Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Meglékelt csapatbemutatók: amiért idén borul a megszokott F1-es téli menetrend

Meglékelt csapatbemutatók: amiért idén borul a megszokott F1-es téli menetrend

FIA, Autosport, Motorsport-Magazin
Borul a megszokott rend az F1-es előszezonban. Központosított évnyitó rendezvénye lesz a sorozatnak, igazi autóbemutató viszont várhatóan csak kevés. Okok, célok, érvelések.

Nem teljesen a megszokottak szerint alakul az idei téli holt idény a Forma–1-ben. Január második felében pár teszttel ugyan már kezd életjelet adni magáról a sorozat, ám a naptárunk egyelőre igencsak szellős, hiszen eddig mindössze két istálló erősítette meg a hivatalos autóbemutatójának időpontját. Az ok: mivel a 2025-ös évben a 75. születésnapját ünnepli a Forma–1, február 18-ára szerveztek egy központi évnyitó eseményt Londonba.

A program további három biztos időpontja: február 14-én a Williams mutatja meg a 2025-ös új autóját (átmeneti festéssel), február 16-án a Haas tart filmes bejáratást Silverstone-ban egy átmeneti festéssel, míg február 19-én a Ferrari leplezi le és viszi először pályára az idei modelljét. Eközben kiderült, hogy több istálló egyáltalán nem fog bemutatót tartani a londoni fellépésén kívül. Köztük van a Mercedes, akik szakítva a hagyományokkal, idén nem tartanak filmes bejáratást Silverstone-ban, és csak a bahreini teszt kezdőnapja előtt, február 25-én – már Bahreinben – viszik pályára a W16-os autójukat, miközben Londonban csak az idei festésüket prezentálják.

A megszokottakhoz képesti kavarodás hátterében az áll, hogy az „F1 75” elnevezésű esemény kapcsán az F1-es csapatok megállapodtak a sportág vezetőivel, hogy London előtt nem rántják le a leplet az idei festésükről, vagyis legalább annak bemutatását meghagyják ezen alkalomra. Akár a tényleges új autóról, akár csak számítógépes grafikákról van szó, aki London előtt akar valamit mutogatni, még az új dizájn és az új szponzorok nélkül teheti csak.

A Williams ennek köszönhetően mutatja be különleges festéssel az autóját négy nappal korábban, a Ferrari pedig emiatt időzíti a londoni évnyitó másnapjára a bemutatóját. Úgy tudni, az Aston Martin is utóbbi utat választja, míg többen egyszerűen lemondanak a saját bemutatóról.

Hogy pontosan mi lesz majd látható az „F1 75” eseményen, az még nyitott kérdés. Az F1 csak festésbemutatóként merte emlegetni, hiszen erre kapott garanciát a csapatoktól. Akik az új autókra és új technikai megoldásokra kíváncsiak, azok számára alighanem csalódás lesz az esti időpontban rendezett show-műsor. Más szemszögből nézve talán nem veszítünk sokat pár külön csapatbemutató elmaradásával, hiszen évek óta jellemző gyakorlat, hogy a csapatok csak manipulált, megtévesztő grafikákat tesznek közzé az autójukról, vagy régi autókat mutatnak be úgy, mintha azok lennének az újak. A szabályok stabilitása miatt nagy változásokra pedig eleve nem számíthatunk az autók külsejében.

Hogy a Ferrari vagy a Williams mégis ragaszkodik a saját eseményhez, az érthető: előbbi csapatnál Lewis Hamilton, utóbbinál Carlos Sainz mutatkozik be idén, és ez ziccerlehetőség marketingszempontból, amit egyikük sem akar veszni hagyni.

Grafika: F1

Az F1 szempontjából a londoni műsor a nagy marketinglehetőség. Az a 24 idei nagydíjhétvégén és a versenyhétvégéhez hasonlóan kezelt bahreini előszezoni teszten túl most egy további rendezvényük került a naptárba, mely extra bevételi forrást és reklámlehetőséget kínál a sorozat számára, vagyis olyasmi, amire a Liberty Media az érkezése óta vágyott.

Az év eleji bemutatók manapság már elve inkább szólnak a szponzorokról és a szponzoroknak, mint az új autókról és a technika szerelmeseinek. Míg a technikai megoldásokat legszívesebben minden csapat elrejtené az ellenfelek elől, az új matricákat és logókat mindenki igyekszik minél szélesebb közönségnek mutogatni.

 

A csapatfőnökök védelmükbe vették a közös bemutatót

Az „F1 75” esemény fogadtatása annak bejelentésekor már csak e kettősség miatt is vegyes volt. És bár a központi bemutató a csapatok számára is okoz fejtörést, a múlt szezon végén a csapatfőnökök mégis igyekeztek pozitívan nyilatkozni az F1 ötletéről.

„Szerintem ez nagyszerű” – mondta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnök. „Szinte olyan, mint egy versenyhétvége: mind összejövünk, minden csapat jelen lesz, minden versenyző jelen lesz, nagy lesz a médiafelhajtás körülötte, láthatóak lesznek az új festések, és talán egyes keményvonalas szurkolók kissé csalódottak lesznek, hogy nem láthatják a kész autókat, de az az igazság, hogy azt amúgy sem látnák a tesztek végéig.”

Cunoda Juki a Racing Bulls 2024-es festésbemutatóján (Fotó: Getty/Visa Cash App RB)

„A szabályok nem változnak, szóval kicsit olyan lesz ez, mint az NFL draftja, csak nem lesz olyan nagy jelentőségű a következmény szempontjából. Szerintem ezt népszerűsítenünk kell, ahogy a tesztet is. Stefano (Domenicali, az F1 ügyvezetője) és a Liberty szerintem igazán jó munkát végez ezzel.”

Wolff kiemelte, hiába a kritikák, a Liberty efféle törekvései mögött kézzelfogható indokok és érvek állnak.

„Jusson eszünkbe: negyven perc alatt eladták az összes jegyet, és már nem is kapni rá jegyeket. Szóval legalább a szurkolók elégedettek. Ha rajtam múlna, én nem tartanék sprintfutamokat, de az adatok azt mutatják, hogy a szurkolók szeretik a sprintversenyeket. A szurkolók szeretik az ilyen eseményeket. A mi sportunkat az adatok határozzák meg, és ha az adatok azt mondják, hogy ez igazán jó, akkor meg kell próbálnunk.”

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur hozzátette: „Egyetértek Totóval, ez egy nagyszerű esemény. És nem ez lesz az első eset, amikor a csapatok az előző évi autót viszik a bemutatóra, jó párszor megesett már a múltban. És itt maga az esemény a lényeg. Egy ilyen eseményen nem a részleteket és a padlólemez éleit nézed, miközben bemutatják az autót. A bemutatóautókra a múltban hamis elemeket tettünk fel. Itt nem hamis elemek lesznek, hanem a múlt évi autó, a festés viszont jó lesz. Ez inkább szól a szurkolókról és a versenyzőkről, és szerintem jó esemény lesz. Nem szabad mindent kritizálnunk.”

Borítókép: Williams FW46 (Fotó: Williams)

További tartalmak