A 2021-es szezonban, bő egy évtizedes huzavona és vitázás után vezette be a Forma–1 a csapatokra vonatkozó költségvetési plafont. Meghúztak egy felső határt a tíz istálló számára, amin felül nem költekezhetnek. Ezzel tulajdonképpen önmaguktól próbálták megvédeni őket, hiszen amíg nem voltak efféle korlátozások, a szerényebb büdzséjű gárdáknak semmi esélyük nem volt felvenni a versenyt a nagyokkal, és ez hosszú távon több esetben csőddel fenyegette őket.
Amióta hatályban van a költséglimit, nemhogy nincs a megszűnés szélén álló csapata az F1-nek, de még profitot is képesek termelni a résztvevők. A sorozat így egészséges, stabil és elégedett.
Az F1 legsikeresebb autótervezője, Adrian Newey szerint innen nézve kétségkívül létfontosságú a költségplafon a sorozat számára. Ám mint arra a német Auto Motor und Sportnak adott interjúban rámutatott, e szabályozás más szempontból igencsak meggyengíti a Forma–1-et, és ez hosszabb távon nyugtalanító. „A csapatoknak kell egy eszköz a költségek korlátozására. A Forma–1 nem válhat fegyverkezési versennyé, melyben egyszerűen a legnagyobb költségvetéssel rendelkező csapat nyer. Ezzel maximálisan egyetértek. A költségplafonnak van azonban sok rejtett hátulütője is. Az egyik, hogy ezzel a Forma–1 többé már nem a legjobban fizető szakág” – mutatott rá Newey.
Kifejtette, ez miért probléma.
„Korábban amikor mi a Red Bullnál embereket vesztettünk el, az szinte mindig egy másik F1-es csapat miatt történt. Ma viszont technológiai cégekkel szemben veszítünk embereket, mert ők többet fizetnek. Embereket veszítünk WEC-csapatok miatt, mert ők is jobban fizetnek. Azért esik nehezünkre pályakezdőket felvenni, mert a Forma–1 már nem a legjobban fizető terület. Sok nemvárt hátulütője van tehát ennek”
– fogalmazott a tervező, aki márciustól már az Aston Martinnál fog dolgozni.
Newey megállapításait egy korábbi Red Bull-mérnök is alátámasztja. Blake Hinsey 2014 és 2021 között dolgozott a bikásokkal mérnökként, azóta egy WEC-csapat tagja, illetve a médiában is tevékenykedik. Nemrég a közösségi oldalán éppen a Newey által pedzegetett problémákról írt – igencsak kritikus hangnemben.

„Akarják tudni, mennyire el van ***ve a Forma–1-es költségvetési plafon? A sportban dolgozók nem beszélnek róla, mert nem tehetik – szóval megteszem én” – vezette fel mondandóját.
„Nemrég csevegtem egy toborzóval egy F1-es versenymérnöki munkáról. A maximum fizetésük alacsonyabb, mint amit én tavaly részmunkaidős mérnökként a WEC-ben kerestem egy LMDh-csapatnál. Miért nem hangsúlyozzák erőteljesebben a csapatfőnökök, hogy emelni kéne a költségplafont, hogy alkalmazkodhassunk a mindennapi költségek emelkedéséhez és az inflációhoz? Ó, igen, azért, mert a csapatok profitot termelnek, és a főnökök és tulajdonosok egy jelentős részét tehetik félre annak, amit nem költenek el.”
A volt Red Bull-dolgozó rámutatott, hogy az alacsony fizetés csak egy további ok arra, hogy az emberek ne vállalják az egyre megerőltetőbb F1-es munkákat. A rekordhosszú 24 futamos naptár mellett ezen a ponton szerinte már nem éri meg. „Az F1-es hajó számomra elúszott. Nem akarok egy huszonnégy versenyből álló naptárat. Én huszonegy futamnál kiszálltam, mert szerettem volna, hogy legyen életem. Ez itt egy aranybánya, sokat tanulok a hosszú távú versenyzésről, és szeretem. Sokkal több mindent csinálhatok a pályán vagy a gyárban, mint az F1-ben, és tetszik a kihívás. De közben dühít is, hogy az FOM, az FIA és a csapatok ki****nak a sporttal (beleértve sok barátomat is), csak mert »ez itt az F1.«”
Want to know how fucked the cost cap in Formula 1 is?
People in the sport don’t talk about this because they can’t. So I will 🙂
Just had a loose conversation with a recruiter about a F1 race engineer gig. Their MAXIMUM salary was less than I was making last year as a part-time…
— Blake (@brrrake) January 30, 2025
Hinsey arra bátorította a felhasználókat, hogy tageljék az ismert F1-es újságírókat, és buzdítsák őket arra, hogy tegyenek fel a témával kapcsolatos kérdéseket a következő sajtótájékoztatón. Ezt többen meg is tették a hozzászólók közül.
A probléma azért a csapatoknál is érezteti a hatását. Newey távozása kapcsán is felmerült, hogy a Red Bull számára egyre nagyobb problémát okoz az embereinek megtartása. Fizetésemeléseket a korlátozások miatt nemigen tudnak kínálni, és Helmut Markóék többször panaszkodtak, hogy esélyük sincs állni a versenyt az olyan ajánlatokkal, mint amilyeneket Newey az Aston Martintól, Jonathan Wheatley a Saubertől, vagy Rob Marshall a McLarentől kapott.