Éves váltású rendszerbe kerül 2027-től a spái Belga Nagydíj a Forma–1-ben. A szerződéshosszabbításuk bejelentésekor az F1 jelezte, a következő három idényben ugyan még része lesz a versenynaptárnak Spa, 2028-ban és 2030-ban kimarad a bajnokságból. Ez része az F1 azon törekvésének, hogy a futamszám további növelése nélkül is új helyszíneket vehessen fel a térképére.
Az F1 és az FIA 24 versenyben húzta meg a határt, ám mivel a sorozat iránt továbbra is nagy az érdeklődés új térségekben, és a terjeszkedés továbbra is a leghatékonyabb módja a növekedés, illetve a még több bevétel elérésének, a sportági vezetők rotációs szisztémába helyeznének bizonyos versenyeket.
Hogy Spa kivel fog majd osztozni a helyén 2027 után, az még nyitott kérdés. A jelenlegi szerződések alapján Imola, Barcelona, Baku vagy akár Monza lehet a váltótársuk, hiszen mindannyiuknak lejár a jelenlegi megállapodása, míg a többiek már hosszú távra aláírtak az F1-gyel.
A Belga Nagydíj elnöke, Melchior Wathelet szerint az F1 középtávon tovább akarja redukálni az európai versenyek számát.
„Én nagyon elégedett vagyok” – mondta a hosszabbításukról a Sporzának. „Nehéz egyeztetések voltak. A Forma–1 csak nyolc európai nagydíjat akar. Emiatt nehéz volt állandó jellegű szerződést aláírni hosszú távra.”
A 2025-ös versenynaptárban 10 európai helyszín szerepel (amennyiben a földrajzi szempontból Ázsiában fekvő Bakut annak számítjuk). Stefano Domenicali korábban elismerte, hogy miközben nem akarnak 24 verseny fölé menni, új pályákat szeretnének bevezetni a programba, és emiatt nem érzi fenntarthatónak például azt, hogy egy ország egyszerre két versenynek is otthona legyen, mint jelenleg Olaszország Imolával és Monzával, illetve 2026-ban Spanyolország Barcelonával és az akkor debütáló Madriddal.

Korábban a Monacói Nagydíj főszervezője még drasztikusabb jövőt vázolt az európai pályák számára. Michel Boeri novemberben azt mondta: „Véleményem szerint az F1 jelenlegi igényei alapján csak két-három nagydíj marad Európában, miközben a hangsúly Kínára és más kontinensekre tolódik át.”
Ez egyelőre túlzó jóslatnak tűnik, főleg a már megkötött hosszú távú megállapodások tükrében, ugyanakkor tény, hogy az F1 a Távol-Keleten (Kína, Thaiföld, Dél-Korea) és Afrikában is terjeszkedni akar (Ruanda és Dél-Afrika is pályázik a nagydíjrendezésre), és az elmúlt években számos más ország jelezte, hogy tárt karokkal várná a sorozatot. Franco Colapinto felbukkanásával például az argentin visszatérés sem zárható ki.
Mindeközben Spa két évre kiszorul a naptárból, a Holland Nagydíjnak otthont adó Zandvoort pedig jelezte, 2026-ban rendez utoljára F1-es versenyt. Korábban szó volt arról, hogy Spát velük állítják párba, ám erre már garantáltan nem kerül sor.
Wathelet ugyanakkor kijelentette:
„Nem biztos, hogy nem lesz nagydíj Belgiumban 2028-ban és 2030-ban. A megállapodásban az áll, hogy legalább négy verseny lesz. Talán egy másik országban lesz a többi, talán Belgiumban.”
Spa komoly beruházásokba kezdett az utóbbi években annak érdekében, hogy helyet biztosítson magának az F1-ben. A pálya módosítása, biztonságosabbá tétele és a befogadóképesség növelése elégedetté is tette a sorozat vezetőit, miközben Wathelet szerint a vallon tartomány is egyre jobb helyzetben van, mivel a futamhoz való anyagi hozzájárulása csökken, a helyi gazdaság terén pedig megtérül a kiadott pénz.
„Ez egy észszerű befektetés volt tehát” – mondta a pálya modernizálásáról, majd hozzátette, az új szerződéssel növekvő jogdíj nem aggasztja őket. „2026-tól magasabb az összeg, de a növekedés három-négy százalék. Szerintünk ez elfogadható infláció, amit vissza tudunk nyerni” – mondta.