Egy határozott lépéssel jelezte a McLaren: idén nem az üldöző szerepébe helyezkedve várja a szezont, hanem esélyesként, kivont karddal elébe megy annak! Nem jelentették be előre, hogy csütörtökön érkezik az idei autójuk, egyszerűen csak pályára küldték– minden riválisukat megelőzve.
Ez egyfajta üzenet is tőlük: az előző évekkel ellentétben nem terveznek beragadni a rajtnál, nincsenek késésben, nem várják a megváltást hozó B-autót, hanem már az idény első pillanatától a mezőny élére állnának. Mert egy bajnokesélyes így gondolkodik.
2024-ben a történetük leghosszabb ínséges időszakát zártak le azzal, hogy 26 év után újra konstruktőri bajnokságot nyertek. Csapatfőnökük, Andrea Stella már a sikerük után jelezte: nem ülhetnek a babérjaikon, ha a csúcson akarnak maradni, még jobb autót kell építeniük 2025-re. Zak Brown ügyvezető igazgató pedig agresszív és bátor koncepciót ígért a folytatásra.
Mi változott?
Az egyelőre csak átmeneti rejtőszínben debütált MCL39-esük első ránézésre talán nem tűnik forradalmian másnak, mint a tavalyi autójuk, ám a szabályrendszer utolsó évében ez nem is volt elvárható egyik csapattól sem. Változások azért így is vannak. A csapat némiképp átdolgozta az autó orrát, alaposabban az első és hátsó felfüggesztést, és szembetűnő átalakulás történt a más formát kapó oldaldobozoknál, a motorborításon és a hűtőnyílásokon is, és nyilvánvalóan a teljesítmény szempontjából kulcsterületet jelentő padlólemezüket is továbbfejlesztették.
Camouflage decoded….
Snap analysis of the #MCL39 shake down spec.
Lots of development to come, on the wings and floor, that are largely 2024 spec.#F1 #F1Tech pic.twitter.com/8CLuFJW57v— Craig Scarborough (@ScarbsTech) February 13, 2025
Az első és hátsó szárnyak egyelőre 2024-es verzióknak tűnnek. A látványosabb módosításokat az autó közepénél fedezhetjük fel. Az oldaldobozt másképp vágták alá, a motorborításnál nincs olyan ormótlan kitüremkedés, mint a tavalyi modellnél. Hátul egy kivezető nyílást is nyitottak lent, hogy a meleg levegőt a diffúzor teteje felé irányítsák. A versenyző feje feletti légbeömlő, az airbox laposabb, oválisabb kialakítást kapott, alatta a bukócső révén történő felosztás is változott. Módosultak továbbá a visszapillantót tartó elemek, és a glórián is kiszúrható volt egy tavaly még nem látott légterelő elem, amit a Ferrari már 2024-ben használt.
Az oldaldobozok hűtőnyílásánál a Red Bull által bevezetett felső tálcás rész villant fel, maga a légbeömlő L-alakot kapott, a hasa kibővült a tavalyihoz képest. Ez a Mercedes múlt évi korábbi megoldását idézi.
Két fő cél és a határok feszegetése
Andrea Stella csapatfőnök szerint innovatív koncepcióval rukkoltak elő. A fő szempontot a leszorítóerő növelése és a légellenállás csökkentése jelentette. „Az autó fejlesztésével elsősorban a leszorítóerőre és az aerodinamikai hatékonyságra összpontosítottunk. Messze ez volt a legfőbb célunk, és ezt próbáltuk elérni az új autóval” – jelentette ki Stella.
„Az új autó innovatív, és sok területen magasabbra emeltük a lécet, beleértve az alapkialakítást is. Nagyon körültekintően jártunk el ennél, mivel az MCL38-as már eleve versenyképes autó volt. Emiatt gondosan mérlegelnünk kellett, mennyire akarunk messzire menni az innovációkkal. Végül is egy viszonylag ambiciózus szemléletmódot választottunk, hogy jelentős előrelépést érhessünk el”
– magyarázta a csapatfőnök.
Kiemelte, főleg az aerodinamikai teljesítmény javításában láttak potenciált az előrelépésre. „A fókuszpontban az aerodinamikai hatékonyság állt. A célunk az volt, hogy a lehető legnagyobb mozgásteret biztosítsunk az aerodinamikai csapatunknak, hogy optimálisan formálhassák a geometriát. Közben viszont a gumikezelésen is javítani akartunk, főleg a hosszú etapos következetesség szempontjából.”

A célkitűzéseikkel azonban nem álltak meg itt. Csapatuk továbbra is kitart a vonórudas első és a nyomórudas hátsó felfüggesztés mellett, ám a geometrián és a lengőkarok szögén, valamint bekötésein változtattak. „Az autónak lényegében minden alapvető elemét tökéletesítettük, hogy technikai fejlesztési potenciálra tehessünk szert. Helyenként csak minimális változtatásokkal, de volt, hogy egyértelműen mélyrehatóbb módosításokkal. Több esetben az aerodinamikai követelményeknek próbáltunk megfelelni ezekkel, de volt, amivel a mechanikus tapadást akartuk javítani. Valójában az első szárny struktúrájától a váltóházig szinte minden részletet tökéletesítettük. Egyes területeken kis mértékben, máshol jelentősen.”
Miközben az aerodinamikai forma változása talán nyilvánvalóbb, funkció szempontjából fontos a felfüggesztések átalakulása. Elöl a felső trapézkar hátsó részét lejjebb vitték, hogy csökkentsék az autó fékezésnél fellépő előrebukását, és ezzel stabilabbá tegyék az aerodinamikai platformot. Ehhez igazodva hasonló módosításra a hátsó felfüggesztésnél is sor került, csak ott a kar első felét vitték lejjebb, az autó hátuljának emelkedését csökkentendő.
A korábbi F1-es tervező, Gary Anderson szerint ez lehet a kulcsa a Stella által megfogalmazott aerodinamikai cél elérésének. „Andrea Stella azt mondta, a 2025-ös autó legtöbb változtatása az aerodinamikai csomag tökéletesítését szolgálta. Az előrebukás mértékének csökkentésére használt felső lengőkarral elérik ezt, miközben továbbra is megadják az érzést a versenyzőnek az első kerekek fékpotenciáljánál” – hívta fel a figyelmet.
Agresszíven előre!
A McLaren nyilvánvalóan nem fedte még fel az összes lapját a filmes bejáratással. Nemcsak a rejtőfestés és az előnyös szögben lőtt fotók rejtegetnek még részleteket, a csapat nyilvánvalóan máris készül az első idei fejlesztési csomagjaival is. Stella szerint már akár a bahreini teszten, de legkésőbb az évnyitó Ausztrál Nagydíjon felkerülnek az autójukra az első újításaik. „Az autónk nagyjából megfelel annak, amit a bahreini teszten fogunk látni. A fejlesztési stratégiánkat nem változtattuk meg csak azért, hogy a szezon első felében erős fejlesztésekkel álljunk elő. Csak próbálunk a lehető leggyorsabban elkészülni a fejlesztésekkel. Ez azt jelenti, hogy az év első versenyeire érkezni fognak bizonyos fejlesztések, de ez a 2026-os szabályváltozások nélkül is így lenne.”
„Noha az előző szezonban sikeresek voltunk, annyira kicsik voltak a különbségek, hogy muszáj volt agresszívnek lennünk, hogy a lehető legtöbb teljesítményt hozzuk ki az autóból.”
„Ha belegondolunk, hogy legutóbb négy csapat küzdött minden hétvégén a győzelemért, nagyon könnyű a negyedikről a rajtrács nyolcadik helyére visszaesni, ezért teljes gőzzel fejlesztettünk. Hogy sikerült-e, és hogy gyorsabbak voltunk-e a fejlesztésben a riválisainknál, az majd kiderül” – mondta Stella.

A csütörtöki bejáratásból messzemenő következtetéseket még aligha tudtak levonni az autójukról, ám Stella szerint az eddigi eredményeik alapján meg tudtak felelni a saját elvárásaiknak.
„Papíron szép előrelépést jelent a 2025-ös autó. Elégedetté tesz, hogy tartani tudtuk az előző két év fejlődési ütemét. Ha távlatokban gondolkodom, ez az előrelépés szerintem szinkronban van a 2023-as ausztriai és szingapúri fejlesztéseinkkel és a 2024-esekkel, például a miamival, a mexikóival és austinival. A 2025-ös autónk – legalábbis a számok alapján – ebbe a trendbe illik, és ez már önmagában jó hír. Ez azt jelenti, hogy még nem fogyott el a lendületünk és az éhségünk.”
Az MCL39-est elsőként Norris vezette a vizes silverstone-i pályán, aztán később átadta a volánt Piastrinak. A brit egyelőre óvatosan értékelt. „Mondjuk úgy, ez egy jó első lépés volt, mivel a csapat egészen innovatív volt ezekkel a dizájnokkal” – mondta, hozzátéve, „normálisnak” érezte az autó viselkedését a pályán.
A McLaren a „bemutatón” kimondta: idén mindkét bajnokságot meg akarják nyerni. Stella reméli, jobb alapokról indulnak, mint egy éve. „Lando tavaly nagy ponthátrányba került Maxszal szemben a bajnokság első felében, amikor negyedik erő voltunk, ég még nem vetettük be a miami fejlesztéseinket. Ezt a különbséget fenntartottuk a továbbfejlesztett autóval, és lényegében mindig tudtunk a dobogóért harcolni. Lando is sokat fejlődött, nagyon kiegyensúlyozott volt. Elég megnézni, hányszor állt dobogón. Miamitól kezdve Lando több pontot szerzett, mint Max. És nagyon szerencsések vagyunk, hogy két olyan versenyzőnk van, mint Lando és Oscar” – állapította meg Stella.