Max Verstappen megnyerte vele a bajnokságot, ám aligha a 2024-es Red Bull RB20-ast fogja a kedvenc autójaként emlegetni visszavonulása után. A holland dominánsan kezdte az előző szezont, ám hamar érezte, hogy van valami gond a négykerekűvel, ami az év előrehaladtával egyre kevésbé működött, egyre szeszélyesebbé vált. A nagy év közbeni visszaesésüket Monza után gyors vészmegoldásokkal sikerült megállítaniuk, és ez meghozta számukra az egyéni címvédést, ám a konstruktőri vereség jelezte, teljes fordulatról azért túlzás lenne beszélni.
Verstappen év végén azt mondta, bizonyos problémák gyökeréig azért nem tudtak leásni, mert az RB20-as alapkoncepciója megkötötte a kezüket, és egyes szükségesnek érzett változtatásokat csak egy új autó tervezésekor hajthatnak végre. A bikások hiszik, hogy e változtatásokkal jobb alapokról indulnak idén, ám mint azt technikai igazgatójuk, Pierre Waché elismerte, bizonyos kétségek még így is maradtak bennük – mégpedig elsősorban a Helmut Marko tanácsadó által 2024 legfőbb problémájaként emlegetett korrelációs gondok miatt.
„A korreláció nyilvánvalóan javult az ismert területeken, de az F1-ben mindig fenyeget annak veszélye, hogy adódhatnak más problémák is. Ez a valóság, és ezért próbáljuk előre meglátni, hogy milyen problémáink lehetnek a jövőben. A 2024-es problémáink jót tettek nekünk, mert amikor nyersz, nem merülsz el bizonyos részletekben úgy, mint teszed, amikor gondjaid vannak a pályán. Amikor már nem te vagy a leggyorsabb, akkor óvatosabbá válsz és tanulsz. És minél többet tanulsz, annál többet invesztálsz a jövőbe” – fejtegette Waché az Autosportnak.
Kiemelte: „A korreláció problémáját viszont sosem fogjuk tudni teljesen megoldani. A modern F1-ben nem létezhet tökéletes megfelelés a virtuális világ és a pálya között.”

Waché szerint mindez alapvető veszélyt jelent a jelenlegi autókkal.
„Amikor egy adott időszakon keresztül változatlanok a szabályok, egyre kisebb nyereségeket találsz, és egyre precízebbnek kell lenned. A korreláció ezzel még fontosabbá válik, hiszen az apró dolgokat nézed. Aerodinamikai oldalon, de a felfüggesztés terén is. Két-három pont leszorítóerőt keresel az autó hasán, a kocsitesten és így tovább. Ezek meghatározzák az autó többi részének működését, és bizonyos olyan területeket is, amiket a szélcsatornában nem teszteltünk. Egyszerűen nem lehet biztosra menni a CFD-vel. És ezen a ponton kezd veszélyessé válni a dolog”
– fogalmazott Waché.
A Red Bullnak 2024-ben az öreg és nem túl következetesen működő szélcsatornájával és a további szimulációs eszközeinek korrelációjával is akadtak problémái. Ezek vezettek oda, hogy tulajdonképpen félrefejlesztették az autójukat, és ezt csak később vették észre. Ez más csapatoknál is megfigyelhető volt, ami jelzi, a szívóhatású autók és gumik érzékenysége mellett minden korábbinál fontosabb, hogy a fejlesztési eszközök precízen működjenek.
És itt kezdődhetnek a Red Bull esetleges 2025-ös bajai: a szélcsatornájuk változni nem fog, vagyis ki vannak téve a pontatlanságának.
Út az eltévedés felé
Waché elmagyarázta, hogyan bizonytalaníthatja el az egész csapatot egy nem megfelelően működő berendezés. „Amikor egy csapatnak gondjai vannak a megfeleléssel, már nem bízik többé az eszközeiben, amik a rendelkezésére állnak. Amikor ilyen helyzetbe kerülsz, rá vagy kényszerítve az eszközeid módosítására és arra, hogy biztosítsd a korábban elvesztett korrelációt. A csapat ebben a pillanatban nem veszik el, de mindig vannak benne kétségek annak kapcsán, amit éppen csinál, hiszen nem tudhatod pontosan, hogy megvan-e a megfelelés. Sosem tudhatod, amíg a használt eszközeid nem bizonyítanak.”
„Először mindenféle korrelációs problémád van, mert a keresett különbség csak nagyon kicsi, aztán korrelációs problémáid vannak amiatt is, hogy nem tudsz reprodukálni bizonyos dolgokat bizonyos területeken. Ez azért van, mert egy kis szélcsatorna-modellel dolgozol. De más csapatoknak is ugyanilyen problémáik vannak.”

A Red Bull a jelenlegi szélcsatornáját még jogelődjétől, a Jaguartól örökölte. Egy 1947-ben épült monstrumról van szó, mellyel az évek során többször is adódtak problémáik. Ezeket a belső rész (kialakítás, rendszerek, stb.) állandó fejlesztésével igyekeztek javítani. A csapat már jól ismeri a szélcsatornája gyengeségeit és hogy milyen módszerekkel lehet ellensúlyozni ezeket. Végleges megoldást viszont csak az új szélcsatornájuk hozhat, amit azonban 2026-nál hamarabb nem fognak tudni használni. Az új építésének azért vágtak neki ilyen későn, mert volt egy időszak, amikor az FIA azt tervezte, hosszú távon betiltja a szélcsatornák használatát az F1-ben.
„Adrian (Newey) mindaddig nem akart új szélcsatornába kezdeni, amíg nem vált világossá, mi lesz. Aztán eljött az a pont, amikor az Aston Martin új szélcsatornát akart építeni, és az FIA változtatott az álláspontján. Nekünk onnantól meg kellett lépnünk ezt, mert a szabályok diktálnak a költségplafonon belül, és a szélcsatornánk jelenleg nagyon nem hatékony” – mesélte korábban Christian Horner csapatfőnök.
Pontosság és ismétlődés nélkül…
Hogy a mai F1-ben mennyire meghatározó a szélcsatornák megfelelő működése, azt a Ferrari múlt évi példája is jelezte. A csapat Barcelonában vetett be egy új padlólemezt, ami visszahozta az autója pattogását. Futamok mentek el, mire megértették a problémát. A második féléves feltámadásuk aztán csodás módon egybeesett a szélcsatornájuk továbbfejlesztésével: a nyáron kicserélték benne a futópadot, korrigáltak pár dolgot a berendezésükben, és utána egyből megtalálták a helyes válaszokat a kérdéseikre, a fejlesztéseik pedig ismét jól működtek.
Waché szerint komoly baj, ha a szélcsatorna kiszámíthatatlan.
„Amikor nem áll össze, az olyan, mint mikor van három órád, és mindegyik más időt mutat. Melyiknek higgy? Végső soron a stoppernek kell hinned a pályán, mert az nem hazudik.”

A Red Bull esetében a gondot az jelenti, hogy a berendezésük nagyon érzékeny a külső hőmérsékletre, ráadásul működésre bírni is sok időbe telik. „Mindig is ismertük a szélcsatornánk korlátait, de igazán csak a mostani autókkal kezdtük el feszegetni az aerodinamikai határokat” – ismerte el Horner. Szavai egybecsengenek Wachééval, aki azt mondta, a mai autók kihegyezettsége és a fejlődési potenciál beszűkülése miatt került ilyen nagy hangsúly a szélcsatorna pontosságára.
„Már igazán apró különbségekről van szó, és ezek mellett előjönnek a korlátaink. Egy hatvanéves szélcsatornáról beszélünk, ami egy hidegháborús örökség. Volt annyira jó, hogy fantasztikus autókat készítsünk benne éveken át, de ha öt Celsius-fok alá megy a hőmérséklet, már nem is használhatjuk. És huszonöt fok felett is egészen instabillá válik”
– ecsetelte Horner.
Waché hozzátette: „A fő gondot a pontosság és az ismétlődés jelenti. Ha egy új koncepciót fejlesztesz, ez a csatorna nagyon jól működik. Inkább akkor van gond, amikor kiegyenesedik a fejlődési görbe. Ilyenkor nehéz vele dolgozni, mert nagyon függ a működése az angliai hőmérséklettől. Nagy ingadozások vannak a hideg és a meleg között, és ez nagyon nehezíti a dolgunkat. Belül próbáltunk javítani rajta, és sokat is fejlesztettük az évek során, ám vannak bizonyos fizikai sajátosságok, amiken nem lehet változtatni. Ez hatással volt a fejlődési ütemünkre a többi csapathoz viszonyítva, de nem akarok kifogásokat keresni.”
A rossz hír a bikások szempontjából: 2025 az előző év alapján még kiélezettebb küzdelmet ígér, vagyis még nagyobb hangsúly kerülhet az apró nyereségekre és a részletekre.
Másokat is utolérheti – még a McLarent is?
Hiába tehát a 2024-es tanulságok és a 2025-ös javítási kísérletek, ez a probléma veszélyforrás a Red Bull szezonjára nézve. Nincs garancia rá, hogy valamikor nem tévednek el újra a fejlesztésben, és arra sem, hogy a múlt évi visszaesés folyamatát ténylegesen meg tudják állítani/fordítani.
A mostani autók érzékenysége miatt persze hasonló veszélyek a jobb berendezést használó riválisokat is fenyegetik. Akár még a McLarent is, akik tavaly az egyetlen olyan csapat voltak, akik nem futottak zsákutcába fejlesztésekkel.

Waché szerint azért a papajások mérlege sem nevezhető makulátlannak. „Tavaly, igen, így történt. De nem is tudom. A szezon elején teljesen el voltak veszve. Előtte évben teljesen elveszettek voltak. 2022-ben is. A McLaren erős autóval állt elő Miamitól, az előző két-három évben viszont nem voltak annyira lenyűgözőek.”
Ehhez azért tegyük hozzá: a McLaren tavaly óta használja az új szélcsatornáját, és az előző modelljének első változatát még nem abban kezdte fejleszteni.
„Nem tudom, milyen formában vannak jelenleg, de ennél fontosabb, hogy nem látom, miért nem tudtak ilyen formában lenni már az előző év elejétől kezdve. Nem tudom, hogy korrelációs problémák voltak-e vagy más. Nem tudom. Nem vagyok bennfentes a McLarennél, de végső soron számunkra nagyon nehéz jelenleg extra teljesítményt találni, főleg a jelenlegi eszközeinkkel” – ismerte el Waché.