Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Amiért nem fogja csak úgy teljesíteni Verstappenék legfőbb 2025-ös kérését a Red Bull

Amiért nem fogja csak úgy teljesíteni Verstappenék legfőbb 2025-ös kérését a Red Bull

Motorsport-Total, Racing News 365
Nem teljesítheti csak úgy Max Verstappenék 2024 utáni legfőbb kérését a Red Bull a csapat technikai igazgatója szerint, mert azzal önként adna fel némi teljesítményt. Sikerül-e megoldást találniuk?

A jelenlegi szabályrendszer első két évében az jelentette a Red Bull legnagyobb előnyét az ellenfelekkel szemben, hogy az autója sokoldalú volt, jól tudtak vele alkalmazkodni minden körülményhez, és ezáltal kiszámíthatóan és stabilan jól teljesítettek. 2024-ben éppen ezen erényüket veszítették el az RB20-as modell további kihegyezésével. Még az év eleji fölényük idején is előfordult, hogy nehezen találták a tökéletes beállításokat, vagy túlságosan érzékenyek voltak a szélre, és ahogy a riválisok felzárkóztak rájuk, e gyengeségeik egyre inkább kidomborodtak.

Egy ponton túl minden hétvége előtt talány volt, hogy éppen „mit dob számukra a gép”, és sokszor még hétvégéken, sőt, versenyeken belül is ingadozott a teljesítményük. Max Verstappen Ausztriában az időmérő edzésen például még legyőzhetetlennek tűnt, ahogy a vasárnapi verseny első etapján is. Aztán egy gumiváltás után hirtelen elszállt a tempója, és kiszolgáltatott helyzetbe került Lando Norrisszal szemben.

Az év közepére odáig jutottak, hogy szinte már nem is volt megfelelő tartományban az autójuk, és néha nemcsak a győzelemre, a dobogóra sem nyílt így esélyük.

Pierre Waché (Fotó: XPB)

A szezon végén Max Verstappen, de a csapatvezetők is jelezték: hiába védték meg az egyéni bajnoki címüket, ahhoz, hogy 2025-ben egyáltalán legyen esélyük ugyanerre, mindenképpen kezelhetőbbé kell tenni az autójukat. Helmut Marko tanácsadó ki is tűzte a legfőbb célt: ki kell tágítani az autó működési tartományát, hogy se pályák, se gumitípusok vagy hőmérséklet-ingadozások ne befolyásolhassák döntő mértékben, a versenyképességüket.

A Red Bull technikai igazgatója, Pierre Waché szerint ezzel a célkitűzéssel van egy kis bökkenő…

„Természetes, hogy erről álmodsz, de tudod, hogy a tartomány kitágításával a teljesítménypotenciál összességében csökken”

– jelentette ki a francia. „Ha megnézzük a többi autót, hihetetlenül merevre állítják őket. A leggyorsabb autót akarod, de attól még, hogy szűk a működési tartománya, nem kell, hogy lassú autó legyen.”

Miközben az elmúlt év/évek azt mutatják, hogy a jelenlegi autógenerációval sokszor a kevesebb több lehet – és ezt Adrian Newey már 2022 előtt kiszúrta –, Waché szavai akár nyugtalanítóan is hathatnak Red Bull-szempontból. A szakember ugyanakkor hangsúlyozta, a szűk ideális tartomány is járható út, amennyiben rendszeresen, a körülményektől függetlenül sikerül abba pozicionálni az autójukat.

„Azt akarod, hogy minden pályán a megfelelő tartományban legyen, szóval előre látni akarod, hol ez a tartomány. Ha el tudod érni, miért kéne, hogy nagyobb legyen ez a tartomány, és cserébe rosszabb legyen az összteljesítmény? A többiekhez viszonyítva akarod a leggyorsabb autót, és nem akarod rontani a potenciált csak azért, hogy könnyebb legyen működtetni. Azért rontanád az összteljesítményt, hogy segíts a versenyzőnek az autó használatában, de azért nem, hogy a mérnökök tudják jobban használni az autót” – hívta fel a figyelmet.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

A Red Bull a tavalyi monzai mélypont után egyébként éppen ezt tette: feláldozott valamennyit a teljesítményből annak érdekében, hogy a versenyzői magabiztosabbá váljanak a volánnál. Max Verstappen így nyerhetett Brazíliában és Katarban, ugyanakkor több pályán így esélytelen volt.

Waché elárulta, az austini fejlesztéseikkel a versenyzők önbizalmát akarták növelni, és közelebb akarták hozni egymáshoz az elméletet és a gyakorlatot. Onnantól jobb is lett a korreláció a pálya és a szélcsatorna között.  „A legfontosabb az egyensúly egy olyan autó között, ami gyorsabb a többinél, és egy olyan között, amit könnyű vezetni, hogy a versenyző a legjobbat tudja kihozni belőle. 2023-ban bizonyítottuk, hogy helyes volt a választott irány, mert gyorsabbak voltunk mindenki másnál. Az előző szezonban eközben azt bizonyítottuk, hogy nem csináltuk jól. Mindig van egy határa a vezethetőség és az autó összteljesítménye közötti egyensúlynak, amin belül még előnyre teszel szert. Erre az évre ezen kell változtatnunk” – utalt arra, hogy 2024-ben lényegében átestek a ló túloldalára, és most szeretnének újra a nyeregbe kerülni.

Borítókép: Pierre Waché és Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak