolgozik. És ha van egy versenyző, aki nem fejlődik és nem hozza az eredményeket, akkor azt leváltjuk”

– tette egyértelművé Briatore.

Flavio Briatore és Jack Doohan (Fotó: XPB)

Ha mindez nem lenne kellően vészjósló Jack Doohan számára, e szavakat most az arról szóló híradások követték, hogy Franco Colapinto közel került egy Alpine-nal kötött megállapodáshoz. Elsőként az argentin Olé című lap számolt be arról, hogy a francia csapat akár már ezen a héten bejelentheti Colapinto szerződtetését, és hogy a versenyző az év során Doohan helyét veheti át. Időközben több forrás is megerősítette, hogy ez az információ megalapozott.

A The Race beszámolója szerint az Alpine csapatfőnöke, Oliver Oakes az előző szezon végén is tárgyalt Colapinto menedzsmentjével, annak ellenére, hogy akkoriban már arról szóltak a hírek, hogy a baleseteivel a versenyző elbizonytalanította az iránta érdeklődőket, és ezzel elvágta az útját. Miközben a Red Bull le is mondott az alkalmazásáról, az Alpine nem tette. Briatore az Auto Motor und Sportnak adott interjúban is megerősítette: amennyiben a jövőben lehetőségük nyílhat Colapinto megszerzésére, élni fognak vele.

A The Race és az Autosport forrásai szerint az kizárható, hogy Colapinto már Ausztráliában egy Alpine-t vezessen. Úgy tudni azonban, hogy a múlt augusztusban szerződtetett Doohan megállapodása csak az év első 4-5 hétvégéjére szólhat, és szigorú teljesítménykitételeket foglaltak bele. Ha nem tud megfelelni ezeknek, lecserélhetik őt év közben.

Az Autosport szerint Colapinto egyelőre csak B-terv Briatorééknál arra az esetre, ha csalódnának Doohanben. Mindez ugyanakkor sok kérdést felvethet.

 

Szabadulni vagy kihozni a legjobbat egy kényszermegoldástól?

A múlt év végi halovány debütálóhétvégéje után az Alpine nem bízik Doohanben? Eleve meg lenne pecsételve a sorsa? Vagy Briatore terrorral próbálja kipréselni belőle a legjobbat?

Amennyiben helytálló információ, hogy Doohan ülése csak az év elejére biztosított, és hogy a folytatást teljesítménykitételekhez, eredményekhez kötötték, úgy elmondható, az ausztrál újoncon múlik, megtartja-e a helyét. Az mindenesetre nem jó előjel, hogy az Alpine-ban nyilvánvaló kétségek vannak vele kapcsolatban. Ha lennének bennük kétségek, az a szerződtetésének körülményei tükrében mégsem lenne meglepő.

Doohan 2025-ös szerződését augusztusban kötötték, éppen azelőtt, hogy a Williams Colapintóra cserélte Logan Sargeantet. Már akkor tudható volt, hogy nem ő volt álmaik versenyzője. Briatoréék a nyári szünet előtt kaptak kosarat az első számú jelöltjüktől, a végül a Williamst választó Carlos Sainztól. Azt megelőzően ők (és a többi piaci résztvevő) is sürgették Sainz döntését, mert a saját döntésükkel sem akartak kivárni. Amikor Doohanre esett a választásuk, ő tűnt a legjobb opciónak a lehetőségeik közül.

Jack Doohan (Fotó: Alpine)

Briatore akkoriban azt nyilatkozta, számára másodlagos kérdés, kik a versenyzőik, mert az autójuk a leggyengébb láncszem, és azzal a legjobbak sem érhetnének el nagy eredményeket. A nézőpontja aztán a következő hónapokban gyorsan megváltozhatott. Egyfelől az Alpine látványos javulást ért el az autójával, és – jókora szerencsével is – megszerezte a konstruktőri hatodik helyet. Az év végi előrelépésük alapján már nem is tűnik annyira kilátástalannak a 2025-ös helyzetük, mint korábban.

Másfelől megérkezett Colapinto, és általános meglepetést okozott. Kiderült, hogy komoly potenciál rejlik benne – mind versenyzőként, mind szponzormágnesként, az argentin/dél-amerikai piac lehetséges berobbantójaként. És ez már épp elég érv lehet arra, hogy másképp tekintsenek Doohan (elhamarkodott?) szerződtetésére…

Nem véletlen, hogy Briatorénak annyira fontos volt Doohan versenyeztetése tavaly Abu-Dzabiban, hogy még Esteban Oconból is kizsarolta az idő előtti távozást: támpontokat, kézzel fogható bizonyítékokat akart, hogy lássa, mire számíthat a márka juniorjától. Ez már önmagában is jele annak, hogy voltak/vannak benne kétségek. És ha aláírnak Colapintóval, az egy újabb jele lesz ennek, ami miatt Doohan okkal kezdhet aggódni.

Persze ha léteznek a teljesítménykitételek, az újoncnak megvan az esélye arra, hogy rácáfoljon e kétségekre. Ha hozza a pontokat, legyőzi Gaslyt, akár váratlanul dobogóra áll, mint a francia Brazíliában, aligha lesz jogalapja és indoka az Alpine-nak a versenyzőcserére. Más kérdés, hogy Doohan teljesíthet-e ilyen meggyőzően, ha azzal a kellemetlen tudattal és érzéssel vág neki élete első F1-es szezonjának, hogy csapata az ülése mellé előre legyártja F1-es pályafutása koporsóját is, csak a biztonság kedvéért…

 

Mit tervez Briatore?

Hogy Briatore tervez valamit, az nyilvánvaló. Hogy mik a tervei, az még nem. Nagyban függ attól is, milyen jellegű lenne ez a jósolt egyezség Colapintóval. A Williams csapatfőnöke, James Vowles év végén egyértelművé tette, hogy nem szeretnék elengedni az argentin kezét, és a legjobb megoldás számukra a kölcsönadása lenne. E feltételük ugyanakkor eddig az előrébb jutás gátja volt a tárgyalásokban, a Red Bullt el is riasztotta.

A mostani találgatások szerint Colapintót első körben harmadik számú versenyzőként mutathatja be az Alpine. Ez a szerepkör azonban egyelőre mindkét oldalról kevés „indítéknak” tűnik. Colapintóra a Williamsnél is ez a szerepkör várna 2025-ben, az Alpine pedig csütörtökön jelentette be, hogy Hirakava Rjo lesz az egyik teszt- és tartalékversenyzője, miközben ebben a szerepkörben mutatta be év végén a szárnyai alá vett F2-es versenyzőt, Paul Aront is, és ott van még neki Victor Martin is a programban. Ha megköttetik egy ilyen megállapodás, amögött ennél többnek kell lennie. A Williams jelezte, nem tartaná vissza Colapintót az F1-es versenyzés lehetőségétől. Ha elengednék őt a riválishoz, az már sokat elárulna a tervekről. Ha csak kölcsönbe adnák és a két csapat közös tartalékjaként foglalkoztatnák Colapintót, az meg inkább a védőhálós verziót erősítené.

Franco Colapinto (Fotó: XPB)

A találgatásokat a napokban Colapinto édesapja is csak erősítette. Anibal Colapinto nemrég az Instagram-sztorikban osztott meg egy fotót, melyen Williams-pólóban emeli poharát a barátokkal. Azt írta a képhez:

„Csak kevesen vagyunk, akik már mindent tudunk. F1, 2025.”

Akárhogy is, év végi balesetek ide vagy oda, Colapinto érezhetően továbbra is nagy fogásnak tűnik az F1-es csapatok szemében, a szponzorszempontból szerényebb hátterű Doohannek pedig nagyon oda kell tennie magát, ha nem akar e lavina alá kerülni. Kérdés, mennyit tehet még egyáltalán.

Tavaly csodálkoztunk, mennyire korán beindult az átigazolási piac az F1-ben – idén a jelek szerint még hamarabb beindulhat. 2024 mindenesetre figyelmeztet: e döntéseket siettetni nem mindig jó. Miközben a Williams és az Alpine Sainz habozását látva tavaly attól tartott, hogy a döntésének késleltetésével lemarad lehetőségekről, most éppen azért vannak ebben a sajátos helyzetben Colapintóval, mert túl korán döntöttek, és ezzel maradtak le egy később előállt további lehetőségről, amit most próbálhatnak korrigálni…

Borítókép: Franco Colapinto, Flavio Briatore, Jack Doohan (Fotó: XPB)

További tartalmak