A múlt héten jelentette be az Aston Martin, hogy új csapatfőnökkel vág neki a 2025-ös Forma–1-es szezonnak. Az eddigi csapatvezetőt, Mike Krackot visszaminősítették a pályán dolgozó versenycsapat irányítójává, hivatalos csapatfőnöknek pedig a múlt ősszel munkába állt ügyvezető igazgatót, Andy Cowellt nevezték ki.
A kirakós kockái nem változtak, csak az a mód, ahogyan összeillesztették őket. Mindez tökéletesen reprezentálja, hogyan is dolgozik a Mercedes motorgyárát egyszer már példátlanul sikeressé tévő Cowell. A brit szakember átláthatóbbá és hatékonyabbá akarja tenni a csapatstruktúrát, mert, mint korábban elmondta, semmi sem bosszantja jobban annál, mint amikor valami nem működik hatékonyan, és fedik egymást a különböző pozíciók felelősségi körei.
Cowell közvetlenül a tulajdonos Lawrence Stroll alkalmazottjának számít, aki évek óta próbál győztes istállót faragni az Aston Martinból. Az ambíciókat nézve úgy fest, most megtalálta az emberét. „Ez a valaha volt legjobb munkám. Olyasmivel próbálkozunk, amire korábban nem volt példa az Aston Martin történetében, és az eléréséhez szükség lesz mindnyájunk leleményességére, ravaszságára és elszántságára. Igen, nehéz lesz. Igen, egy kicsit ijesztő, de innentől válnak izgalmassá a dolgok” – mondta Cowell az Aston Martin honlapján megjelent mélyinterjúban, amely tökéletes képet fest arról, milyen szakember Cowell, és mi az a szemléletmód, aminek köszönhetően ennyire sikeressé vált az F1-ben.
Stroll elvárásai magasak, ám Cowell csak örül ennek.
„Az üzenete világos, és nem is szeretném, hogy másképp legyen. Lawrence-szel mindig tudod, hányadán állsz. Lawrence eltökélten sikeressé akarja tenni az Aston Martint a Forma–1-ben, de nem csak futamgyőzelmekről és bajnoki győzelmekről beszélünk, hanem arról, hogy sok bajnokságot akarunk nyerni!”
– tette egyértelművé a céljaikat.

„A bajnokcsapat felépítése jelenti a mi sarkcsillagunkat. Minden, amiről egyeztetünk, azzal kapcsolatos, mire van szükség e cél megvalósításához. Az én feladatom létrehozni egy szervezetet, ami alkalmas ezen cél elérésére. Megvan a megfelelő struktúránk? Megvannak a megfelelő embereink a megfelelő pozíciókban? Mindenki egy irányba húz, és egységként dolgozik együtt? Én kitűzöm az átfogó célokat a csapat vezetősége elé, és együtt dolgozom velük az elérésükhöz vezető út kidolgozásán. És gondoskodom róla, hogy helyes dolgokat ígérjek, valamint mindenen a megfelelő sorrendben dolgozzunk. Lawrence nagyon hiszi, hogy a mezőny elejére tudom vezetni ezt a csapatot. Ez megtisztelő és nagy kiváltság.”
És egyben ijesztő is. „Nyilván. De nincs értelme könnyű projektekbe belevágni, amik nem jelentenek számodra kihívást. Ha azt csinálod, amit korábban, vagy amit mások csinálnak, sosem érsz el új magasságokat, sosem nyersz.”
Ez az a hitvallás, ami csapatfőnökké tette Cowellt. Miután 2020-ban jelezte, hogy felhagy a Mercedes brixworth-i motorrészlegének irányításával, a szakember az F1-en kívüli projektekkel kezdett foglalkozni. Elmondása szerint számos ajánlatot kapott az F1-ből is, főként a motorszektorban. Végül azért az Aston Martinnak mondott igent, mert már nem akarta ugyanazt csinálni, amivel a korábbi években mindent elért, új kihívásra vágyott: egy csapatot akart irányítani.
A helyes cél az, ami a kitűzésekor még lehetetlennek tűnik
Miközben a terület talán új és szerteágazóbb, Cowell sikerreceptje itt is működhet. Szavaiból kiderül, határozott módszert követ, és pontosan tudja, hogy mit kell csinálnia vezetőként. „Ahhoz, hogy igazán sikeres lehess, hogy nyerhess, szükséged van egy koncepcióra, egy szemléletmódja, ami nagy teljesítménypotenciállal bír. És ha a koncepció félelmetes, ha lehetetlennek tűnik az elérése, és a szervezeten belül mindenki azon tűnődik, hogyan fogjuk ezt a gyakorlatban megcsinálni, akkor jó úton jársz” – emelte ki.
A kérdésre, hogyan csinálják ezt a gyakorlatban, kifejtette: „Apró darabokra kell szétszedni a dolgokat. Darabonként kell dolgoznod rajta. A motorsportban egyértelmű határidők vannak. Tudod, mikor van az első verseny, tudod, miért kell dolgoznod.”

„Eleinte azon tűnődsz, hogyan fogod ezt elérni, de miközben előrelépést érsz el, visszatekintve rájössz, milyen messzire jutottál. Nagy megelégedést jelent ez, és táplálja a hitet, hogy amit korábban talán lehetetlennek hittél, az valójában lehetséges. Ebből jön a borzongás.”
„Rendben van, ha olyan célokat tűzöl ki magadnak, amikről elsőre azt sem tudod, hogyan válhatnak elérhetővé. Olyan célokat, amikről az emberek azt hiszik, időben és teljesítmény szempontjából is lehetetlenség elérni őket. Ilyenkor kell darabjaira szedni mindent.”
Lehetségessé tenni a lehetetlent – Cowell számára ez a fő hajtóerő a szakmájában, és szeretné, ha az Aston Martint is ez hajtaná.
„Mindenki gyors autót akar, de az egyetlen módja az elérésének, hogy olyan célokat tűzöl ki magadnak, amik erőfeszítést követelnek tőled, amik vadul ambiciózusak. Ezért vagyunk mi itt. Nincs értelme F1-es autót tervezni és építeni, ha az nem a leggyorsabb. Az érzett félelem, az ismeretlen, a nyugtalanság, a kérdőjel akörül, hogy egyáltalán lehetséges-e – ezen a szinten kell működnöd, mert amikor keményen nyomod egy feltérképezetlen területen, akkor mész el messzebbre, mint előtte, akkor teljesíted túl az ellenfeleidet.”
„A Forma–1 egy leleményességi verseny. A sportágban dolgozók úttörők. Annak is kell lenned ahhoz, hogy világbajnok lehess. És nekünk ez a célunk. Nincs olyan sportág, amelyben könnyű lenne világbajnokká válni. A kemény munka adott, de nem elég ahhoz, hogy olyan ötletekkel állj elő, amilyenekkel senki más. És el kell érned, hogy ezek az ötletek működjenek is. És ez ijesztő, hiszen ha igazi úttörő vagy és használod a leleményességedet, nincs viszonyítási pont. Nem nézheted a másikat, azt mondva: nos, náluk működik, így lehetségesnek kell lennie. De számomra éppen ez az izgalmas. Ez teszi ezt a munkát és sportot izgalmassá” – fejtegette Cowell.
Megmászni az Everestet: nem egyszer, rendszeresen!
Ennek tükrében nem meglepő, hogy a brit mérnök hangsúlyozta: hiába kínál nagy kiugrási lehetőséget az Aston Martin számára a nagy szabályváltozásokat hozó 2026-os év, nem tehetnek fel mindent egy lapra. „2026 egy nagy lehetőség számunkra, de nem csak erről van szó, hanem 2026-ról, 2027-ről, 2028-ról, 2029-ről, 2030-ról. A csapat felépítéséről, ami képes tartósan sikeres lenni. Igen, 2026 fontos, de ez csak egy további lépés az úton. Ahogy 2025 is csak egy fontos lépés az utunkon” – hangsúlyozta.
Fernando Alonso talán nem feltétlenül ezt akarja hallani, tekintve, hogy neki fogytán az ideje az F1-ben, ám Cowellnek nagyra törő céljai vannak, és ebből nem enged: tartósan uralkodni képes bajnokcsapatot akar csinálni az Aston Martinból. „Ez mind azon múlik, fel tudsz-e építeni egy fenntartható szervezetet. Fenntarthatót abban az értelemben, hogy nem áldozod fel a jövőbeli teljesítményt azzal, hogy mindent csak egy szezonra teszel fel.”

„A jövőbe kell fektetni. Az új ötletekbe, amiket eddig senki sem vizsgált meg. És el kell érni a kitűzött célokat.”
„Olyan emberek kellenek, akik egynél többször akarják megmászni a Mount Everestet. Olyanok, akik felkészültek arra, hogy bármibe is kerül, felmásznak a csúcsra, majd újra és újra és újra megcsinálják. Ez az alapvető szemléletmód, amit Lawrence és én próbálunk kialakítani a vállalaton belül.”
Ehhez Cowell szerint el kell érniük, hogy az embereik megbízzanak egymásban, és amikor egymás munkáját látják, az ösztökélje őket, hogy még keményebben dolgozzanak, hogy módot találjanak a javulásra. „Olyan embereket akarok, akik túlmennek a normákon, kreatívan gondolkodnak azon, hogyan lehet mindig fejlődni a jelenhez képest. Így válsz úttörővé. Ez az a szemléletmód, amit az első naptól próbálok meghonosítani. És sosem hiheted azt, hogy tökéletes vagy. Ha valaha is azt mondom, ez a tökéletesség, akkor ideje kirúgnom magam és visszavonulnom!” – jelentette ki.
Töretlen fejlődési vágy, kemény munka, odafigyelés a részletekre, törekvés arra, hogy utánzó helyet úttörő legyen – ez az Aston Martin új csapatfőnöke. Ez lesz a jövő Aston Martinja is?