Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Szigorítása óta először büntetett káromkodásért az FIA – az F1-es versenyzők morognak

Szigorítása óta először büntetett káromkodásért az FIA – az F1-es versenyzők morognak

BBC, Autosport
Miközben az F1-es versenyzők túlkapásnak érzik az FIA káromkodás ellen indított harcát, a szövetség máris ízelítőt adott abból, mire számíthatnak az idei szigorítások után.

A télen átdolgozta az FIA a legfőbb szabályzatának számító Nemzetközi Sportkódexének „nem megfelelő magaviseletről” rendelkező szabálypontjait. Módosításuknak nagy visszhangja volt, hiszen az új szisztémában a visszaesőket akár 120 ezer eurós pénzbírsággal, de pontlevonással vagy egy hónapos eltiltással is sújthatják.

Az FIA elnöke, Mohammed bin Szulajm tavaly jelezte, vissza akarja szorítani a csúnya beszédet az autósportban, és emiatt az FIA szigorítását voltak, akik teljesen összemosták a káromkodás problémájával. A meghatározott maximális büntetések azonban többféle vétségre vonatkoznak a gyűlöletbeszédtől a verekedésig, a politikai vagy a vallási semlegesség felrúgásáig.

Eddig nem volt világos, a szövetség a gyakorlatban hogyan tervezi alkalmazni az új szabályát, ahogy az sem, szitkozódás esetén hogyan fognak eljárni az új rendszerben. A hétvégén aztán sor került a Svéd Ralira, melyen az egyik résztvevőt 10 ezer eurós büntetéssel és további 20 ezer euró felfüggesztett pénzbírsággal sújtották, miután egy televíziós interjú során nem illő szavakat használt. Adrien Fourmaux, a Hyundai versenyzője a 18. szakasz után azt találta mondani: „El***tuk a tegnapot”.

Az FIA Nemzetközi Sportkódexének rendszerében a világbajnoki sorozatok 3-szoros szorzóval rendelkeznek, vagyis a 3-szorosát kell fizetniük az alapnak tekintett pénzbüntetéseknek. Az F1 külön elbírálás alá esik, esetükben 4-szeres összegek fizetendők. E rendszert most alkalmazta először a gyakorlatban az FIA annak januári bevezetése óta.

Adrien Fourmaux (Fotó: XPB)

„A Svéd Rali szakasza után a versenyző egy szakasz végi interjút adott, és azt ezekkel a szavakkal zárta le: ’El***tuk a tegnapot.’ A Rally TV kommentátora ezek után azzal reagált a versenyző szavaira, hogy bocsánatot kért a szóhasználat miatt. A versenyző elmagyarázta, hogy az általa az előző napon elkövetett hibára utalt, és hogy leíró jelleggel használta a szót, ilyen szempontból hibázott. Bocsánatot kért, mert nem akart bántani vagy megsérteni senkit e szavak használatával” – írta ítéletének indoklásában az FIA.

A dokumentumban az említett év eleji szabálymódosításra hivatkoztak, és megjegyezték: „A bírók és az FIA elismeri, hogy a kérdéses szó sajnos köznyelvivé vált, ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy ez nem kisebbíti a tényt, hogy az efféle szóhasználat profánnak és elfogadhatatlannak számít a közösségi beszélgetés, így egy élő televíziós adás esetében.”

Végül hangsúlyozták, hogy a motorsport globális platform, amivel sokféle közönséget érnek el, és akadhatnak csoportok vagy rétegek, akik támadónak érzik az efféle megnyilvánulásokat. „Az FIA továbbra is elkötelezetten szeretné biztosítani, hogy nyilvános fórumokon, beleértve az audiovizuális médiát, a sajtótájékoztatókat és a közösségi médiát, ne használhassanak elfogadhatatlan kifejezéseket. Továbbá a közszereplők példaképek is a sportolók és szurkolók jövőbeli generációi számára, ezért tartaniuk kell a profizmus egy bizonyos szintjét, és tisztelettudónak kell lenniük a kommunikációjuk során” – írta az FIA.

 

Sainz: Ez túl sok az FIA-tól

A szövetség ezzel egyértelmű üzenetet küldött a versenyzők és a bajnokságainak résztvevői felé: komolyan gondolják a csúnya beszéd visszaszorítását, és szigorral is fognak fellépni minden egyes esetben. Tavaly az F1-ben Max Verstappen és Charles Leclerc kapott büntetést hasonló szóhasználatért. A Ferrari versenyzőjét szintén ilyen összegű pénzbüntetéssel sújtották, míg a Red Bull-ost közmunkára is ítélték.

A Williams múlt heti bemutatója után a csapat két versenyzője, Alexander Albon és Carlos Sainz az F1-es mezőnyből elsőként kommentálta a téli szigorítást. Mindketten egyértelművé tették, hogy a mezőny tagjai elégedetlenek, és túlkapásnak érzik, amit az FIA tesz. Igaz, Sainz elsősorban nem az interjúk vagy sajtótájékoztatók alatti szigort nehezményezte. „Az F1-es versenyzőknek kell legyen annyi önuralmuk, hogy a sajtótájékoztatókon és a médiaszerepléseik alatt ne káromkodjanak, és támogatom, ha közösségként azért fáradozunk, hogy amikor gyerekek is néznek egy sajtótájékoztatót, vagy a média előtt állunk, legalább jól viselkedjünk és megfelelően válasszuk meg a szavainkat. Szerintem ez nem túl nehéz. Hogy van-e szükség bírságokra vagy ennek irányítására? Nem tudom, de én inkább szeretek mindig jól beszélni, megfelelő hangnemben, amikor a média és a mikrofonok előtt állok.”

„Hogy a rádiózás esetében ez túl sok lenne-e, amikor tele vagy adrenalinnal, és nagy a nyomás rajtad az autóban? Igen, szerintem túl sok, amit az FIA próbál elérni a tiltással, mert szerintem a sportnak alapvető része, hogy érzelmeket látunk, igazi nyomást, igazi izgalmat a hangunkon, és néha sajnos a versenyzők szóhasználatában is”

– állapította meg Sainz.

Carlos Sainz (Fotó: Williams)

Rádiós csúnya beszédért egyelőre egyébként senkit sem büntettek vagy vontak felelősségre. Mohammed bin Szuljam nemrég azt mondta, ha szükséges, késleltetni fogják vagy akár be is tiltják a rádiós kommunikáció bejátszását. Ezt ő egyelőre csak lehetőségként említette. Hogy van-e rá szükség, az már más kérdés. E téren már eddig is volt szabályozás, hiszen a rádiós bejátszások eleve késéssel szoktak adásba kerülni, és ha csúnya szó hangzik el, azt kisípolják a központi közvetítők, vagyis nem odaillő kifejezés nem hangzik el az élő műsorban.

Sainz ennek kapcsán elmondta: „Amíg nem támadunk senkit ezekkel a szavakkal, és az csak egy káromkodás, amivel érzelmeket mutatsz ki, szerintem nincs szükség felügyeletre, mert elég sok dologról le fogtok maradni azzal kapcsolatban, min megyünk keresztül az autóban ülve. És a biztos, hogy senki sem akarja bemikrofonozni a focipályát, hogy halljuk, mit mondanak a játékosok. Ez hasonló helyzet lenne.”

„Jó, ha vannak efféle pillanatok, mert láthatóvá válik a valódi versenyző. Már így is eléggé bekorlátozzák, mit mondhatunk a csapatainkról, a helyzetekről. Már így is egy csomó médiafellépésünk van, amiken megmondják, hogy mit kell mondanunk. Néha én is könnyelműen beszélek a rádióban, de ilyenkor hallható a szenvedélyesség, és még ha néha káromkodunk is a rádióban, szerintem ezt meg kéne tartani az F1-ben, nem kéne megszabadulni tőle”

– vélekedett a spanyol.

Alexander Albon eközben jelezte, a versenyzők maguk között már beszéltek e problémáról, és nem örülnek. „Beszéltünk róla. Még dolgozunk rajta, hogy mit is akarunk lépni, mit mondjunk erről. Ez egy érzékeny téma. Helyesnek tartjuk-e? Természetesen nem!” – tisztázta a Williams másik versenyzője.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak