Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Elismerte a McLaren, hogy kell módosítaniuk a szárnyukon az FIA szigorítása miatt

Elismerte a McLaren, hogy kell módosítaniuk a szárnyukon az FIA szigorítása miatt

Sky Sports
A McLarent is reakcióra kényszeríti az FIA idei szezon közbeni szigorítása, mellyel ellehetetlenítenék a rugalmas szárnyak használatát. Csapatfőnökük elismerte, módosításokra lesz szükségük.

A Forma–1 2024-es szezonjában a rugalmas szárnyak körül alakult ki a legkomolyabb vita a csapatok között technikai fronton. Több gárda is a korábbinál messzebbre ment a szárnyak menet közbeni célzott elhajlításával, hogy kiegyensúlyozottabbá tegye a lassú és gyors kanyarokban eltérően viselkedő autóját.

A módszer alkalmazásában a McLaren járt az élen. Náluk múlt januárban állt munkába az a Rob Marshall, aki a Red Bull tervezőjeként a 2010-es években tevékenyen hozzájárult ahhoz, hogy a bikások a rugalmas aerodinamikai elemek úttörőivé váltak. Új csapata előbb a hajlékony első szárnyával került a figyelem középpontjába a miami csomagjával elért látványos fejlődését követően, majd a mini DRS-ével, amely ugyancsak a szárnyelemek rugalmasságát használta előnyszerzésre.

Utóbbi megoldást már a múlt szezonban betiltotta az FIA, majd januárban jelezte, hogy év elejével a hátsó légterelőknél, a Spanyol Nagydíjtól kezdve pedig az első szárnyaknál szigorít az eddigi követelményein. A szárnyaknak Barcelonától a középső részen 1, a szélső részein pedig 5 milliméterrel kisebb elhajlást engedélyeznek a statikus terheléses teszteken, amit a szakemberek jelentős, akár az erőviszonyok alakulását is meghatározó szigorításnak tartanak.

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella elismerte, nekik is kell változtatniuk kell, de egyáltalán nem érzik aggasztónak a helyzetet.

„Egyáltalán nem jelent fejfájást. Nem kell sokat változtatnunk a szezon kezdetére. Kisebb módosításokra szükség lesz a kilencedik versenytől. Tudom, hogy ez nagy téma lesz, de vannak teljesen más témák, amikkel sokkal több tizedmásodpercet lehet nyerni, és minket inkább ezek foglalkoztatnak.”

– nyilatkozta Stella a Sky Sportsnak.

Miközben az FIA lépése nyilvánvalóan a rugalmas szárnyakkal játszó McLarent is érinti, egyes források szerint Woking maga is támogatta a szövetség változtatását, amikor erről tárgyaltak a csapatokkal. Az olasz Autoracer korábban arról számolt be, hogy Stelláék egyszerűen elébe mentek a dolgoknak, és miután a múlt szezon végén látták, hogy a trükkjüket átvevő riválisok  közelítenek hozzájuk, inkább lemondtak arról.

Ez azoknak fájhat igazán, akik időközben sok pénzt fordítottak a rugalmas szárnyak fejlesztésére. A Red Bull tavaly például már nem erőltette a rugalmas szárnyának bevetését, de az új autónál készültek ilyen megoldással. Az FIA 2024-ben még állította, nem lesznek változtatások a területen, ezt követően jött a pálfordulásuk.

Andrea Stella (Fotó: McLaren)

A McLaren tavalyi bajnoki sikerének aligha csak a rugalmas szárnyak jelentették a titkát. Stella az MCL39-es csütörtöki bejáratása után jelezte, csapatuk nem fogyott még ki a lendületből azok után, hogy az elmúlt két évben nagy ütemű fejlődést mutattak.

„A 2025-ös szezon előtt az tesz igazán elégedetté, hogy képesek voltunk fenntartani a fejlődési ütemet, ami az elmúlt két évben jellemzett minket. Az új autónk papíron komoly előrelépést jelent. Ha kellő távolságból nézem, akkor viszont beleillik a 2023-as és a 2024-es korábbi fejlesztéseink trendjébe.”

„A számaink alapján legalábbis azt látjuk, hogy a 2025-ös autó fejlődése illik a trendbe, és ez azt jelenti, hogy nem fogytunk még ki a szuszból” – állapította meg az olasz.

Borítókép: Lando Norris (Fotó: McLaren)

További tartalmak