„Mindig szilárdan hittem, hogy a jó versenyzőket engedni kell versenyezni” – nyilatkozta James Vowles Franco Colapinto kapcsán még tavaly szeptemberben. Négy hónappal később versenyzője köszönetet mondott a Williamsnek, miközben bejelentették, hogy több évre szóló szerződést kötöttek az Alpine-nal, melynek értelmében Colapinto a csapat tartalékversenyzőjeként kezdi meg az évet, melyben garantálják számára a tesztlehetőségeket.
Az Alpine biztosan a Pierre Gasly, Jack Doohan párossal vág neki az új szezonnak, ám a hírek szerint utóbbi versenyző megállapodása csak az év első negyedére, 5-6 futamra biztosít versenyzési lehetőséget, utána akár le is cserélhetik Doohant.
Ezek alapján nyilvánvalónak tűnik, merre visz ez az út.
A Williams csapatfőnöke a múlt év végén nem győzte hangsúlyozni, hogy nem akarják hátráltatni Colapinto pályafutását. Vowles szeptemberben azt is mondta: „Ő mindig a családunk tagja marad, de ez nem jelenti azt, hogy nem versenyezhet valahol máshol.” Az a tény, hogy most elengedték a kezét, már önmagában azt üzeni, hogy Colapintóra előbb-utóbb éles bevetés várhat az Alpine-nál. Tartalékversenyzői szerepkört a Williams is tudott volna kínálni neki, ha váltott, akkor azért ette, mert az Alpine ezen felül is kínált neki valamit.
Miközben a franciák Doohan miatt aligha fogják beismerni, hogy van esély az év közbeni versenyzőcserére, Vowles a csütörtöki bejelentés után nyíltan kimondta: a több évre szóló egyezség mögött az áll, hogy benne van a lehetőség az állandó versenyzői státuszra. „Örülünk, hogy meg tudtunk állapodni az Alpine-nal arról, hogy Franco egy 2025-tel kezdődő, több évre szóló együttműködésbe kezdjen a csapattal.”
„Az emlékezetes kilenc versenye a Williamsszel megmutatta, hogy rászolgál egy helyre a Forma–1-ben, és mindig is mondtuk, hogy támogatni fogjuk, hogy kapjon egyet. A Williams Alex Albonnal és Carlos Sainzcal az egyik legerősebb versenyzőpárossal rendelkezik 2025-re és azon túlra , ezért úgy hisszük, hogy az Alpine-nal kötött ezen egyezség jelenti a legjobb esélyt Franco számára, hogy versenyülést kapjon 2025-ben vagy 2026-ban”
– beszélt nyíltan Vowles.
A Doohan, Colapinto csere persze ettől még nem kell, hogy kőbe legyen vésve. Amennyiben az ausztrál erősen kezdi az évet, az Alpine-nak nemigen lesz oka menet közben leváltani őt.
Colapinto jelenléte mindenesetre azt jelzi, hogy bárhogy is teljesítsen idén, legkésőbb 2026-ban komoly az esély Doohan leváltására. Az sem lenne meglepő, ha eleve efféle kikötéssel írtak volna alá Colapintóval. Láttunk már példát ilyenre. Amikor a Red Bull 2023-ban úgy döntött, a következő idényben csak tartalékként alkalmazza Liam Lawsont, a maradása fejében neki is garantálták, hogy 2025-re találnak számára ülést.
A Williams gesztusa innen nézve tehát előrevetítheti a jövőt. A múlt év végén Colapinto azt mondta: „Amennyiben a Williams nem tud ülést biztosítani számomra, szerintem normális, hogy elengednek máshová, és hogy megkeresik számomra a jövőm szempontjából legjobb lehetőséget.”
Ma már tény: ezt a lehetőséget nem a williamses tartalékszerepkörben, hanem az alpine-os szerződésben látták meg. Colapinto elmondása szerint felkészült a várakozásra. „Minden tőlem telhetőt megtettem, hogy bizonyítsam, megérdemlek egy helyet itt. És ha nem a következő évben, akkor remélem, hogy 2026-ban vagy 2027-ben. Nincs nagy nyomás rajtam” – mondta két hónappal ezelőtt.
Kispad ide vagy oda, nagyon úgy tűnik, hogy az idő neki dolgozik.