Mi az F1 75 és miért tartják?
Amióta 2017-ben felvásárolta a Forma–1 kereskedelmi jogait, a Liberty Mediának nagy álma, hogy közös autóbemutatót tartson a 10 csapattal, és állandó törekvése, hogy a nagydíjhétvégéken túl is olyan eseményeket szervezhessen, amik jól értékesíthetők, és ezáltal extra bevéltet hoznak. Idén mindkét vágyuk teljesül az „F1 75” elnevezésű keddi közös szezonnyitó eseménnyel, melyet Londonban tartanak.
Az apropó egyben magyarázat is az elnevezésre: a Forma–1-es világbajnokságot először 1950-ben rendezték meg, vagyis idén 75 éves a széria. Ez kínált remek alkalmat a sportági vezetők számára, hogy meggyőzzék a csapatokat arról, amiről évekig nem tudták őket: adják fel az egyéni bemutatók nyilvánosságát, és működjenek együtt velük egy nagyszabású rendezvényért, mellyel ugyanúgy kiterjeszthetik a nagydíjhétvégéken túlra a szezon értékesíthető részét, ahogy a pár éve már szintén élőben közvetített téli tesztekkel, vagy egy-egy alkalmi bemutatóval, mint amilyen 2023-ban a Las Vegas-i Nagydíj beharangozása volt.
A miértre ez választ is ad: a londoni O2 Arénában 15 ezer ember gyűlik össze, akik a nem alacsony jegyárak ellenére az értékesítés kezdete után mindössze 45 perc alatt elkapkodták az összes szabad helyet. Az eseményt tévétársaságok közvetítik és online is követhető lesz az F1 csatornáin, így a szponzorok és partnerek nem kis figyelmet fognak kapni. Emellett az évnyitó remek lehetőség a VIP-vendégek fogadására is.
Mindez együtt az F1, de külön-külön a csapatok számára is nagy marketinglehetőség, ami plusz bevételt is biztosít.
Mikor tartják és hol lehet követni?
Az F1-es évnyitót február 18-án, magyar idő szerint 21 órakor rendezik Londonban, az O2 Arénában. Az eseményt az M4 Sport is élőben közvetíti 21 órától, de a Forma–1 hivatalos Youtube-csatornáján és a közösségi oldalaikon is adják.
Mit mutatnak be?
Aki mély tartalmakra és nagy technikai érdekességekre számít, az jó eséllyel csalódni fog. A londoni eseményt „festésbemutatóként” is hirdeti az F1, ami találó kifejezés, hiszen ez a show elsősorban a látványról és a külsőségekről fog szólni. Hogy mire számíthatunk, arról nemcsak az F1 által előzetesen közzétett fantáziagrafikák adnak képet, hanem az a tény is, hogy a látványterveket és a programot olyan szórakoztatóipari vállalkozások álmodták meg (Brian Burke, Stufish Entertainment Architects, DX7), akik két éve a Las Vegas-i Nagydíj gigantikus kivetítőkkel és fények őrületével tarkított megnyitóját valósították meg.
Ami az autókat illeti, aktuális versenygépeket aligha fogunk látni. Az F1 arról állapodott meg a csapatokkal, hogy az idei festésüket mindenképpen Londonban mutatják meg először. Az autóját már bejárató McLaren és Williams emiatt is használt átmeneti festést a múlt heti filmes napján, míg a Ferrari vagy a Racing Bulls emiatt időzítette London másnapjára a bejáratását.
A festésbemutató egyfajta kompromisszum a két fél között. A csapatok logisztikai okokból nemigen tudják, technikai okokból pedig nem is igen akarják Londonba cipelni az új masinájukat, az F1 viszont az átfestett régiekkel is megelégszik, hiszen egy bemutatón eleve a festés változása a legszembetűnőbb, ráadásul az efféle események elsősorban marketingcélokat szolgálnak, és a szponzorlogók megjelenítése szempontjából mindegy, hogy pontosan milyen dizájnon virítanak.
2025-ös autókat azért várhatóan így is fogunk látni az est folyamán. A Ferrari és a Haas, de alighanem más csapatok is úgy készülnek, hogy a saját londoni fellépésük után online közzéteszik az első fotókat, grafikákat és adatokat az idei versenygépükről.
Bár ezeken még aligha lesz látható minden apró részlet, az ízelítő elég lehet arra, hogy a technika szerelmesei se maradjanak teljesen éhesek.

Hogyan zajlik az esemény?
Az este során mind a tíz csapat megmutatja majd magát. Jelen lesz a mezőny mind a 20 versenyzője és 10 csapatfőnöke.
A csapatok egyenként 7-7 perces műsoridőt kapnak, és a tavalyi konstruktőri bajnokság fordított sorrendjében lépnek majd színre, vagyis a Sauber nyitja és a McLaren zárja az estét.
E 7 perccel a csapatok szabadon gazdálkodhatnak. Eldönthetik, hogy az interjúkra vagy inkább különböző show-elemekre helyezik-e inkább a hangsúlyt, előállhatnak egyedi ötletekkel, bemutatási módokkal. Ennek köszönhetően ez a rendezvény a 10 csapat kommunikációs és marketinges részlegének küzdelme is lesz: megy majd a verseny, hogy ki tud jobb, ötletesebb műsorral előállni.
Az esemény a várakozás szerint nagyjából két órás lesz. Az egyes csapatok fellépései mellett és között megszólalnak majd a Forma–1 képviselői, de láthatunk majd szórakoztató műsorokat, zenei előadásokat, és bizonyára jó pár híresség is feltűnik majd.
Az est egyik házigazdája (az F1 állandó műsorvezetői, riporterei mellett) a brit komikus, Jack Whitehall lesz, miközben az amerikai countryénekes és dalszerző, Kane Brown, az F1 hivatalos zenéjét komponáló Brian Tyler, valamint a brit együttes, a Take That fellépését is bejelentették már.

Mit gondolnak a csapatok és a versenyzők?
Az F1-es csapatok éveken át ellenezték a közös bemutató gondolatát, hiszen számukra az egyéni bemutatók kedvezőbb megjelenési lehetőségeket kínálnak. Ennek ellenére a csapatfőnökök az esemény tavalyi bejelentése után pozitívan nyilatkoztak a kezdeményezésről. „Szinte olyan ez, mint egy versenyhétvége: mind összejövünk, minden csapat jelen lesz, minden versenyző jelen lesz, nagy lesz a médiafelhajtás körülötte, láthatóak lesznek az új festések. Talán egyes keményvonalas szurkolók kissé csalódottak lesznek, hogy nem láthatják a kész autókat, de az az igazság, hogy azt amúgy sem látnák a tesztek végéig” – állapította meg Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője.
Az F1 és a csapatok közti megállapodásnak tükrében aligha várható, hogy az istállók nyíltan kritizálják az eseményt, azonban a pletykák szerint azért több résztvevőnek is voltak, vannak fenntartásai. A kicsik például attól tartottak, hogy a nagyok mellé kerülve teljesen a háttérbe szorulnak. Mások amiatt aggódnak, hogy miután bemutatják partnereiket a nagyvilágnak, pár perccel később már a partnereik piaci riválisaié lesz a színpad, és ez nem hozza a normál bemutatók hatását.
A versenyzők részéről Max Verstappen és Lando Norris nyíltan kimondta: ha rajtuk múlna, ők semmiképp sem vennének részt efféle show-kon, mert nem az ő világuk. „Remélem, éppen beteg leszek” – viccelődött a címvédő, amire reagálva ellenfele megjegyezte: „Talán együtt fogok vakációzni Maxszal…”

Az eseményt előzetesen a szurkolók részéről is érte kritika. Felmerül, mi értelme van nagy bemutatóshow-t tartani, miközben nincs igazi tartalom, hiszen tulajdonképpen szinte semmi valódit nem mutatnak be.
Wolff szerint a sprinthétvégék esetében is felhozott támadhatatlan érv itt is erősen áll. „Jusson eszünkbe: negyven perc alatt eladták az összes jegyet. Szóval legalább a szurkolók elégedettek. Ha rajtam múlna, én nem tartanék sprintfutamokat, de az adatok azt mutatják, hogy a szurkolók szeretik az ilyen eseményeket. A mi sportunkat az adatok határozzák meg, és ha az adatok azt mondják, hogy ez igazán jó, akkor meg kell próbálnunk” – mondta ki nyíltan.
Hogy a csapatok beadták a derekukat, abban van szerepe annak a ténynek, hogy 2025 az aktuális szabályrendszer utolsó éve. Az autók látványra idén már nem fognak drámaian, és igazán új technikai vívmányok sem várhatóak, így egy bemutató eleve kevésbé érdekes. A nagy változások 2026-ban jönnek, akkor már nyilvánvalóan más lesz az alaphelyzet.
És hogyan tovább utána?
A Forma–1 keddi évnyitója után már tényleg beindul az igazi előszezon. Szerdán a Ferrari (és a meg nem erősített hírek szerint a Racing Bulls) is pályára viszi az új autóját, majd a következő napokban, illetve héten az Aston Martin és a Mercedes is tart egy külön bemutatót, illetve a Red Bull-lal együtt filmes napos bejáratást is. A 10 csapat közül egyedül az Alpine és a Sauber terveiről nem érkeztek még információk.
A kollektív téli teszt február 26-a és 28-a között lesz Bahreinben, a bajnoki évad pedig a március 14-e és 16-a között rendezendő Ausztrál Nagydíjjal rajtol.
A következő hetek F1-es programja:
február 16. – a Haas filmes bejáratása, Silverstone
február 18. – az F1 évnyitója, London (21 óra, M4 Sport – élő)
február 19. – a Ferrari bejáratása, Fiorano; a Racing Bulls bejáratása, Imola (nem hivatalos)
február 23. – az Aston Martin bemutatója (új autó, online)
február 24. – a Mercedes bemutatója (online); az Aston Martin filmes bejáratása
február 25. – a Mercedes és a Red Bull filmes bejáratása, Bahrein
február 26-28. – előszezoni teszt, Bahrein
március 14-16. – Ausztrál Nagydíj, Melbourne